ANBO en FNV
Enquête toont verbeterpunten Wmo
Gebrekkige informatievoorziening en trage procedures blijken
verbeterpunten van de Wmo. Dat is de uitkomst van een enquête van
ANBO, PCOB en Unie KBO. De leden deelden ervaringen met participatie
van ouderen in de Wmo en 50-plussers met aanvragen en krijgen van
Wmo-voorzieningen.
Krap
De knelpunten van de Wmo concentreren zich vooral op de
aanvraag(procedure) en de informatievoorziening. Uit de enquête blijkt
dat aanvragers vaak hulp wensen. Volgens 41% duurt de afhandeling van
de aanvraag te lang. Bovendien moeten veel respondenten na een
positief besluit minimaal vier weken wachten op de toegekende
voorziening.
De gemeente verstrekt onvoldoende informatie over de bezwaarprocedures
vindt 60%. Veel respondenten krijgen geen keuze tussen een
persoonsgebonden budget en zorg in natura (43%). Veel respondenten
oordelen positief over hun huishoudelijke hulp al noemen ze het
toegewezen aantal uren krap.
De deskundigheid bij de Wmo-loketten moet volgens 36% van de
respondenten verbeteren, zij beoordelen die als matig tot slecht.
ANBO