---
Persbericht
Hilversum, 27 juli 2009
Resultaten Vivenda Media Groep 1ste halfjaar 2009
Highlights 1ste halfjaar 2009
· Netto omzet steeg met 7,3% naar 1,9 miljoen (eerste helft 2008: 1,8 miljoen)
· EBITDA nam met 6,6% toe tot 258.000 (eerste helft 2008: 242.000)
· Eigen vermogen bedroeg per 30 juni 2009 5,0 miljoen ( 2,8 miljoen per 31 december 2008)
· Solvabiliteit per 30 juni 2009 was 35,6% tegenover 17,6% per 31 december 2008
Kerncijfers (voor accountantscontrole)
(bedragen in x 1.000) 1e halfjaar 2009 1e halfjaar 2008
Netto-omzet 1.944 1.812 Brutomarge 913 513 Overige bedrijfsopbrengsten 599 300 EBITDA 258 242 Nettowinst (118) 108
30-06-2009 31-12-2008 Eigen vermogen 5.034 2.737 Eigen vermogen per aandeel () 0,04 0,05
Toelichting op de resultaten
Bedrijfsresultaat
Vivenda Media Groep NV ("Vivenda Media Groep" of "VMG") boekte over het eerste halfjaar van 2009 een netto-omzet van 1,9 miljoen (eerste halfjaar 2008: 1,8 miljoen). De
omzetstijging is volledig toe te rekenen aan Factotum BV ("Factotum"), die in de eerste helft van 2008 alleen in de maand juni meeconsolideerde. De omzet uit de uitgeefactiviteiten liet in de eerste helft van 2009 een forse daling zien, naar 0,9 miljoen in het eerste halfjaar van 2009 (eerste halfjaar 2008: 1.6 miljoen) door de tegenvallende advertentiemarkt en de moeilijke vastgoedmarkt. De directe kosten bedroegen over het eerste halfjaar 1,0 miljoen (eerste halfjaar 2008: 1,3 miljoen), waardoor de brutomarge 0,9 miljoen (eerste halfjaar 2008: 0,5 miljoen) bedroeg.
Tevens heeft VMG eenmalige opbrengsten gerealiseerd van 0,6 miljoen uit de desinvestering van de door haar gehouden participaties DigiNotar Holding BV, Green Dino BV en Meyer Monitor BV. De boekwaarde van deze participaties bedroeg per 31 december 2008 1,26 miljoen.
Bedrijfslasten
De salariskosten over het eerste halfjaar van 2009 bedroegen 0,7 miljoen (eerste halfjaar 2008: 0,4 miljoen). De stijging werd veroorzaakt door de overname van Factotum waarvan de cijfers in de eerste helft van 2008 alleen over de periode juni in de consolidatie werden
opgenomen. De overige bedrijfskosten bedroegen over de eerste helft van 2009 0,5 miljoen (eerste halfjaar 2008: 0,2 miljoen).
EBITDA over de eerste helft 2009 bedroeg 258.000 tegenover 242.000 in de eerste helft van 2008.
Page 1 of 13
De afschrijvingskosten op de immateriële vaste activa bedroegen 0,3 miljoen in de eerste helft van 2009 (eerste halfjaar 2008: nihil). De bij de overname van Factotum gewaardeerde software is in de eerste helft van 2009 volledig afgeschreven, dit in
overeenstemming met de beleidsvoornemens bij de overname. De afschrijvingskosten op de materiële vaste activa bedroegen 24.000 in de eerste helft van 2009 (eerste halfjaar 2008: 9.000).
Financiële lasten
De financiële lasten over het eerste halfjaar van 2009 bedroegen 120.000 (vs. 107.000 eerste helft 2008).
Belastingen
De belastingenuitgaven over het eerste halfjaar van 2009 bedroegen 81.000 positief. Dit betreft de vrijval van de latente vennootschapsbelastingschuld over de geïdentificeerde immateriële vaste activa.
Groepsvermogen
Het groepsvermogen is in het eerste halfjaar van 2009 toegenomen met 2,3 miljoen tot 5,0 miljoen per 30 juni 2009 tegenover 2,7 miljoen per 31 december 2008. De stijging van het groepsvermogen is het gevolg van de uitgifte van nieuwe aandelen voor een bedrag van 2,4 miljoen en onttrekking van het nettoresultaat van 0,1 miljoen negatief over het eerste halfjaar 2009.
Participaties
De boekwaarden van de huidige participaties per 30 juni 2009:
Boekwaarde Belang Participaties en deelnemingen in x 1.000 per 30 juni 2009 OOiP Syndication B.V. 109 16,3% Apollo Invest S.A. 12 12,0% Quova LTD 15 0,7% 136
Ontwikkelingen eerste helft 2009
Statutenwijziging VMG
Op 31 maart 2009 is een statutenwijziging conform het genomen besluit tijdens de Algemene Vergadering van Aandeelhouders van 23 december 2008 doorgevoerd. Met deze wijziging is het maatschappelijk kapitaal uitgebreid naar 7.500.000 onderverdeeld in 350.000.000 aandelen van 0,02 elk.
Uitgifte aandelen
Op 28 mei 2009 heeft een conversie plaatsgevonden van in totaal 42.020.425 aandelen Vivenda Media Groep NV met een nominale waarde van 0,02 per aandeel. De conversie heeft plaatsgevonden tegen een uitgifteprijs van 0,039 per aandeel. Het totale bedrag van
1.651.402,70 is geplaatst bij De Groote Zandschulp I BV, gevestigd te Woudenberg.
Op 15 april 2009 heeft een conversie plaatsgevonden van 21.733.264 aandelen Vivenda Media Groep NV met een nominale waarde van 0,02 per aandeel. De conversie heeft plaatsgevonden tegen een uitgifteprijs van 0,039 per aandeel. Het totale bedrag van 847.597,30 is geplaatst bij De Groote Zandschulp I BV, gevestigd te Woudenberg.
Het aantal uitstaande gewone aandelen van Vivenda Media Groep bedroeg 117.020.326 per 30 juni 2009 (vs. 53.266.637 eind december 2008).
Page 2 of 13
Transacties met verbonden partijen
Naast de hierboven genoemde conversies, zijn in het eerste halfjaar van 2009 de volgende transacties met verbonden partijen geweest:
· Op 25 maart 2009 is een lening van 215.000 aangegaan met De Groote Zandschulp I BV.
· Op 8 april 2009 heeft VMG de terugbetaling van kapitaal van Apollo Invest SA aangewend ter gedeeltelijke afbetaling van 234.000 van de in 2008 verstrekte lening ad. 3.5 miljoen met De Groote Zandschulp I BV.
· Op 21 april 2009 is een lening van 135.000 ontvangen van Phantasia BV.
· Op 28 mei 2009 heeft VMG de participaties Green Dino BV en DigiNotar Holding BV verkocht aan De Groote Zandschulp I BV voor 1.670.000.
Ontwikkelingen tweede helft 2009
Sinds eind 2008 is Factotum BV gestart met het aanbieden van haar diensten op de Duitse markt. In het eerste halfjaar 2009 zijn de mogelijkheden voor Factotum verder verkend. In het derde kwartaal van dit jaar zal Factotum een partnership aangaan met een Duitse producent van CRM software. Dit bedrijf is in Duitsland één van de belangrijkste spelers in de markt voor CRM pakketten voor de makelaardij en biedt Factotum toegang tot circa 5.600 relaties in de Duitse makelaardij. Verwacht wordt dat een interface in het derde kwartaal
operationeel zal worden. Tevens zijn er mogelijkheden om de producten van Factotum door intergratie met een aantal CRM pakketten in Oostenrijk en Zwitserland te positioneren.
Vooruitzichten tweede helft 2009
Door de slechte advertentiemarkt werden de uitgeverijen in het eerste halfjaar geconfronteerd met teruglopende omzetten en resultaten. Gegeven de huidige markt, is focus bij zowel makelaars als adverteerders volledig gericht op kostenbesparing. VMG heeft hierop in het eerste halfjaar een aantal kostenbesparende maatregelen genomen, waaronder het samenvoegen van afdelingen. Daarnaast is de basis gelegd voor een versterking van de verkoopactiviteiten. Deze maatregelen moeten leiden tot een verbetering van het rendement in het derde en vierde kwartaal 2009 en een omzetstijging vanaf het vierde kwartaal 2009 ten opzicht van de eerste helft 2009. Het aangekondigde tweesporenbeleid op gebied van de internetstrategie van Vivenda, zelf investeren of overnemen, heeft gezien de ontwikkelingen in de economische en financiële markten niet geleid tot concrete invulling.
Door vernieuwing van de Web Home Mediamanager (software) kan Factotum een breder palet aan producten aanbieden. Factotum kan hierdoor de professionele vastgoedmarkt bij alle marketinguitingen ondersteunen. Naar verwachting zullen deze producten vanaf september 2009 in de markt worden aangeboden.
Betrokkenheid accountant
De accountant is betrokken bij de totstandkoming van dit persbericht. Op het cijfermateriaal is geen accountantscontrole uitgevoerd.
Page 3 of 13
Bestuursverklaring
Het halfjaarverslag 2009 geeft een getrouw beeld van de activa, de passiva, de financiële positie en de winst of het verlies van Vivenda Media Groep NV en de gezamenlijk in de consolidatie opgenomen ondernemingen.
Het halfjaarverslag geeft een getrouw beeld omtrent de toestand op de balansdatum en de gang van zaken gedurende de eerste helft van het boekjaar van Vivenda Media Groep NV en de met haar verbonden ondernemingen, waarvan de gegevens in haar halfjaarrekening zijn opgenomen. Tevens geeft zij een getrouw overzicht van de verwachte gang van zaken
op het gebied van de investeringen, de omzetontwikkeling en de rentabiliteit zoals hiervoor reeds beschreven.
Naar de mening van bestuur van Vivenda Media Groep NV heeft in de eerste helft van 2009 geen wijziging plaats gevonden van de risico's die zijn vermeld in de opgenomen risicoparagraaf in het jaarverslag 2008. Ook voor de komende zes maanden voorziet het bestuur hierin geen wijziging.
Over Vivenda Media Groep NV
Vivenda Media Groep is al ruim twintig jaar actief als uitgeverij en multimediabedrijf. De
onderneming is gespecialiseerd in multimedia voor de onroerendgoedsector, zowel middels internet als in gedrukte vorm. Vivenda Media Groep is marktleider in haar branche en hoofdzakelijk op de Nederlandse markt actief. De doelstelling van de onderneming is om haar leidende positie op het gebied van multimediale communicatieproducten voor de
onroerendgoedsector verder uit te breiden, in zowel Nederland als in het buitenland.
Einde persbericht