Nederlandse Zorgautoriteit
Zorgverzekeringsmarkt stabiel maar weinig dynamisch
Publicatiedatum: 30-07-2009
De zorgverzekeringsmarkt is in 2008 en 2009 tot rust gekomen. De
premie voor de basisverzekering is in 2009 licht gestegen, maar daar
staat een goede dienstverlening tegenover. Ook de toegankelijkheid en
de transparantie zijn over het algemeen voldoende. Wel constateert de
Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) een gebrek aan dynamiek op de markt.
De concurrentie blijft beperkt tot premies. Verzekeraars proberen in
toenemende mate hun cliënten te ondersteunen in hun keuze voor een
zorgaanbieder. Het is voor verzekerden echter nog onvoldoende
inzichtelijk welk kwaliteitsvoordeel te winnen is met het volgen van
de keuzesuggestie van de verzekeraar. Dit zijn de belangrijkste
conclusies uit de Monitor Zorgverzekeringsmarkt 2009 van de NZa.
De Monitor Zorgverzekeringsmarkt geeft een analyse van de
ontwikkelingen op de zorgverzekeringsmarkt op het gebied van
kwaliteit, toegankelijkheid en betaalbaarheid. Ook geeft de monitor
aan welke acties de NZa in de afgelopen periode heeft genomen, wat de
belangrijkste knelpunten zijn en doet de NZa aanbevelingen voor nieuwe
acties.
De NZa is over het algemeen positief over de positie van de consument
op de zorgverzekeringsmarkt in 2009. Verzekerden zijn tevreden over de
dienstverlening door zorgverzekeraars. De administratieve afhandeling
van het overstappen verloopt over het algemeen goed. Daartegenover
staat dat vernieuwing in het aanbod van zorgverzekeringen grotendeels
ontbreekt en zorgverzekeraars zich nog te weinig profileren als goede
zorginkopers. Dit is een belangrijk verbeterpunt. In 2009 is een
aantal verzekeraars gestart met het stimuleren van verzekerden om
zorgaanbieders te kiezen die een goede prijs-kwaliteitverhouding
kennen. Maar het is voor de verzekerden vaak niet duidelijk wat de
(kwaliteit)voordelen daarvan zijn en zorgverzekeraars weten nog niet
in hoeverre de inkoopvoordelen opwegen tegen de opbrengsten.
Zorgverzekeringen verschillen inhoudelijk nog nauwelijks. De
informatieverstrekking aan consumenten over de ingekochte zorg moet
minder globaal en meer begrijpelijk. Een belangrijke belemmering
daarvoor is dat de transparantie van de (kwaliteit van) zorg nog
steeds tekortschiet. Zorgverzekeraars ervaren nog steeds een
imagoprobleem bij het beïnvloeden van de keuze van verzekerden voor
een zorgaanbieder. Een belangrijk aspect daarbij is dat het voor
verzekerden veelal nog niet duidelijk is wat het kwaliteitsvoordeel
van het volgen van de keuzesuggesties van de verzekeraar is.
Verzekeraars zijn verder nog niet geheel in staat om het
inkoopvoordeel af te wegen tegen de opbrengsten van een financiële
prikkel voor verzekerden bij de keuze voor een zorgaanbieder.
Acties NZa
De NZa heeft diverse acties ondernomen. Zij heeft het Richtsnoer
informatieverstrekking ziektekostenverzekeraars aangepast.
Verzekeraars moeten bijvoorbeeld meer aandacht besteden aan informatie
over gecontracteerde zorgaanbieders. Vanwege het belang van de
zorginkoop onderzoekt de NZa de prikkels en randvoorwaarden voor een
effectieve zorginkoop op de verschillende zorgmarkten. De NZa heeft
zich voorgenomen meer aandacht te besteden aan de invloed van het
risicovereveningssysteem. Meer risico voor zorgverzekeraars zou hen
kunnen aanzetten tot een betere zorginkoop. Tenslotte neemt de NZa de
minder felle concurrentie mee in haar beoordeling van vormen van
samenwerking en verticale integratie.
Bijlage: * Monitor Zorgverzekeringsmarkt 2009
Zie het origineel
---