Breda onderzoekt kansen voor multimodaal transport
Breda wil de vraag beantwoord zien of een eigen containerterminal
rendabel geëxploiteerd kan worden en zo ja, of een extra
containerterminal in Breda het West-Brabantse netwerk van binnenhavens
versterkt. Ook de vraag naar de meest geschikte locatie wordt
meegenomen.
Als logistieke hotspot kent West-Brabant frequent gebruik van alle
vervoersmodaliteiten, inclusief binnenvaart. De losfaciliteiten in
Breda zijn echter beperkt tot overslag van bulkgoederen, veelal direct
bij de verwerkende bedrijven in de Krouwelaarhaven. Voor overslag van
containers zijn bedrijven aangewezen op terminals elders in
West-Brabant, zoals Moerdijk en Oosterhout.
Om de lading vanuit containers vanuit bijvoorbeeld die regionale
havens naar de verschillende distributiecentra binnen de gemeente
Breda te vervoeren zijn vaak vele extra kilometers over de weg
noodzakelijk. Een beter gebruik van de binnenvaartverbindingen levert
schaalvoordelen en milieuwinst op. Deze kansen gelden zeker ook voor
het aangrenzende gebied Emer-Noord waar een distributiecentrum van
38.000 m2 is ontwikkeld.
Als thuisbasis van het Nederlands Topinstituut voor Logistiek heeft
Breda in zekere zin een voorbeeldfunctie en moet het zelf ook
efficiënt met afhandeling van goederenstromen omgaan.
Draagvlak
De markt is op voorhand positief gestemd over de mogelijkheid van een
Bredase containerterminal. Een groot aantal bedrijven in en om Breda
is betrokken bij de afhandeling van containers.
De ontwikkeling van een containerterminal in het gebied
Krouwelaarshaven is kansrijk, omdat van Puijfelik in de regio een
grote verlader- de bedrijfsactiviteiten hierheen wil verplaatsen. Over
dit onderwerp zijn al gesprekken gevoerd met de bestuurders van de
Oosterhoutse Container Terminal, Van Puijfelik, Rasenberg en de BOM.
Tijdens het onderzoek wordt de vraag meegenomen in hoeverre
ondernemers op Hazeldonk kunnen profiteren van een extra
containerterminal, hetzij in Breda hetzij op Belgisch grondgebied.
Uitbreiding van het netwerk in België zou op circa 20 kilometer
afstand van Hazeldonk een extra containerterminal kunnen opleveren.
Vooral voor inkomende ladingen vanuit Mainport Antwerpen is dit een
interessante optie.
Als realisatie van de containerhaven mogelijk blijkt in het
herstructureringsgebied De Krogten, kan Breda gebruik maken van
verschillende subsidiemogelijkheden. Onderzoek zal moeten uitwijzen of
dit gebied, met name de Krouwelaarhaven, ook de juiste locatie is.
De onderzoeksopdracht is door de Gemeente Breda aanbesteed bij Buck
Consultants. Eind dit jaar moeten de resultaten bekend zijn.
Breda, 29 juli 2009
Gemeente Breda