Consumentenbond


---

29 juli 2009

Aantal calorieën op de prijslijst van fastfoodketens

Fastfoodketens doen er goed aan om op de prijslijst boven de toonbank duidelijk aan te geven hoeveel calorieën en vet de hamburgers en andere snacks bevatten. Voedingswaarde-informatie in folders of op andere plekken in de zaak heeft geen enkel effect, zo blijkt uit diverse Amerikaanse onderzoeken.

Overgewicht is een groot maatschappelijk probleem. Het kabinet wil dat ook de horeca met duidelijke informatie komt over het gebruik van vet, suiker en zout in snacks en maaltijden. De Consumentenbond steunt die gedachte, maar benadrukt dat de informatie een prominente plek moet krijgen zodat klanten er bij hun keuze rekening mee kunnen houden. Uit een recente peiling van de bond in het voorjaar van 2009 blijkt dat 93% van de consumenten het daarmee eens is.

Onderzoeksresultaten

Wetenschappers van de Yale-universiteit toonden onlangs aan dat nauwelijks 1% van de bezoekers van fastfood-restaurants zich vooraf verdiept in de voedingswaarde-informatie, als die niet op een prominente plaats staat. Tegelijkertijd concludeerden onderzoekers van de Universiteit van Minnesota dat consumenten de hoeveelheid calorieën en vet in de horeca-maaltijden onderschatten. Ook blijkt dat het publiceren van de hoeveelheid calorieën en vet de restaurants stimuleert om de productsamenstelling te verbeteren. Op die manier snijdt het mes aan twee kanten.

---