Consumentenbond
---
29 juli 2009
Aantal calorieën op de prijslijst van fastfoodketens
Fastfoodketens doen er goed aan om op de prijslijst boven de toonbank
duidelijk aan te geven hoeveel calorieën en vet de hamburgers en
andere snacks bevatten. Voedingswaarde-informatie in folders of op
andere plekken in de zaak heeft geen enkel effect, zo blijkt uit
diverse Amerikaanse onderzoeken.
Overgewicht is een groot maatschappelijk probleem. Het kabinet wil dat
ook de horeca met duidelijke informatie komt over het gebruik van vet,
suiker en zout in snacks en maaltijden. De Consumentenbond steunt die
gedachte, maar benadrukt dat de informatie een prominente plek moet
krijgen zodat klanten er bij hun keuze rekening mee kunnen houden. Uit
een recente peiling van de bond in het voorjaar van 2009 blijkt dat
93% van de consumenten het daarmee eens is.
Onderzoeksresultaten
Wetenschappers van de Yale-universiteit toonden onlangs aan dat
nauwelijks 1% van de bezoekers van fastfood-restaurants zich vooraf
verdiept in de voedingswaarde-informatie, als die niet op een
prominente plaats staat. Tegelijkertijd concludeerden onderzoekers van
de Universiteit van Minnesota dat consumenten de hoeveelheid calorieën
en vet in de horeca-maaltijden onderschatten. Ook blijkt dat het
publiceren van de hoeveelheid calorieën en vet de restaurants
stimuleert om de productsamenstelling te verbeteren. Op die manier
snijdt het mes aan twee kanten.
---