Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
2009Z14227
Vragen van het lid Jasper van Dijk (SP) aan de staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en
Wetenschap, mw. Van Bijsterveldt-Vliegenthart, en de ministers van Economische Zaken en
van Financiën over de inhoud van het vak economie. (Ingezonden 23 juli 2009)
1
Wat zijn de belangrijkste conclusies uit de evaluatie van de pilots met de nieuwe examenstof
voor het vak economie in het voortgezet onderwijs (havo)? Kunt u de Kamer een exemplaar
sturen van de evaluatie?
2
Welke aanpassingen aan de examenstof voor het vak economie worden doorgevoerd naar
aanleiding van de evaluatie van de pilots?
3
Welke economen van "naam en faam" waaronder "economen die de macro-economische
aspecten van het vak een warm hart toedragen" zijn door u geraadpleegd? 1)
4
Wanneer u schrijft over "elementen die van belang zijn voor de kredietcrisis, zoals
governance structuren, werking van incentives, asymmetrische informatie en andere vormen
van marktfalen", noemt u dan `governance structuren' een element dat heeft bijgedragen aan
het marktfalen? Kunt u uw antwoord toelichten?
5
Bent u op de hoogte van het eindexamen havo van 24 juni 2009 (pilot) waarin leerlingen in
een opgave over het rookverbod geconfronteerd worden met een kosten-baten analyse waarin
niet-materiële welvaartseffecten zoals de daling van het welbevinden voor rokers en de
afname van gezondheidsschade voor rokers en meerokers, worden herleid tot financiële
bedragen? 2)
6
Deelt u de mening dat in deze vraagstelling een uiterst beperkte visie op het
economieonderwijs wordt opgedrongen, namelijk die economische aspecten die altijd het
bevredigen van behoeften van mensen betreffen, gelijk stelt aan een financiële calculatie,
terwijl deze laatste hoogstens een onderdeel is van een economische beschouwingswijze?
Kunt u uw antwoord toelichten?
1) Aanhangsel Handelingen, nr. 2068, vergaderjaar 2008-2009
2) Eindexamen havo 2009