Senternovem
29-07-2009 | Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan als bouwsteen voor
klimaatbeleid
Impressie rondetafelbijeenkomst
Met uitzicht op het te transformeren Rotterdamse havengebied, bogen
woensdag 1 juli ruim vijftig professionals van gemeenten, regio's en
provincies, adviesbureaus en maatschappelijke organisaties zich over
de synergie tussen verkeer en vervoer en klimaatbeleid. Hoe kan een
lokaal of regionaal verkeers- en vervoersplan als bouwsteen fungeren
voor klimaatambities? Rotterdam is één van de steden die deze
uitdaging aangaat.
Berco Verhoek, van de gastgemeente Rotterdam, gaat in op concrete
stappen om de ambitie (50% CO2 -reductie in 2025) waar te maken. In
de woorden van voormalig burgemeester Opstelten komt die ambitie neer
op: "We gaan de stad opnieuw uitvinden". De Rotterdamse strategie valt
uiteen in drie sporen: schoon gebruik, schone voertuigtechniek en
schone brandstoffen. Duurzame mobiliteit wordt in alle planfasen
geïntegreerd: van de structuurvisie tot het inrichtingsplan, met een
gebiedsgerichte aanpak. De pijler 'milieu' is geïntegreerd in het
verkeers- en vervoersplan.
Een van de Rotterdamse speerpunten is binnenstedelijke verdichting.
Berco Verhoek gaat specifiek in op het Verkeersplan Binnenstad,
'Citylounge Bereikt'. De binnenstad moet een behoorlijke transformatie
ondergaan: 'bereikbaar maar niet doorrijdbaar'. Zo zal het parkeren
aan de stadsranden (P+R-locaties) en aan de randen van de binnenstad
(Park + Walk) worden geconcentreerd. Er moet een robuust auto- en
OV-netwerk komen, volgens het adagium 'bundelen, ordenen, inpassen'.
Doorgaand autoverkeer zal, door middel van 'knijpen', naar de randen
van de binnenstad worden gedrongen. Deelnemers vragen zich wel af
waarom de noordelijke Maasoever (Boompjes) tot één van die
verkeersassen is bestempeld. Is dat niet een belemmering bij het
streven om de relatie tussen binnenstad en rivier te versterken?
De Stadsvisie Rotterdam biedt het kader voor deze ambities, met de
opmerking dat het 'wandelplan' hierin een meer prominente plek
verdient. Het is belangrijk dat voetgangersstructuren vroegtijdig, in
de visiefase in kaart worden gebracht.
Ten slotte plaatst Berco Verhoek enkele kanttekeningen bij de
Rotterdamse ambities:
"Stel dat alle voertuigen schoon en stil zijn: dan is er enerzijds
geen rem op meer asfalt, maar anderzijds zijn er veel meer
mogelijkheden om dichterbij wegen te ontwikkelen.
Kwaliteit van de ruimte is nog niet ingevuld. Er treedt versnippering
en aantasting van het landschap op, er is sprake van barrièrewerking
voor flora, fauna en mens, en de straat blijft gevuld met rijdend en
stilstaand blik.
Adaptatie is (nog) een blinde vlek: welke klimaatveranderingen zullen
op gaan treden? Welke invloed heeft dat op mens, weg en voertuig?
Welke maatregelen moeten we nemen?"
Een uitgebreide impressie van deze bijeenkomst kunt u downloaden.
Contact
Informatiepunt SenterNovem (030) 239 35 33