Gemeente Lingewaal


Verslag informatieavond Diefdijklinie

Op 8 juli 2009 is er een informatieavond gehouden door het projectteam Diefdijklinie. Tijdens deze avond is met name het onderwerp verkeersveiligheid aan de orde geweest. Er is met de aanwezigen uitgebreid van gedachten gewisseld. Per dijkvak is in groepen gesproken over mogelijke oplossingen en zijn suggesties aangedragen en besproken.
Hieronder volgt een verslag.

GROEP 1 Diefdijk Noord
Wat vindt u van het shared space gedachtegoed, en de invulling die de werkgroep daaraan heeft gegeven dmv tegels?

1. Het idee van shared-space is een openbaring. (meerdere keren)
2. De blokken zijn lelijk. (meerdere keren)
3. Voorstel voor andere elementen zoals kinderkopjes. (1x)
4. Dit geeft geluidsoverlast. (1x)

5. Geven de blokken geluidsoverlast? (1x)

6. Zijn de blokken niet glad? (1x)

7. Is dit ontwerp al ergens toegepast? (is er ervaring mee?) (1x)
8. Kan het geen doorlopende iets verhoogde middengeleider zijn zodat geluid en trillingen wordt voorkomen? Deze kan dan uitgevoerd worden in streetprint.

9. Vrachtverkeer gaat trillingen veroorzaken als gevolg van de tegels. (1x)

10. Er komt steeds meer landbouw verkeer. Hoe gaat dit verkeer de fietsers inhalen? Kan dat veilig? (1x)

11. Als een personenauto alleen rijdt, zal hij de tegel tussen de wielen houden. Maar wat als hij dan 1 fietser tegenkomt. 12. Komt de fiets dan niet in de verdrukking? Dit geldt ook voor het inhalen van 1 fietser. (1x)
13. Vrachtautoâs kunnen op passeerstroken passeren. (1x) 14. De tegels weghalen en vervangen door een afwijkende strook (qua verharding en kleur) zonder hoogteverschil de huidige inrichting van de dijk handhaven en zelfs de huidige markering weghalen 15. Geeft de tegel geen onveiligheid voor motorrijders? 16. Is de weg niet te smal voor het toepassen van tegels, vooral met vrachtverkeer. Ik heb contact gehad met kadaster en daaruit bleek dat de Diefdijk slechts 4 m breed is?

Wat vindt u van de voorgestelde maatregelen voor minder verkeer en langzamer rijden.
17. Mensen die bekend zijn blijven snel rijden. (1x) 18. Voorstel om de weg af te sluiten voor doorgaand verkeer op het gedeelte tussen de spoorlijn en het wiel. (1x)
19. Voorstel om heel de Diefdijk af te sluiten voor doorgaand verkeer. (meerdere keren)
20. In de weekenden is de dijk een racebaan. Vooral motoren. (meerdere keren)
21. We hebben het nu genoeg over het vrachtverkeer gehad. Laten we vooral de veiligheid voor de fietsers niet vergeten. Hoe dan? Wellicht door de weg af te sluiten.(meerdere keren)
22. De achterontsluiting voor Van Weverwijk is een goed idee. (meerdere keren).
23. Als Van Weverwijk een nieuwe achterontsluiting heeft zal hij deze niet altijd voor alle richtingen gaan gebruiken. (ingebracht door Van Weverwijk)
24. Van Weverwijk houdt rekening met de bewoners. (meerdere keren) 25. We hebben wel last van Van Weverwijk. Windverplaatsing door grote vrachtautoâs die fietsers inhalen is erg gevaarlijk. (1x) 26. Van Weverwijk is van goede wil, maar we zien wel chauffeurs te snel rijden. (meerdere keren)
27. Er moet wat gedaan worden aan het vele sluipverkeer op de dijk. (Meerdere keren)
28. Het probleem ligt ook in Leerdam. Daar wordt het verkeer belemmerd waardoor mensen gaan sluipen. Het zou al helpen als daar iets aan gedaan wordt. (meerdere keren)
29. Het stuk dijk tussen de rotonde bij Leerdam en de Industrieweg afsluiten. (1x)
30. Veel draagvlak voor achterontsluiting Van Weverwijk in combinatie met verbod doorgaand verkeer
31. Vrachtwagens Van Weverwijk beginnen soms al erg vroeg met rijden, genoemd wordt 5 uur.
32. Het remmen van vrachtverkeer bij bochten veroorzaakt veel geluid- en trillingsoverlast
33. Van Weverwijk zelf geeft aan dat als bewoners ongewenste situaties meemaken, zij dat moeten doorgeven aan hem zodat hij chauffeurs hierop kan aanspreken
34.Een nieuwe achterontsluiting vindt Van Weverwijk onnodig omrijden voor vrachtwagens afkomstig uit het zuiden (Den Bosch) 35. Fietsdijk is een goed idee, maar hoe dat precies moet worden vormgegeven is lastig te zeggen.

Alternatieven
36. Waarom geen brede streep in het midden. Tegels zijn gevaarlijk (ingebracht door Weverwijk).
37. De weg is te smal. Dat blijkt uit de kapot gereden bermen. (1x) 38. Houdt de weg zoals deze nu is. Plaats extra 60km borden en zet flitskasten neer met hele hoge boetes. Trajectcontrole. (van Vuuren Kerkweg Zijderveld)
39. Als een flitskast gebruikt gaat worden moeten we realiseren dat de bewoners als eerste de bekeuringen krijgen. Dit is niet erg. Laat de dijk open voor alle verkeer en geef overtreders 1000 euro boete. (1x) 40. Kunnen we beplanting op de dijk zetten als visuele versmalling? (1x)
41. Het uitzicht vanaf de dijk mag niet te veel belemmerd worden. (1x) 42. Op de dijk tussen Culemborg en Fort Everdingen liggen goede versmallingen. (straatjuweel?). De fietser kan hier achterlangs. (1x)

GROEP 2 Meerdijk â Nieuwe Zuiderlingedijk (oostelijk N848)
1. Algemeen: positief over de maatregelen!

2. Positief over de tegelstrook als verkeersremmende maatregel. De Meerdijk kan een goed proefvak zijn.

3. Naast elkaar fietsen bevordert de veiligheid omdat het autoâs âdwingtâ tot langzamer rijden (bij een enkele fietser rijdt een auto hard voorbij). Ook dit is shared space.

4. Hoe weten mensen van buiten het gebied dat ze hier een shared space â gebied inrijden? -> Weghalen markeringen/beperken tot strikt noodzakelijke verkeersmaatregelen maakt dit zichtbaar.
5. Wat als bewoners gewend zijn aan de nieuwe inrichting? Wordt er dan weer hard gereden of blijven de tegels dan ook het rijgedrag reguleren?

6. Door het vele ârace-gedragâ is het levensgevaarlijk op de drukke en smalle dijken.

7. Vestiging van een nieuw overslagbedrijf in Asperen zal leiden tot extra verkeersdruk.

8. Afsluiting van de Nieuwe Zuiderlingedijk kan worden vormgegeven door een hoog betonnen obstakel in NHW-stijl.

9. Groot voordeel van afsluiten van de Nieuwe Zuiderlingedijk is dat er minder vrachtwagens op de Meerdijk zullen gaan rijden.
10. Stem de afsluiting NZLD af op een betere doorstroming in Leerdam.
11. Neem ook andere verkeersmaatregelen in de omgeving.
12. Idee: plaats bij het begin van de Meerdijk een bord âbebouwde komâ.

13. Geef de Meerdijk een andere inrichting om het verkeer te remmen.
14. Wordt bereikbaarheid door hulpdiensten een probleem bij afsluiting van de Nieuwe Zuiderlingedijk?

15. Laat de ontsluiting van de forten Asperen en Nieuwe Steeg niet via de dijken lopen. Geen extra druk.

16. Fort Asperen via de provinciale weg/achterzijde ontsluiten en parkeren.

17. Test de ideeën uit op de Meerdijk door aanleg van een proefvak.
18. Geen geluidsoverlast. Neem dit mee in het proefvak.
19. Zorgpunt: autoâs die inrijden op huizen.
20. Let op de maatvoering van de tegel (breedte, hoogte).
21. Onderzoek de bestemmingen van het verkeer op de Nieuwe Zuiderlingedijk.

GROEP 3 Nieuwe Zuiderlingedijk (westelijk N848) â Zuidelijke Lingedijk
1. Shared Space: Leuk verhaal, maar niet echt relevant voor de problematiek waar de Lingedijk en Nieuwe Zuiderlingedijk mee te kampen hebben. In zekere zin is het hier al shared space.
2. De parkeermogelijkheden voor fietsers en automobilisten zouden fors verbeterd moeten worden. Mensen kunnen nu eigenlijk nergens met goed fatsoen even stoppen.

3. Inhakend op het vorige punt; het maken van niet-overrijdbare parkeervakken op strategische plekken op de dijk(vergelijk Groot-Ammers) geven de mogelijkheid voor bezoekers om even te stoppen, en werken te allen tijde (los van de vraag of er iemand geparkeerd staat) snelheidsremmend.

4. Ook ontbreken goede, daarvoor aangewezen en ingerichte plekken voor de jeugd om bij warm weer in de Linge af te kunnen koelen.
5. De (scherpe) bochten in dit traject zijn erg gevaarlijk. Mensen kiezen de âideale lijnâ en komen daardoor vaak op de verkeerde weghelft terecht. Mogelijk helpt een goede, doorgetrokken, middenmarkering dit probleem te verminderen.

6. Tegels worden door sommige positief, door anderen (de meesten) negatief beoordeeld. De reden hiervoor is de verwachting dat ze bij het overrijden trillingen veroorzaken in de woningen. Mocht dit niet het geval zijn (volgens de bewoners; theorie) dan zouden de tegels best aardig kunnen zijn.

7. Als je tegels toepast is het goed te doordenken hoe het (sluip)verkeer daarop reageert, om te voorkomen dat er ongewenste effecten ontstaan.

8. Bedenk een oplossing voor de ontsluiting voor Van den Heuvel. Geopperd is 1-richting verkeer en rechtstreekse aansluiting op de Spijkse kweldijk.

9. Verbreed het asfalt in de bochten. Als hier een dijkverbreding voor noodzakelijk is, dan is dit mogelijk te combineren met de dijkversterkingactie.

10. Wees je bewust dat er drie type weggebruikers zijn, bewoners, bezoekers, en woon-werk-sluipers, die elk hun eigen âeisenâ stellen en die op andere momenten op de dijk rijden.

11. De gevaarlijkste weggebruikers zijn jongelui, die veel te hard rijden.

12. Voorspeld en gevreesd wordt dat de afsluiting van de Nieuwe Zuiderlingedijk leidt tot een 1 op 1 toename van het verkeer door Asperen zelf.

13. De afsluiting van de Nieuwe Zuiderlingedijk heeft wel als voordeel dat een gevaarlijke aansluiting komt te vervallen, maar een rotonde zou dit probleem ook (en nog meer) verhelpen.

14. Fietsen? Voor mijn veiligheid neem ik altijd de auto!
15. Er wordt te zwaar vrachtverkeer toegestaan op de dijk, bijvoorbeeld bij het zandtransport tbv die nieuwe golfbaan.
16. Op (en niet onderlangs) de dijk is het wel het mooiste fietsen.
17. Door de dijkverbetering wordt de dijk niet zettingsongevoeliger, hij zal niet beter geschikt worden voor zwaar verkeer.
18. Om het rijden in het donker veiliger te maken wordt gesuggereerd katte-ogen (reflectoren) te plaatsen.

19. Verlichting is duur, incidentele verlichting lijkt eerder onveilig dan veilig.

20. Kijk ook na de afritten; hierop wordt veel te hard gereden!
21. Opgaande begroeiing pal langs de weg (om het profiel ogenschijnlijk te versmallen) heeft als belangrijkste nadeel dat fietser met hun hoofd in de bosjes worden gedrukt.
22. Wees je bewust dat fietsers, als gevolg van de winderigheid op de dijk, veel ruimte nodig hebben.