Gemeente Onderbanken


Publicatie terzake jaarverslag Commissie Bezwaarschriften 2008

Sedert de inwerkingtreding van de herziene Gemeentewet op 7 maart 2002 is (in artikel 170 lid 1 onder d van deze wet) aan de burgemeester opgedragen toe te zien op een zorgvuldige behandeling van bezwaarschriften.

De wijze en de behandeling van bezwaarschriften èn de belangrijkste (algemene) criteria met betrekking tot de wijze van voorbereiding en inhoud van een primair besluit zijn te vinden in de Algemene wet bestuursrecht. Een belangrijk procedureel voorschrift bij de behandeling van bezwaarschriften is de verplichting van een bestuursorgaan om alvorens op een bezwaarschrift te beslissen, belanghebbenden in de gelegenheid te stellen te worden gehoord.

Â

Binnen de gemeente Onderbanken is hiervoor een Commissie Bezwaarschriften ingesteld. Deze Commissie is een onafhankelijke commissie, dat wil zeggen dat de leden van de commissie zijn benoemd op grond van hun juridische deskundigheid en niet werkzaam zijn bij, woonachtig in of afkomstig uit de gemeente Onderbanken. De Commissie is ingesteld met het oog op het uitbrengen van adviezen over bezwaarschriften.

Â

Om tot een goed advies over een ingediend bezwaarschrift te komen, houdt de Commissie een zogenaamde hoorzitting. Op de hoorzitting krijgt zowel de bezwaarmaker als een vertegenwoordiger van het bestuursorgaan de gelegenheid zijn of haar standpunt mondeling toe te lichten. Indien er nog andere belanghebbenden zijn, worden die eveneens tijdens dezelfde hoorzitting door de Commissie gehoord.

Van de hoorzitting wordt een schriftelijk verslag gemaakt door de secretaris van de Commissie.
Na de hoorzitting brengt de Commissie, op basis van de door alle partijen voorgelegde en ingebrachte schriftelijke en mondelinge informatie, een schriftelijk advies aan het college van burgemeester en wethouders uit over het bezwaarschrift. Het college van burgemeester en wethouders neemt vervolgens een beslissing op het ingediende bezwaarschrift.

Â

Afhankelijk van het aantal ingekomen bezwaarschriften plant de commissie haar zittingen. De hoorzittingen worden gehouden in het gemeentehuis van Onderbanken.

De Commissie is in 2008 11 keer bij elkaar gekomen.

In het jaar 2008 zijn bij het secretariaat van de Commissie 39 bezwaarschriften aangemeld.

Van de ingekomen bezwaarschriften zijn er vervolgens 7 door de individuele bezwaarmakers ingetrokken. Ten aanzien van 31 bezwaarschriften heeft de Commissie aan het college van burgemeester en wethouders advies uitgebracht.

Voor de goede orde wordt vermeld dat bezwaarschriften inzake de gemeentelijke belastingen buiten de bevoegdheid van de Commissie vallen.

Â

Afsluitend het navolgende
Met ingang van 1 september 2004 is de wet Rechtstreeks beroep in werking getreden. Deze wet maakt het overslaan van de bezwaarschriftprocedure in bepaalde gevallen mogelijk. In de meeste gevallen zal echter eerst de bezwaarschriftenprocedure gevolgd moeten worden, voordat men zich tot de administratieve rechter kan wenden. Een verzoek tot het overslaan van de bezwaarfase moet in het bezwaarschrift worden vermeld. Het betrokken bestuursorgaan dient vervolgens te beslissen op het verzoek.
In 2008 heeft het college van burgemeester en wethouders één verzoek van een bezwaarmaker bereikt om de bezwaarfase over te slaan. Het college van burgemeester en wethouders heeft in deze kwestie echter besloten dit verzoek niet in te willigen.

Nadere informatie over de behandeling van bezwaarschriften bij onze gemeente kan u worden verstrekt door de secretaris van de Commissie Bezwaarschriften, mw. mr. J.S.A.E. Porankiewicz, telefoonnummer: 045-5278724.

Â

Onderbanken, 1 juli 2009

Burgemeester en wethouders van Onderbanken.

Â