Gemeente Breda

Breda onderzoekt kansen voor multimodaal transport

Breda wil de vraag beantwoord zien of een eigen containerterminal rendabel geëxploiteerd kan worden en zo ja, of een extra containerterminal in Breda het West-Brabantse netwerk van binnenhavens versterkt. Ook de vraag naar de meest geschikte locatie wordt meegenomen.

Als logistieke hotspot kent West-Brabant frequent gebruik van alle vervoersmodaliteiten, inclusief binnenvaart. De losfaciliteiten in Breda zijn echter beperkt tot overslag van bulkgoederen, veelal direct bij de verwerkende bedrijven in de Krouwelaarhaven. Voor overslag van containers zijn bedrijven aangewezen op terminals elders in West-Brabant, zoals Moerdijk en Oosterhout.

Om de lading vanuit containers vanuit bijvoorbeeld die regionale havens naar de verschillende distributiecentra binnen de gemeente Breda te vervoeren zijn vaak vele extra kilometers over de weg noodzakelijk. Een beter gebruik van de binnenvaartverbindingen levert schaalvoordelen en milieuwinst op. Deze kansen gelden zeker ook voor het aangrenzende gebied Emer-Noord waar een distributiecentrum van 38.000 m2 is ontwikkeld.

Als thuisbasis van het Nederlands Topinstituut voor Logistiek heeft Breda in zekere zin een voorbeeldfunctie en moet het zelf ook efficiënt met afhandeling van goederenstromen omgaan.

Draagvlak
De markt is op voorhand positief gestemd over de mogelijkheid van een Bredase containerterminal. Een groot aantal bedrijven in en om Breda is betrokken bij de afhandeling van containers. De ontwikkeling van een containerterminal in het gebied Krouwelaarshaven is kansrijk, omdat van Puijfelik in de regio een grote verlader- de bedrijfsactiviteiten hierheen wil verplaatsen. Over dit onderwerp zijn al gesprekken gevoerd met de bestuurders van de Oosterhoutse Container Terminal, Van Puijfelik, Rasenberg en de BOM.

Tijdens het onderzoek wordt de vraag meegenomen in hoeverre ondernemers op Hazeldonk kunnen profiteren van een extra containerterminal, hetzij in Breda hetzij op Belgisch grondgebied. Uitbreiding van het netwerk in België zou op circa 20 kilometer afstand van Hazeldonk een extra containerterminal kunnen opleveren. Vooral voor inkomende ladingen vanuit Mainport Antwerpen is dit een interessante optie.

Als realisatie van de containerhaven mogelijk blijkt in het herstructureringsgebied De Krogten, kan Breda gebruik maken van verschillende subsidiemogelijkheden. Onderzoek zal moeten uitwijzen of dit gebied, met name de Krouwelaarhaven, ook de juiste locatie is.

De onderzoeksopdracht is door de Gemeente Breda aanbesteed bij Buck Consultants. Eind dit jaar moeten de resultaten bekend zijn.

Breda, 29 juli 2009