Gemeente Kapelle
Kort verslag bijeenkomst Openbaar Vervoer in Kapelle, d.d. 3 juni 2009
Afgelopen 3 juni heeft de bijeenkomst Openbaar Vervoer plaatsgevonden
in Kapelle.
De avond werd geopend met een presentatie door de werkgroep, die
speciaal voor deze bij-eenkomst in het leven is geroepen en bestaat
uit afgevaardigden van Stichting bewonersbe-langen Wemeldinge,
Dorpsraad Schore, Seniorenraad, Cliëntenraad Gehandicapten en
ge-meente Kapelle. In de presentatie werden duidelijke voorbeelden van
de huidige situatie van openbaar vervoer in de gemeente weergegeven.
Daarna verzorgden afgevaardigden van de Provincie Zeeland, Rover
Zeeland en Connexxion korte presentaties. Provincie Zeeland gaf hierin
aan welke rol zij in het openbaar vervoer hebben, dat zij als
provincie aangeven aan welke regels en normen de vervoersmaatschappij
moet voldoen. De Provincie Zeeland be-paalt welke vervoersmaatschappij
het openbaar vervoer in onze regio gaat uitvoeren. Rover Zeeland
vertelde over hun rol als belangenbehartiger van reizigers, op welke
manier zij hier uiting aangeven en waar zij tegenaan lopen. Als
afsluiter voor de pauze gaf Connexxion in een presentatie weer welke
verantwoordelijkheid zij hebben in openbaar vervoer en hoe ze die tot
uiting brengen. Omdat vooraf de provincie het budget vaststelt
concurreren ver-voersmaatschappijen onderling uitsluitend op kwaliteit
wat onder andere tot uiting komt in dienstregelingen.
Na de pauze was er plaats voor een discussie. De vragen en antwoorden
die hierin de groot-ste rol hadden, staan hieronder kort en bondig
samengevat.
Een vraag waarop meerdere mensen een antwoord wilden, was of het
mogelijk is om een bus vanuit Wemeldinge door Kapelle te laten rijden.
Connexxion geeft in eerste instantie aan dat dit niet mogelijk is,
omdat de bus de draai bij het kerkplein niet kan maken. Vanuit de zaal
wordt geopperd om de bus via het station te laten rijden; via de
Ooststraat â Biezeling-sestraat - Stationsstraat â Dijkwelsestraat â
Goessestraatweg â Noordweg naar Goes. Ook werd vanuit de zaal gevraagd
of er daarin ook gekeken kan worden naar aansluiting op de trein
richting Bergen op Zoom. Connexxion gaf aan de voorgestelde optie te
willen bekijken.
Een andere vraag werd gesteld over de belbus lijn 30 die nu rijdt van
Wemeldinge naar Ka-pelle en Schore en visa versa. De wens ligt in
routes met vaste bussen. Daarnaast wordt op-gemerkt dat belbussen niet
herkenbaar zijn als openbaar vervoer bus. Connexxion geeft aan dat de
belbus beter inspeelt op de echte vervoersvraag die er is.
Vanuit de zaal wordt gevraagd of er kleine busjes ingezet kunnen
worden, zodat er makke-lijker bepaalde routes gereden kunnen worden en
er misschien op kosten gespaard kan wor-den. Tevens is de bus dan
beter gevuld. Connexxion geeft aan dat kleine busjes niet voorde-liger
zijn qua kosten.
Vanuit de zaal werd een oplossing geopperd voor het financiële
plaatje: Als lijn 27 (vanuit Yerseke - Wemeldinge) en lijn 28 (vanuit
Hansweert - Schore) langs het station in Kapelle zouden kunnen rijden,
zou belbus lijn 30 kunnen vervallen. Wellicht wordt er op deze ma-nier
ook beter voorzien in woon-werkverkeer, want ook dat wordt als
probleem ervaren door reizigers binnen de gemeente. Hierbij verklaart
Rover dat dit al eerder bij Connexxion is aangegeven.
Er wordt gevraagd om goede voorzieningen bij bushaltes, zoals aan de
Noordweg in Kapel-le. Op deze vraag zegt wethouder Burger dat hieraan
aan de Noordweg zal worden voldaan.
Vanuit de zaal werd een tip gegeven richting Connexxion om meer
publiciteit te maken over voorzieningen. Maak kenbaar wat er is en
waar mensen gebruik van kunnen maken. De werking van een belbus is
bijvoorbeeld bij velen onbekend. Connexxion gaf aan hier invul-ling
aan te gaan geven.
Een van de reizigers gaf aan dat er vaak slechte aansluitingen zijn
van bussen op treinen en andersom. Dit wordt als storend en hinderlijk
ervaren, voornamelijk de langere reistijd die dit ten gevolge heeft.
Connexxion geeft aan dat de dienstroosters van hen en van de NS naast
elkaar lopen en het moeilijk is om deze goed op elkaar te laten
aansluiten. Tevens wordt op-gemerkt dat de meest efficiënte routes
voor de busmaatschappij, wat betreft roosters, routes en
dienstregelingen, niet altijd even gebruiksvriendelijk zijn voor de
reizigers. Connexxion en Provincie Zeeland geven aan wellicht meer te
moeten inzetten op minder efficiëntie voor Connexxion en meer
gebruiksvriendelijkheid, waarvoor deze avond duidelijk wensen wor-den
aangegeven. De voorzieningen zijn er, maar wellicht spelen deze niet
voldoende in op de wens van de reiziger.
Verder kwam ter sprake het avondvervoer en gebruik van openbaar
vervoer voor mensen die minder mobiel zijn, ter sprake. Wethouder
Kosten vertelde een en ander over plannen die er zijn om hierop in te
spelen. Hierover leest u meer in de Scheldepost.
Een conclusie die naar aanleiding van deze bijeenkomst getrokken kan
worden is dat de rei-zigers in onze gemeente niet alleen veel vragen
hebben maar ook meedenken over mogelijk-heden om kosten te drukken en
wensen mogelijk te maken. Betrokken partijen hebben dit positief
ervaren en willen daar indien mogelijk wat mee doen.
We willen nogmaals iedereen danken voor de medewerking aan deze
vruchtbare bijeen-komst!