Consumentenbond
---
24 juli 2009
Geld terug voor 40.000 klanten Zeelandnet
Internetaanbieder Zeelandnet heeft aangekondigd alle klanten die op 22
juli last hadden van een grote telefoniestoring financiële compensatie
te geven. Ongeveer 40.000 klanten konden die dag geen gebruik maken
van vaste telefonie. Zij krijgen het abonnementsgeld voor de hele
maand juli terug. Voor klanten die meerdere diensten afnemen, gaat het
om het aandeel telefonie in het maandbedrag. Zeelandnet verrekent de
teruggave met de betaling voor augustus.
De Consumentenbond is voorstander van compensatie van consumenten bij
onderbrekingen in de dienstverlening. Aanbieders van internet en
telefonie doen dat in de praktijk zelden. In juni 2008 pleitte de
Consumentenbond voor betere compensatie van klanten van Ziggo na een
dagenlange storing. Ziggo compenseerde toen heel beperkt en alleen
nadat de klant zelf actief een aanvraag indiende. Zeelandnet pakt het
op beide punten beter aan: zij betalen het hele maandbedrag en de
compensatie gaat automatisch. De Consumentenbond roept andere
aanbieders op het goede voorbeeld van Zeelandnet te volgen.
Algemene voorwaarden
In de algemene voorwaarden van Zeelandnet staat dat er geen
compensatie plaatsvindt bij storingen of onderbrekingen van de
dienstverlening. De Consumentenbond pleit ervoor dat Zeelandnet en
andere aanbieders in hun algemene voorwaarden opnemen dat zij altijd
compenseren bij storingen, zodat klanten weten waar ze aan toe zijn.
---