Gemeente Tilburg

Milieuzone per 1 januari 2010 tot ringbanen

Schonere lucht voor bewoners langs drukke wegen

Het college van de gemeente Tilburg heeft besloten om de Milieuzone per 1 januari 2010 uit te breiden tot de ringbanen. Deze maatregel is nodig om de luchtkwaliteit in de komende jaren verder te verbeteren.
In de Milieuzone zijn alleen schone vrachtwagens toegestaan. Nieuwe vrachtwagens vervuilen de lucht twintig keer minder dan oude vrachtwagens. Marieke Moorman, wethouder Milieu: "Bij de introductie van de Milieuzone in 2007 is al met de brancheorganisaties afgesproken om de Milieuzone tot aan de ringbanen te laten lopen. Om tegemoet te komen aan de belangen van ondernemers en transporteurs, is gekozen voor een uitvoering in twee fases. Fase 1 is succesvol verlopen. Nu is het tijd voor fase 2. Ondernemers en transporteurs die aanpassingen moeten doen aan hun wagenpark, weten al enkele jaren dat dit er aan komt. Zij worden nogmaals actief benaderd met alle noodzakelijke informatie."
Gezondheid
De uitbreiding van de milieuzone heeft een direct effect op de gezondheid van bewoners en vooral van bewoners langs drukke wegen zowel in als buiten de zone. Milieuwethouder Marieke Moorman legt uit: "Door de uitbreiding neemt het aantal bewoners dat van de effecten van de milieuzone profiteert enorm toe. Alleen al in het uitbreidingsgebeid wonen zo'n 60.000 mensen, in de huidige zone zijn dat ongeveer 6.000 mensen. Het effect van een milieuzone straalt ook sterk uit naar buiten. Op de ringbanen, toevoerwegen en daarbuiten betekent dit ook een verbetering van de luchtkwaliteit. Op de ringbanen zelf is een milieuzone nog niet mogelijk omdat doorgaand verkeer hier Tilburg nog moet kunnen passeren. Uitbreiding van de milieuzone is een doelmatige, misschien wel laatste, grote luchtkwaliteitsmaatregel. De landelijke evaluatie van milieuzones komt tot dezelfde conclusie."
Overleg bedrijfsleven
De gemeente heeft intensief overleg gevoerd met het lokale bedrijfsleven en de landelijke brancheorganisaties over de zone en over verbetering van de bevoorrading van de stad. Het motto is 'Vrachtauto's snel de stad in en snel er uit'. Er zijn opnieuw concrete resultaten geboekt om de binnenstad voor het bevoorradend verkeer goed bereikbaar houden. Over de noodzaak van uitbreiding van de zone was geen overeenstemming. Het bedrijfsleven vindt dat de inspanningen van ondernemers niet opwegen tegen het effect op de luchtkwaliteit van de Milieuzone. Voor individuele ondernemers met name kleine ondernemers uit bijvoorbeeld de ambulante handel kan een vergroting van de Milieuzone naar de ringbanen een zware belasting betekenen. Het college heeft dit gegeven zwaar mee laten wegen in haar besluitvorming. Ondernemers die niet in staat zijn om aan de toelatingseisen voor de Milieuzone te voldoen kunnen ook in 2010 een beroep doen op de hardheidsclausule om in aanmerking te komen voor een tijdelijke ontheffing. De gemeente heeft samen met Eindhoven, 's-Hertogenbosch en Breda een onafhankelijk bureau ingeschakeld die de gemeente adviseert over elke aanvraag. Marieke Moorman: "Wij verwachten dat het aantal aanvragen beperkt zal zijn omdat in het uitbreidingsgebied van de zone het aantal ritten en het aantal bezoekende vrachtauto's beduidend lager is dan in de huidige zone, terwijl het oppervlak van de uitbreiding tien keer groter is. De huidige zone heeft voor ondernemers niet tot onoverkomelijke problemen geleid. In vier gevallen is op grond van de hardheidsclausule een tijdelijke ontheffing toegekend. "
Toelatingseisen
Op 1 januari 2010 worden ook de toelatingseisen van de milieuzones landelijk aangescherpt. Vanaf dat moment zijn alleen vrachtauto's met Euro 4 of schoner of met Euro 3 met roetfilter en jonger dan acht jaar nog welkom in de zone. Overigens mogen dealers vanaf 1 oktober 2009 alleen nog Euro 5 vrachtauto´s nieuw verkopen. Luchtkwaliteitsplan
Het luchtkwaliteitsplan 'Tilburg klaart de lucht' bevat verschillende maatregelen om de luchtkwaliteit te verbeteren, zoals schone bussen, doorstromingsmaatregelen, milieuzonering en schoon gemeentelijk wagenpark. Een aantal maatregelen is inmiddels gerealiseerd. Sinds 1 september 2007 heeft Tilburg een milieuzone in het centrum en op de Hart van Brabantlaan (fase 1). Met uitbreiding tot de ringbanen (fase 2) wordt het beoogde effect van de milieuzone voor de luchtkwaliteit in Tilburg voor een groot deel bereikt. Verder voldoen de bussen in Tilburg sinds januari 2008 aan de schoonste norm (EEV). Inmiddels heeft onderzoek uitgewezen dat de doorstroming optimaal is. Tilburg heeft niet voor niets de titel `Verkeerslichtenstad 2008' gekregen. Als de Noordwesttangent klaar is, blijft de doorstroming mede dankzij de groene golf ook na 2010 goed. De gemeente, brandweer, BAT en Diamantgroep hebben een groot deel van het wagenpark vervangen door voertuigen die rijden op aardgas of die zijn voorzien van roetfilters.
Het in dit persbericht genoemde besluit heeft het college deze week genomen en het wordt ter informatie naar de raad gestuurd.