Gemeente Tilburg
Milieuzone per 1 januari 2010 tot ringbanen
Schonere lucht voor bewoners langs drukke wegen
Het college van de gemeente Tilburg heeft besloten om de Milieuzone per 1 januari 2010
uit te breiden tot de ringbanen. Deze maatregel is nodig om de luchtkwaliteit in de
komende jaren verder te verbeteren.
In de Milieuzone zijn alleen schone vrachtwagens toegestaan. Nieuwe vrachtwagens
vervuilen de lucht twintig keer minder dan oude vrachtwagens. Marieke Moorman,
wethouder Milieu: "Bij de introductie van de Milieuzone in 2007 is al met de
brancheorganisaties afgesproken om de Milieuzone tot aan de ringbanen te laten lopen. Om
tegemoet te komen aan de belangen van ondernemers en transporteurs, is gekozen voor
een uitvoering in twee fases. Fase 1 is succesvol verlopen. Nu is het tijd voor fase 2.
Ondernemers en transporteurs die aanpassingen moeten doen aan hun wagenpark, weten
al enkele jaren dat dit er aan komt. Zij worden nogmaals actief benaderd met alle
noodzakelijke informatie."
Gezondheid
De uitbreiding van de milieuzone heeft een direct effect op de gezondheid van bewoners
en vooral van bewoners langs drukke wegen zowel in als buiten de zone. Milieuwethouder
Marieke Moorman legt uit: "Door de uitbreiding neemt het aantal bewoners dat van de
effecten van de milieuzone profiteert enorm toe. Alleen al in het uitbreidingsgebeid wonen
zo'n 60.000 mensen, in de huidige zone zijn dat ongeveer 6.000 mensen. Het effect van
een milieuzone straalt ook sterk uit naar buiten. Op de ringbanen, toevoerwegen en
daarbuiten betekent dit ook een verbetering van de luchtkwaliteit. Op de ringbanen zelf is
een milieuzone nog niet mogelijk omdat doorgaand verkeer hier Tilburg nog moet kunnen
passeren. Uitbreiding van de milieuzone is een doelmatige, misschien wel laatste, grote
luchtkwaliteitsmaatregel. De landelijke evaluatie van milieuzones komt tot dezelfde
conclusie."
Overleg bedrijfsleven
De gemeente heeft intensief overleg gevoerd met het lokale bedrijfsleven en de landelijke
brancheorganisaties over de zone en over verbetering van de bevoorrading van de stad. Het
motto is 'Vrachtauto's snel de stad in en snel er uit'. Er zijn opnieuw concrete resultaten
geboekt om de binnenstad voor het bevoorradend verkeer goed bereikbaar houden. Over
de noodzaak van uitbreiding van de zone was geen overeenstemming. Het bedrijfsleven
vindt dat de inspanningen van ondernemers niet opwegen tegen het effect op de
luchtkwaliteit van de Milieuzone. Voor individuele ondernemers met name kleine
ondernemers uit bijvoorbeeld de ambulante handel kan een vergroting van de Milieuzone
naar de ringbanen een zware belasting betekenen. Het college heeft dit gegeven zwaar mee
laten wegen in haar besluitvorming. Ondernemers die niet in staat zijn om aan de
toelatingseisen voor de Milieuzone te voldoen kunnen ook in 2010 een beroep doen op de
hardheidsclausule om in aanmerking te komen voor een tijdelijke ontheffing.
De gemeente heeft samen met Eindhoven, 's-Hertogenbosch en Breda een onafhankelijk
bureau ingeschakeld die de gemeente adviseert over elke aanvraag.
Marieke Moorman: "Wij verwachten dat het aantal aanvragen beperkt zal zijn omdat in het
uitbreidingsgebied van de zone het aantal ritten en het aantal bezoekende vrachtauto's
beduidend lager is dan in de huidige zone, terwijl het oppervlak van de uitbreiding tien
keer groter is. De huidige zone heeft voor ondernemers niet tot onoverkomelijke
problemen geleid. In vier gevallen is op grond van de hardheidsclausule een tijdelijke
ontheffing toegekend. "
Toelatingseisen
Op 1 januari 2010 worden ook de toelatingseisen van de milieuzones landelijk
aangescherpt. Vanaf dat moment zijn alleen vrachtauto's met Euro 4 of schoner of met
Euro 3 met roetfilter en jonger dan acht jaar nog welkom in de zone. Overigens mogen
dealers vanaf 1 oktober 2009 alleen nog Euro 5 vrachtauto´s nieuw verkopen.
Luchtkwaliteitsplan
Het luchtkwaliteitsplan 'Tilburg klaart de lucht' bevat verschillende maatregelen om de
luchtkwaliteit te verbeteren, zoals schone bussen, doorstromingsmaatregelen,
milieuzonering en schoon gemeentelijk wagenpark. Een aantal maatregelen is inmiddels
gerealiseerd. Sinds 1 september 2007 heeft Tilburg een milieuzone in het centrum en op
de Hart van Brabantlaan (fase 1). Met uitbreiding tot de ringbanen (fase 2) wordt het
beoogde effect van de milieuzone voor de luchtkwaliteit in Tilburg voor een groot deel
bereikt. Verder voldoen de bussen in Tilburg sinds januari 2008 aan de schoonste norm
(EEV). Inmiddels heeft onderzoek uitgewezen dat de doorstroming optimaal is. Tilburg
heeft niet voor niets de titel `Verkeerslichtenstad 2008' gekregen. Als de
Noordwesttangent klaar is, blijft de doorstroming mede dankzij de groene golf ook na
2010 goed. De gemeente, brandweer, BAT en Diamantgroep hebben een groot deel van het
wagenpark vervangen door voertuigen die rijden op aardgas of die zijn voorzien van
roetfilters.
Het in dit persbericht genoemde besluit heeft het college deze week genomen en het wordt
ter informatie naar de raad gestuurd.