Vereniging Milieudefensie
Dubieuze berekeningen, verkeerstoename en extra uitstoot geen bezwaar
Raad van State maakt weg vrij voor de Westrandweg
Amsterdam, 28 juli 2009 - De Raad van State heeft in haar uitspraak
vandaag de bezwaren van Milieudefensie en een groot aantal omwonenden
tegen de aanleg van de Westrandweg ongegrond verklaard. Daarmee staat
niets de aanleg meer in de weg.
De Tweede Coentunnel en de Westrandweg leiden op termijn tot een
verdubbeling van het verkeer dat aan de westkant van Amsterdam het
Noodzeekanaal passeert. De vervuiling door de extra uitstoot en de
geluidshinder nemen evenredig toe. Door de recente wetswijzigingen
rond luchtkwaliteit, tracé- en bezwaarprocedures wordt hier echter
amper nog rekening mee gehouden. Slechts de gevolgen voor de omgeving
van de nieuw aan te leggen Westrandweg, die grotendeels langs
weilanden en de Amsterdamse haven loopt, tellen mee. De gevolgen voor
de luchtkwaliteit en de verkeerstoename in de regio als geheel, is in
de nieuwe procedure nadrukkelijk uitgesloten.
Meta Meijer: "Al het extra verkeer dat straks over de nieuwe weg
rijdt, komt ergens vandaan en wil ergens anders heen. De
verkeertoename in de regio en de daarmee gepaard gaande extra uitstoot
en overlast was voor Milieudefensie reden om bezwaar te maken. Alle
gevolgen voor de lange termijn en de beleidsdoelstellingen zouden
moeten worden meegenomen."
De Raad van State heeft de procedure en de berekeningen slechts toetst
aan de nieuwste regels en niet gekeken naar de werkelijke gevolgen.
Door wijzigingen in de rekenmodellen is het mogelijk zo lang aan de
parameters te sleutelen tot dat de gewenste uitkomst is bereikt. Het
bezwaar van Milieudefensie dat volgens de nieuwe berekening een
verdubbeling van de wegcapaciteit nooit kan leidden tot een afname van
het vrachtverkeer met 1800 voertuigen per dag, is niet nader
onderzocht. Meijer: "De Raad van State toets aan de wetten van de
minister, niet aan de wetten van de logica."
Milieudefensie is uiteraard teleurgesteld over deze uitspraak, maar
erkent dat deze in lijn ligt met andere recente uitspraken. Meijer:
"Een politiek besluit dat tegen de eigen regels en afspraken ingaat
kan tegenwoordig niet meer met juridische middelen worden recht gezet.
De lange termijngevolgen voor de luchtkwaliteit in de regio en de
klimaatdoelstellingen van Nederland worden pas aantoonbaar na
voltooiing van de weg. Een probleem dat volgende kabinetten zullen
moeten oplossen."