IP/09/ 1201
Brussel , 29 juli 2009
Verreweg de meeste Europeanen kijken naar de milieueffecten van de
producten die ze kopen
Vier op de vijf Europeanen zeggen dat ze rekening houden met de
milieueffecten van de producten die ze kopen, zo blijkt uit een
vandaag gepubliceerde Eurobarometer-enquête. De aandacht voor het
milieu is het grootst in Griekenland, waar meer dan 9 op de 10
geïnterviewden zeiden dat de milieueffecten van een product een
belangrijke rol spelen bij hun aankopen. Bij de enquête waren de
meningen van de Europeanen over de beweringen van producenten over de
milieuprestaties van hun producten gelijk verdeeld, terwijl bijna de
helft denkt dat een combinatie van hogere belastingen op
milieuschadelijke producten en lagere belastingen op
milieuvriendelijke producten de beste stimulans voor
milieuvriendelijke producten zou zijn. Er is ook veel steun voor het
idee dat de detailhandel een rol moet spelen bij de stimulering van
milieuvriendelijke producten en voor een verplichte
koolstofetikettering.
Volgens Stavros Dimas, EU-commissaris voor Milieu, moet "de strijd
tegen klimaatverandering op alle fronten worden gestreden en moet
iedereen meedoen. Het is niet alleen een zaak van bedrijven en
regeringen, ook de consument moet zijn steentje bijdragen. Door
milieu- en klimaatvriendelijke producten te kopen geeft de consument
het juiste signaal aan de producent, die daardoor meer
milieuvriendelijke producten gaat produceren."
De effecten van producten op het milieu zijn belangrijk
In de vandaag gepubliceerde Eurobarometer-enquête over de houding van
de Europeanen ten opzichte van duurzame consumptie en productie zegt
een overweldigende meerderheid van de geïnterviewden (83%) dat de
effecten van een product op het milieu een belangrijke rol spelen bij
hun aankopen. Koploper zijn de Grieken, waar 92% zegt dat de
milieueffecten van de producten meespelen, terwijl dit percentage bij
de Tsjechen het kleinst is (62%).
Verdeelde meningen over de beweringen van bedrijven over de
milieuprestaties van hun producten
O ver de beweringen van producenten over de milieuprestaties van hun
producten zijn de meningen van de geënquêteerde Europeanen gelijk
verdeeld: 49% vertrouwt deze beweringen en 48% doet dat niet. Het
vertrouwen is het grootst bij de Nederlanders (78%) en het kleinst bij
de Bulgaren (26%).
Hogere belastingen op milieuschadelijke producten en lagere
belastingen op milieuvriendelijke producten
Zo'n 46% van de EU-burgers denkt ook dat milieuvriendelijke producten
het best kunnen worden gestimuleerd door de belastingen op
milieuschadelijke producten te verhogen en de belastingen op
milieuvriendelijke producten te verlagen. Onder de Britten is de steun
voor dit onderscheid bij de belastingheffing het grootst, terwijl het
percentage veel lager is op Malta (28%), waar de voorkeur wordt
gegeven aan alleen lagere belastingen op milieuvriendelijke producten.
De belangrijke rol van de detailhandel bij de stimulering van
milieuvriendelijke producten
De geïnterviewden zijn uitgesproken voorstanders van de stimulering
van milieuvriendelijke producten door de detailhandel. Ongeveer de
helft van de EU-burgers (49%) vindt dat deze producten zichtbaarder
moeten zijn in de schappen of in een speciale groene afdeling moeten
worden uitgestald. Een derde (31%) van de Europeanen zegt dat de
detailhandel groene producten het best kan stimuleren door betere
informatie aan de consument te geven.
Veel steun voor het koolstofvoetafdruk-etiket
Ook al zegt iets minder dan de helft van de Europeanen dat milieu
labels een belangrijke rol spelen bij hun aankopen en vindt maar 1 op
de 10 dat de totale hoeveelheid door een product veroorzaakte
broeikasgassen op milieu-etiketten moet worden vermeld, toch zegt 72%
van de EU-inwoners dat een etiket waarop de koolstofvoetafdruk van een
product wordt vermeld, in de toekomst verplicht moet worden. De
standpunten hierover variëren sterk van lidstaat tot lidstaat: bij de
Tsjechen is het percentage voorstanders van deze etikettering het
laagst (47%) en de Grieken steunen deze gedachte met 90% voluit.
Een koolstofvoetafdruk-etiket vermeldt hoeveel broeikasgassen - zoals
kooldioxide - in totaal gedurende de levensduur van productie tot
verwijdering worden uitgestoten. Een dergelijke regeling bestaat op
Europese schaal nog niet, maar de Raad van ministers van Milieuzaken
heeft de Commissie in december 2008 verzocht de invoering van
koolstofvoetafdruk-etikettering te onderzoeken.
Achtergrond: EU-actieplan voor duurzame consumptie en productie
In juli 2008 heeft de Commissie een actieplan ingediend met een reeks
voorstellen voor duurzame consumptie en productie die zullen bijdragen
tot een verbetering van de milieuprestaties van producten en voor meer
vraag naar duurzamere goederen en productietechnologieën zullen
zorgen. Ook wordt getracht het EU-bedrijfsleven aan te zetten om van
mogelijkheden voor innovatie te profiteren.
M eer informatie
Website over duurzame consumptie en productie:
http://ec.europa.eu/environment/eussd/escp_en.htm
European Union