Gemeente Onderbanken
Publicatie terzake jaarverslag Commissie Bezwaarschriften 2008
Sedert de inwerkingtreding van de herziene Gemeentewet op 7 maart 2002
is (in artikel 170 lid 1 onder d van deze wet) aan de burgemeester
opgedragen toe te zien op een zorgvuldige behandeling van
bezwaarschriften.
De wijze en de behandeling van bezwaarschriften èn de belangrijkste
(algemene) criteria met betrekking tot de wijze van voorbereiding en
inhoud van een primair besluit zijn te vinden in de Algemene wet
bestuursrecht. Een belangrijk procedureel voorschrift bij de
behandeling van bezwaarschriften is de verplichting van een
bestuursorgaan om alvorens op een bezwaarschrift te beslissen,
belanghebbenden in de gelegenheid te stellen te worden gehoord.
Â
Binnen de gemeente Onderbanken is hiervoor een Commissie
Bezwaarschriften ingesteld. Deze Commissie is een onafhankelijke
commissie, dat wil zeggen dat de leden van de commissie zijn benoemd
op grond van hun juridische deskundigheid en niet werkzaam zijn bij,
woonachtig in of afkomstig uit de gemeente Onderbanken. De Commissie
is ingesteld met het oog op het uitbrengen van adviezen over
bezwaarschriften.
Â
Om tot een goed advies over een ingediend bezwaarschrift te komen,
houdt de Commissie een zogenaamde hoorzitting. Op de hoorzitting
krijgt zowel de bezwaarmaker als een vertegenwoordiger van het
bestuursorgaan de gelegenheid zijn of haar standpunt mondeling toe te
lichten. Indien er nog andere belanghebbenden zijn, worden die
eveneens tijdens dezelfde hoorzitting door de Commissie gehoord.
Van de hoorzitting wordt een schriftelijk verslag gemaakt door de
secretaris van de Commissie.
Na de hoorzitting brengt de Commissie, op basis van de door alle
partijen voorgelegde en ingebrachte schriftelijke en mondelinge
informatie, een schriftelijk advies aan het college van burgemeester
en wethouders uit over het bezwaarschrift. Het college van
burgemeester en wethouders neemt vervolgens een beslissing op het
ingediende bezwaarschrift.
Â
Afhankelijk van het aantal ingekomen bezwaarschriften plant de
commissie haar zittingen. De hoorzittingen worden gehouden in het
gemeentehuis van Onderbanken.
De Commissie is in 2008 11 keer bij elkaar gekomen.
In het jaar 2008 zijn bij het secretariaat van de Commissie 39
bezwaarschriften aangemeld.
Van de ingekomen bezwaarschriften zijn er vervolgens 7 door de
individuele bezwaarmakers ingetrokken. Ten aanzien van 31
bezwaarschriften heeft de Commissie aan het college van burgemeester
en wethouders advies uitgebracht.
Voor de goede orde wordt vermeld dat bezwaarschriften inzake de
gemeentelijke belastingen buiten de bevoegdheid van de Commissie
vallen.
Â
Afsluitend het navolgende
Met ingang van 1 september 2004 is de wet Rechtstreeks beroep in
werking getreden. Deze wet maakt het overslaan van de
bezwaarschriftprocedure in bepaalde gevallen mogelijk. In de meeste
gevallen zal echter eerst de bezwaarschriftenprocedure gevolgd moeten
worden, voordat men zich tot de administratieve rechter kan wenden.
Een verzoek tot het overslaan van de bezwaarfase moet in het
bezwaarschrift worden vermeld. Het betrokken bestuursorgaan dient
vervolgens te beslissen op het verzoek.
In 2008 heeft het college van burgemeester en wethouders één verzoek
van een bezwaarmaker bereikt om de bezwaarfase over te slaan. Het
college van burgemeester en wethouders heeft in deze kwestie echter
besloten dit verzoek niet in te willigen.
Nadere informatie over de behandeling van bezwaarschriften bij onze
gemeente kan u worden verstrekt door de secretaris van de Commissie
Bezwaarschriften, mw. mr. J.S.A.E. Porankiewicz, telefoonnummer:
045-5278724.
Â
Onderbanken, 1 juli 2009
Burgemeester en wethouders van Onderbanken.
Â