Gemeente Hoorn
Burgerjaarverslag 2008 is uit
Inwoners van Hoorn hebben goede mogelijkheden om invloed uit te
oefenen op het beleid van de gemeente Hoorn. Dat gebeurt ook. In 2008
is het aantal informatie- en inspraakbijeenkomsten toegenomen.
Beginspraak blijkt een groeiend middel om burgers te betrekken bij
gemeentelijk beleid. Toch hebben inwoners van Hoorn het gevoel dat de
gemeente te weinig luistert. Ook de afhandeling van brieven en e-mails
blijft een aandachtspunt voor de gemeente. Dit zijn enkele conclusies
die vermeld staan in het burgerjaarverslag 2008 van burgemeester dr.
G.O. van Veldhuizen.
In artikel 170 van de Gemeentewet is bepaald dat de burgemeester een
burgerjaarverslag uitbrengt waarin hij rapporteert over de kwaliteit
van de gemeentelijke dienstverlening en de kwaliteit van procedures op
het vlak van burgerparticipatie. In het burgerjaarverslag 2008 blikt
de burgemeester terug op de afgelopen zeven jaar dat er een
burgerjaarverslag is uitgegeven. Wat is verbeterd op het gebied van
burgerparticipatie en dienstverlening en hoe was de stand in 2008?
Burgerparticipatie
In de afgelopen jaren zijn er verschillende instrumenten bijgekomen om
invloed uit te oefenen op het gemeentelijke beleid. Beginspraak, het
burgerinitiatief, inspreken bij raad en commissie, het wijkgerichte
werken met de buurtteams, vip-bijeenkomsten bij de raad, de
ontvangsten van nieuwe inwoners en het samen nadenken over de
stadsvisie zijn hier voorbeelden van. De inwoners maken gebruik van
deze instrumenten en weten ze te waarderen. Niettemin heeft driekwart
van de mensen het afgelopen jaar aangegeven geen behoefte te hebben
aan het meedenken over gemeentelijk beleid. Ik geloof niet dat we die
afzijdigheid samen oplossen door enkel de vertegenwoordigende
democratie. Directe betrokkenheid van de inwoners is belangrijk.
Daarom moeten we ons nieuwe digitale burgerpanel regelmatig inzetten,
aldus burgemeester Van Veldhuizen.
Dienstverlening
De gemeente is in de afgelopen zeven jaar op steeds meer manieren te
bereiken. Mensen gebruiken steeds vaker het internet, pakken minder
vaak de telefoon en komen minder vaak aan de balie in het stadhuis. De
gemeente gaat zelf vaker naar haar inwoners toe. Inwoners op hun beurt
waarderen de gemeentelijke communicatie steeds beter. In samenspraak
met haar inwoners heeft de gemeente de regelgeving terug gedrongen. De
resultaten daarvan komen volgend jaar in het burgerjaarverslag.
Inzage
Het burgerjaarverslag wordt besproken tijdens de
raadscommissievergadering van 25 augustus 2009. Het burgerjaarverslag
is verkrijgbaar bij de balie Voorlichting in het stadhuis, Nieuwe
Steen 1. Daarnaast is het burgerjaarverslag ook online in te zien.
Laatste wijziging van deze pagina: 27 juli 2009