Erasmus MC
---
Commerciële DNA-scans onbetrouwbaar door te weinig kennis...
Consumenten hebben niks aan commerciële DNA-scans die te koop zijn bij
internetbedrijven. De uitslagen van de testen zeggen weinig over de
kans dat iemand de geteste ziekten wel of juist niet krijgt. Dat
blijkt uit onderzoek van het Erasmus MC.
De onderzoekers doen verslag van hun bevindingen in het
wetenschappelijk tijdschrift Genetics in Medicine.
Genetische 'scans'
Op internet duiken steeds meer bedrijven op die genetische `scans'
verkopen. Voor honderden tot duizenden euro's kunnen consumenten DNA
bestellen die honderdduizenden DNA- variaties testen en voorspellingen
doen over hun risico op aandoeningen en ziekten als kanker,
huidziekten, darmziekten, oogkwalen en diabetes. Daarvoor moeten de
klanten DNA-materiaal (meestal speeksel) in een testbuisje opsturen
naar het bedrijf. Enkele weken later krijgen ze een code waarmee ze op
een internetsite kunnen lezen op welke tientallen aandoeningen ze meer
of minder risico lopen. De bedrijven passen de voorspellingen aan als
wetenschappers nieuwe ontdekkingen doen die deze risico's kunnen
veranderen.
Uit het onderzoek blijkt dat de voorspellingen nietszeggend zijn. `Er
is nog te weinig bekend over genen om op basis van zo'n test te kunnen
voorspellen welke risico's mensen lopen. De meeste genen moeten nog
ontdekt worden. En van de genen die al wèl ontdekt zijn weten we vaak
nog niet hoe groot de invloed van de genen precies is op de
gezondheid', zegt Cecile Janssens, epidemioloog bij het Erasmus MC.
Voorspelling
Haar onderzoeksteam heeft gekeken in welke mate nieuwe ontdekkingen de
uitslag van de test veranderen. Bij een grote groep mensen is eerst op
basis van één gen (het belangrijkste gen voor diabetes type 2)
onderzocht hoeveel risico ze liepen op diabetes type 2. Vervolgens
hebben de onderzoekers de test herhaald door 17 andere, later ontdekte
genen aan de voorspelling toe te voegen. Janssens: `Nadat we alle
nieuwe genen bij de test hadden betrokken, kreeg ruim één op de drie
deelnemers een tegenovergestelde uitslag. Mensen die eerst een hoger
risico liepen op diabetes hadden plots een lager risico dan gemiddeld.
Andersom kwam ook voor.'
Doordat wetenschappers met grote regelmaat nieuwe genen ontdekken kan
de uitslag van een test wel per maand wisselen. Daardoor kunnen
consumenten niets met de voorspellingen. `Terwijl de meeste bedrijven
die de testen aanbieden dat wel suggereren. Ze wijzen consumenten erop
dat ze de risico's die ze lopen kunnen verkleinen door hun levensstijl
aan te passen op basis van de testuitslag.'Janssens heeft eerder
onderzoek gedaan naar DNA-testen. Ze keek toen naar testen van
bedrijven die gezondheidsadviezen koppelden aan voorspellingen die
slechts werden gedaan op basis van een paar genen. Daaruit bleek dat
die bedrijven de kans op bepaalde aandoeningen voorspelden aan de hand
van genen die niets met de aandoeningen te maken hadden.
gepubliceerd: 27 juli 2009
---