Ingezonden persbericht


Gendt, 28 juli 2009

TSR breidt programma semi-diepladers en diepladers uit met ETS-besturing van VSE

TSR Special Trailers BV is afgelopen jaren uitgegroeid tot één van de grotere leveranciers van speciale opleggers op de Europese markt en ver daarbuiten. Door steeds weer kwaliteit, service en flexibiliteit te leveren is TSR een vertrouwd adres geworden voor haar klanten. TSR Special Trailers, al jaren specialist in het ontwerpen en produceren van semi-diepladers en vlakke opleggers, breidt haar programma nu uit met 2 tot 4-assige diepladers met een hydraulisch afneembare nek. De diepladers zijn verkrijgbaar in diverse configuraties. Uiteraard worden de diepladers, net als de rest van de TSR producten, op maat en naar wens van de klant geproduceerd.

Als eerste Nederlandse fabrikant van opleggers voor speciaal transport biedt TSR, in samenwerking met VSE (Vehicle Systems Engineering), haar gedwongen gestuurde semi-diepladers en diepladers aan met elektronische achterasbesturing. Naast de standaard mechanisch/hydraulische besturing kunnen de opleggers nu ook worden besteld met het ETS stuursysteem. ETS, dat staat voor Elektronisch Trailer Stuursysteem, is een systeem dat gebruik maakt van digitaal geregelde hydrauliek. Bij het ETS systeem worden de assen gestuurd zonder dat een mechanische verbinding aanwezig is tussen kingpin en assen en de assen onderling. Het ETS systeem meet de hoekverdraaiing van de truck ten opzichte van de trailer met een in de kingpin gemonteerde sensor. Aan de hand van dit signaal stuurt het ETS systeem een op de trailer gemonteerde hydraulische unit aan, die op zijn beurt de assen door middel van een hydraulische stuurcilinder laat sturen. Ook is het mogelijk de assen manueel bij te sturen met een draadloze afstandsbediening, om zo de oplegger precies te krijgen waar de chauffeur hem wil hebben. Als de handbediening wordt uitgeschakeld worden de assen volledig automatisch gesynchroniseerd.

Het ETS systeem kent vele voordelen tegenover de standaard mechanisch/hydraulische besturing. Het is nagenoeg onderhoudsvrij en het monteren van een centraal smeersysteem is overbodig door de geringe hoeveelheid draaipunten. Het ETS systeem zorgt ervoor dat de wielverdraaiing in alle situaties optimaal is. Door het geringe aantal componenten is het leeggewicht van de oplegger aanzienlijk lager. ETS is het enige oplegger stuursysteem dat het mogelijk maakt de assen anders te laten sturen wanneer de oplegger wordt in- of uitgeschoven. Het ETS-stuursysteem is ook nog eens voordeliger in aanschaf ten opzichte van de standaard mechanisch/hydraulische besturing.

Momenteel heeft VSE een wereldwijde goedkeuring om dit systeem te monteren op 2 assen. Bij opleggers met meer dan 2 assen wordt er dan ook gebruik gemaakt van een combinatie van ETS gestuurde assen en fussee gestuurde assen. Dit maakt het mogelijk opleggers tot en met 7 assen te produceren. Eind van dit jaar zal er ook een goedkeuring komen om een derde as met VSE uit te voeren, wat nog meer mogelijkheden biedt op de uitvoeringen. Zowel TSR Special Trailers als VSE verwachten dat deze besturing de toekomst wordt voor gedwongen gestuurde opleggers in het speciaal transport.

Op de Carrosserie Vakdagen te Gorinchem van 1 tot en met 3 september 2009 zal TSR op standnummer 177 vol trots een 3 en een 5-assige semi-dieplader presenteren. Beide opleggers zijn enkel uitschuifbaar en uitgevoerd met ETS. De 3-assige semi-dieplader is voorzien van een fusee voorloopas en twee ETS gestuurde assen. De 5-assige semi-dieplader heeft een starre, liftbare voorste as en daarachter twee fusee voorloop assen. De twee achterste assen zijn voorzien van ETS besturing. Op de stand van TSR zal een uitgebreide presentatie van het ETS systeem getoond worden. Beide opleggers zijn bestemd voor ES-GE Nutzfahrzeuge GmbH, vertegenwoordiger voor TSR in Duitsland. ES-GE ziet grote mogelijkheden voor ETS op de Duitse markt en heeft inmiddels al enkele opleggers met de besturing van VSE besteld, bestemd voor verkoop en verhuur.



Ingezonden persbericht