Gemeente Kapelle

Kort verslag bijeenkomst Openbaar Vervoer in Kapelle, d.d. 3 juni 2009

Afgelopen 3 juni heeft de bijeenkomst Openbaar Vervoer plaatsgevonden in Kapelle.
De avond werd geopend met een presentatie door de werkgroep, die speciaal voor deze bij-eenkomst in het leven is geroepen en bestaat uit afgevaardigden van Stichting bewonersbe-langen Wemeldinge, Dorpsraad Schore, Seniorenraad, Cliëntenraad Gehandicapten en ge-meente Kapelle. In de presentatie werden duidelijke voorbeelden van de huidige situatie van openbaar vervoer in de gemeente weergegeven. Daarna verzorgden afgevaardigden van de Provincie Zeeland, Rover Zeeland en Connexxion korte presentaties. Provincie Zeeland gaf hierin aan welke rol zij in het openbaar vervoer hebben, dat zij als provincie aangeven aan welke regels en normen de vervoersmaatschappij moet voldoen. De Provincie Zeeland be-paalt welke vervoersmaatschappij het openbaar vervoer in onze regio gaat uitvoeren. Rover Zeeland vertelde over hun rol als belangenbehartiger van reizigers, op welke manier zij hier uiting aangeven en waar zij tegenaan lopen. Als afsluiter voor de pauze gaf Connexxion in een presentatie weer welke verantwoordelijkheid zij hebben in openbaar vervoer en hoe ze die tot uiting brengen. Omdat vooraf de provincie het budget vaststelt concurreren ver-voersmaatschappijen onderling uitsluitend op kwaliteit wat onder andere tot uiting komt in dienstregelingen.

Na de pauze was er plaats voor een discussie. De vragen en antwoorden die hierin de groot-ste rol hadden, staan hieronder kort en bondig samengevat.

Een vraag waarop meerdere mensen een antwoord wilden, was of het mogelijk is om een bus vanuit Wemeldinge door Kapelle te laten rijden. Connexxion geeft in eerste instantie aan dat dit niet mogelijk is, omdat de bus de draai bij het kerkplein niet kan maken. Vanuit de zaal wordt geopperd om de bus via het station te laten rijden; via de Ooststraat â Biezeling-sestraat - Stationsstraat â Dijkwelsestraat â Goessestraatweg â Noordweg naar Goes. Ook werd vanuit de zaal gevraagd of er daarin ook gekeken kan worden naar aansluiting op de trein richting Bergen op Zoom. Connexxion gaf aan de voorgestelde optie te willen bekijken.

Een andere vraag werd gesteld over de belbus lijn 30 die nu rijdt van Wemeldinge naar Ka-pelle en Schore en visa versa. De wens ligt in routes met vaste bussen. Daarnaast wordt op-gemerkt dat belbussen niet herkenbaar zijn als openbaar vervoer bus. Connexxion geeft aan dat de belbus beter inspeelt op de echte vervoersvraag die er is.

Vanuit de zaal wordt gevraagd of er kleine busjes ingezet kunnen worden, zodat er makke-lijker bepaalde routes gereden kunnen worden en er misschien op kosten gespaard kan wor-den. Tevens is de bus dan beter gevuld. Connexxion geeft aan dat kleine busjes niet voorde-liger zijn qua kosten.

Vanuit de zaal werd een oplossing geopperd voor het financiële plaatje: Als lijn 27 (vanuit Yerseke - Wemeldinge) en lijn 28 (vanuit Hansweert - Schore) langs het station in Kapelle zouden kunnen rijden, zou belbus lijn 30 kunnen vervallen. Wellicht wordt er op deze ma-nier ook beter voorzien in woon-werkverkeer, want ook dat wordt als probleem ervaren door reizigers binnen de gemeente. Hierbij verklaart Rover dat dit al eerder bij Connexxion is aangegeven.

Er wordt gevraagd om goede voorzieningen bij bushaltes, zoals aan de Noordweg in Kapel-le. Op deze vraag zegt wethouder Burger dat hieraan aan de Noordweg zal worden voldaan.

Vanuit de zaal werd een tip gegeven richting Connexxion om meer publiciteit te maken over voorzieningen. Maak kenbaar wat er is en waar mensen gebruik van kunnen maken. De werking van een belbus is bijvoorbeeld bij velen onbekend. Connexxion gaf aan hier invul-ling aan te gaan geven.

Een van de reizigers gaf aan dat er vaak slechte aansluitingen zijn van bussen op treinen en andersom. Dit wordt als storend en hinderlijk ervaren, voornamelijk de langere reistijd die dit ten gevolge heeft. Connexxion geeft aan dat de dienstroosters van hen en van de NS naast elkaar lopen en het moeilijk is om deze goed op elkaar te laten aansluiten. Tevens wordt op-gemerkt dat de meest efficiënte routes voor de busmaatschappij, wat betreft roosters, routes en dienstregelingen, niet altijd even gebruiksvriendelijk zijn voor de reizigers. Connexxion en Provincie Zeeland geven aan wellicht meer te moeten inzetten op minder efficiëntie voor Connexxion en meer gebruiksvriendelijkheid, waarvoor deze avond duidelijk wensen wor-den aangegeven. De voorzieningen zijn er, maar wellicht spelen deze niet voldoende in op de wens van de reiziger.

Verder kwam ter sprake het avondvervoer en gebruik van openbaar vervoer voor mensen die minder mobiel zijn, ter sprake. Wethouder Kosten vertelde een en ander over plannen die er zijn om hierop in te spelen. Hierover leest u meer in de Scheldepost.

Een conclusie die naar aanleiding van deze bijeenkomst getrokken kan worden is dat de rei-zigers in onze gemeente niet alleen veel vragen hebben maar ook meedenken over mogelijk-heden om kosten te drukken en wensen mogelijk te maken. Betrokken partijen hebben dit positief ervaren en willen daar indien mogelijk wat mee doen.

We willen nogmaals iedereen danken voor de medewerking aan deze vruchtbare bijeen-komst!