Senternovem

29-07-2009 | Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan als bouwsteen voor klimaatbeleid

Impressie rondetafelbijeenkomst

Met uitzicht op het te transformeren Rotterdamse havengebied, bogen woensdag 1 juli ruim vijftig professionals van gemeenten, regio's en provincies, adviesbureaus en maatschappelijke organisaties zich over de synergie tussen verkeer en vervoer en klimaatbeleid. Hoe kan een lokaal of regionaal verkeers- en vervoersplan als bouwsteen fungeren voor klimaatambities? Rotterdam is één van de steden die deze uitdaging aangaat.

Berco Verhoek, van de gastgemeente Rotterdam, gaat in op concrete stappen om de ambitie (50% CO2 -reductie in 2025) waar te maken. In de woorden van voormalig burgemeester Opstelten komt die ambitie neer op: "We gaan de stad opnieuw uitvinden". De Rotterdamse strategie valt uiteen in drie sporen: schoon gebruik, schone voertuigtechniek en schone brandstoffen. Duurzame mobiliteit wordt in alle planfasen geïntegreerd: van de structuurvisie tot het inrichtingsplan, met een gebiedsgerichte aanpak. De pijler 'milieu' is geïntegreerd in het verkeers- en vervoersplan.

Een van de Rotterdamse speerpunten is binnenstedelijke verdichting. Berco Verhoek gaat specifiek in op het Verkeersplan Binnenstad, 'Citylounge Bereikt'. De binnenstad moet een behoorlijke transformatie ondergaan: 'bereikbaar maar niet doorrijdbaar'. Zo zal het parkeren aan de stadsranden (P+R-locaties) en aan de randen van de binnenstad (Park + Walk) worden geconcentreerd. Er moet een robuust auto- en OV-netwerk komen, volgens het adagium 'bundelen, ordenen, inpassen'. Doorgaand autoverkeer zal, door middel van 'knijpen', naar de randen van de binnenstad worden gedrongen. Deelnemers vragen zich wel af waarom de noordelijke Maasoever (Boompjes) tot één van die verkeersassen is bestempeld. Is dat niet een belemmering bij het streven om de relatie tussen binnenstad en rivier te versterken?

De Stadsvisie Rotterdam biedt het kader voor deze ambities, met de opmerking dat het 'wandelplan' hierin een meer prominente plek verdient. Het is belangrijk dat voetgangersstructuren vroegtijdig, in de visiefase in kaart worden gebracht.

Ten slotte plaatst Berco Verhoek enkele kanttekeningen bij de Rotterdamse ambities:
"Stel dat alle voertuigen schoon en stil zijn: dan is er enerzijds geen rem op meer asfalt, maar anderzijds zijn er veel meer mogelijkheden om dichterbij wegen te ontwikkelen. Kwaliteit van de ruimte is nog niet ingevuld. Er treedt versnippering en aantasting van het landschap op, er is sprake van barrièrewerking voor flora, fauna en mens, en de straat blijft gevuld met rijdend en stilstaand blik.
Adaptatie is (nog) een blinde vlek: welke klimaatveranderingen zullen op gaan treden? Welke invloed heeft dat op mens, weg en voertuig? Welke maatregelen moeten we nemen?"

Een uitgebreide impressie van deze bijeenkomst kunt u downloaden. Contact

Informatiepunt SenterNovem (030) 239 35 33