Meer kortingen
Amsterdam, 29 juli 2009
Consumenten zien meer kortingsacties dan vorig jaar in de winkels. Kortingen moeten consumenten overhalen om toch vooral te blijven kopen. Consumenten die geld willen uitgeven kunnen meer waar voor hun geld krijgen.
'Uitverkoop' of 'twee halen één betalen': vergelijkbare kreten komen consumenten nu vaker tegen op de winkelruiten dan vorig jaar. Dat blijkt uit de ING Vraag van Vandaag. Volgens bijna de helft (47%) van de 53.400 respondenten zijn er meer kortingsacties in de winkels dan vorig jaar. Drie op de tien gepeilde bezoekers (30%) ziet er evenveel en een groep van 8% neemt minder kortingsacties waar. Per saldo zijn er dus volgens consumenten nu meer kortingsacties dan vorig jaar.
Korting geven
Nu het economisch minder gaat, zijn consumenten voorzichtig met het uitgeven van hun geld. Dat consumenten de hand steviger op de knip houden blijkt onder meer uit de meest recente cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). De detailhandel draaide afgelopen mei 6% minder omzet dan een jaar eerder in dezelfde maand. Winkeliers merken dit natuurlijk ook in hun kassa. Een kortingsactie is één van de middelen waarmee winkeliers proberen consumenten te verleiden toch iets te kopen. In het geval van een korting zal de winst per stuk vaak voor de winkelier wel wat lager zal zijn dan normaal. Toch verkoopt de winkelier vaak liever iets dan niets en heeft hij met klanten in zijn winkel ook de kans om die tot meer aankopen te verleiden.
Meer waar voor je geld
Meer kortingsacties, daar kunnen consumenten van profiteren. Als winkeliers meer kortingen geven, kunnen koopjesjagers meer waar voor hun geld krijgen. Ook consumenten die sowieso iets willen kopen en niet willen wachten op een actie met de aanschaf, kunnen profiteren. Als er vaker kortingen worden uitgedeeld lopen deze consumenten namelijk sneller het 'risico' voordelig hun slag te slaan.
© 2009 ING Economisch Bureau