Vereniging Milieudefensie


Dubieuze berekeningen, verkeerstoename en extra uitstoot geen bezwaar

Raad van State maakt weg vrij voor de Westrandweg

Amsterdam, 28 juli 2009 - De Raad van State heeft in haar uitspraak vandaag de bezwaren van Milieudefensie en een groot aantal omwonenden tegen de aanleg van de Westrandweg ongegrond verklaard. Daarmee staat niets de aanleg meer in de weg.

De Tweede Coentunnel en de Westrandweg leiden op termijn tot een verdubbeling van het verkeer dat aan de westkant van Amsterdam het Noodzeekanaal passeert. De vervuiling door de extra uitstoot en de geluidshinder nemen evenredig toe. Door de recente wetswijzigingen rond luchtkwaliteit, tracé- en bezwaarprocedures wordt hier echter amper nog rekening mee gehouden. Slechts de gevolgen voor de omgeving van de nieuw aan te leggen Westrandweg, die grotendeels langs weilanden en de Amsterdamse haven loopt, tellen mee. De gevolgen voor de luchtkwaliteit en de verkeerstoename in de regio als geheel, is in de nieuwe procedure nadrukkelijk uitgesloten.

Meta Meijer: "Al het extra verkeer dat straks over de nieuwe weg rijdt, komt ergens vandaan en wil ergens anders heen. De verkeertoename in de regio en de daarmee gepaard gaande extra uitstoot en overlast was voor Milieudefensie reden om bezwaar te maken. Alle gevolgen voor de lange termijn en de beleidsdoelstellingen zouden moeten worden meegenomen."

De Raad van State heeft de procedure en de berekeningen slechts toetst aan de nieuwste regels en niet gekeken naar de werkelijke gevolgen. Door wijzigingen in de rekenmodellen is het mogelijk zo lang aan de parameters te sleutelen tot dat de gewenste uitkomst is bereikt. Het bezwaar van Milieudefensie dat volgens de nieuwe berekening een verdubbeling van de wegcapaciteit nooit kan leidden tot een afname van het vrachtverkeer met 1800 voertuigen per dag, is niet nader onderzocht. Meijer: "De Raad van State toets aan de wetten van de minister, niet aan de wetten van de logica."

Milieudefensie is uiteraard teleurgesteld over deze uitspraak, maar erkent dat deze in lijn ligt met andere recente uitspraken. Meijer: "Een politiek besluit dat tegen de eigen regels en afspraken ingaat kan tegenwoordig niet meer met juridische middelen worden recht gezet. De lange termijngevolgen voor de luchtkwaliteit in de regio en de klimaatdoelstellingen van Nederland worden pas aantoonbaar na voltooiing van de weg. Een probleem dat volgende kabinetten zullen moeten oplossen."