Inspectie Verkeer en Waterstaat
Nieuwe Europese verplichtingen voor onderhoud van privé-vliegtuigen
29-07-2009
De nieuwe Europese verplichtingen voor onderhoud van privé-vliegtuigen
gaan definitief in vanaf 28 september 2009. Dat betekent dat elk
vliegtuig vanaf dat moment een door de overheid - in Nederland de
Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW) - of een door de overheid
erkende instelling (CAMO) goedgekeurd onderhoudsprogramma nodig heeft.
De IVW gaat vanaf die datum de status van het onderhoudsprogramma na
bij de jaarlijkse verplichte herkeuring van de luchtwaardigheid
(airworthiness review) van een vliegtuig. Op dat moment zal het
toestel dan aan de grond moeten blijven zo lang de eigenaar niet
beschikt over een goedgekeurd onderhoudsprogramma.
Een toenemend aantal CAMO's in Nederland en het buitenland is
beschikbaar om de te verwachte stroom van aanvragen voor een
goedgekeurd Europees onderhoudsprogramma af te handelen. Zij nemen
tegen een vergoeding het onderhoudsprogramma en de technische
administratie van de vliegtuigeigenaar voor hun rekening. Ze kunnen
ook de luchtwaardigheiddocumenten (ARC) van het vliegtuig verlengen
zonder rechtstreekse tussenkomst van de overheid.
De regelgeving, bekend sinds 2003, zou in eerste instantie van kracht
worden in 2008. Maar vorig jaar verleenden de lidstaten eenmalig
uitstel voor één jaar. In 2008 en 2009 is op verschillende momenten
informatie over de nieuwe regeling verstrekt aan de verschillende
doelgroepen.
De nieuwe Europese verordening is een uitvloeisel van de introductie
van een nieuw systeem voor veilige luchtvaart in Europa. Ook wordt met
dit systeem gewerkt aan een vrij verkeer van vliegtuigen,
dienstverlening (zoals onderhoud) en vakbekwaam personeel binnen de
Europese Unie.