Ministerie van Economische Zaken
> Retouradres Postbus 20101 2500 EC Den Haag
De Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal Directoraat-Generaal
Energie en Telecom
Binnenhof 4 Directie Energiemarkt
2513 AA `s-GRAVENHAGE Bezuidenhoutseweg 30
Postbus 20101
2500 EC Den Haag
T 070-3798911 (algemeen)
www.ez.nl
Behandeld door
Niels van Campen
T 070 379 89 77
n.g.m.vancampen@minez.nl
Datum 24 juli 2009
Betreft Beantwoording vragen over de wervingsmethode van energiebedrijf NL
Energie
Hierbij stuur ik u, mede namens de staatssecretaris van Economische Zaken, de
antwoorden op vragen van de leden Gesthuizen en Jansen (beiden SP) over de
wervingsmethode van energiebedrijf NL Energie (kenmerk: 2009Z10334,
ingezonden 3 juni 2009).
1
Hebt u kennisgenomen van het bericht `Je vraagt om informatie, en hebt opeens
een contract'?1
Antwoord
Ja.
2
Is het waar dat het aantal klachten over NL Energie `zeer hoog' is? Kunt u een
overzicht verstrekken met het aantal klachten per energiemaatschappij?
Antwoord
In het artikel in de Volkskrant wordt gemeld dat over NL Energie maandelijks
tientallen klachten bij de Consumentenbond binnenkomen. Ook verwijst het
artikel naar de Energiewijzer - beschikbaar op de website van ConsuWijzer -
waarbij energiebedrijven op verschillende onderdelen worden vergeleken. In deze
vergelijking, die per kwartaal wordt bijgewerkt, scoort NL Energie `zeer hoog' op
het aantal `signalen en klachten in het algemeen' (zie tabel 1), maar in deze
categorie vallen niet de signalen over werving. Het gaat hier om signalen over
afrekeningen, afsluitingen, meterstanden, en dergelijke.
Bedrijf Score
Atoomstroom Zeer laag
Electrabel Zeer laag
Anode Zeer laag
Caplare Zeer laag
Eneco Zeer laag
UnitedConsumers Energie Zeer laag
1 de Volkskrant, 29 mei 2009
Bedrijf Score
MAIN Energie Zeer laag
Nuon Zeer laag
Qwint Zeer laag
Essent Zeer laag
WoonEnergie Zeer laag
Westland Energie Zeer laag
DELTA Zeer laag
DGB Energie Zeer laag
E.ON Laag
RWE Energy Laag
Greenchoice Laag
Dong Energy Laag
Oxxio Gemiddeld
Energie:direct Gemiddeld
De Ned. Energie Zeer hoog
Maatschappij
HVC Energie Niet apart gemeten
Elektran Niet apart gemeten
Frivius Niet apart gemeten
(tabel 1, aantal klachten en signalen in het algemeen, bron: www.consuwijzer.nl)
Overigens kan uit het feit dat een klacht wordt ingediend, geen conclusie worden
getrokken ten aanzien van de gegrondheid van een klacht.
Ik kan u melden dat sinds begin 2009 het aantal signalen over werving door
energiebedrijven een dalende lijn laat zien. Tussen januari en juni is voor de top
10 veroorzakers van wervingssignalen door ConsuWijzer een totaal van 2670
signalen geregistreerd. Ten opzichte van januari 2009 is het aantal meldingen in
juni 2009 met circa 40% afgenomen. Hierbij moet worden aangetekend dat het
aantal klachten en signalen ook verband kan houden met de hoeveelheid
wervingsacties per bedrijf.
3
Bent u bereid met de Consumentenbond in gesprek te gaan over de problematiek
die mensen ervaren, namelijk dat zij `erin geluisd worden' en opeens klant blijken
te zijn van NL Energie? Zo ja, op welke termijn kunt u de Kamer informeren over
de uitkomsten van dit gesprek en eventuele maatregelen van uw kant om de
klachtenstroom te voorkomen? Zo nee, waarom niet?
Antwoord
Laat ik voorop stellen dat ik signalen over wervingspraktijken die niet door de
beugel kunnen zeer serieus neem. De NMa, de OPTA en de Consumentenautoriteit
zien erop toe dat de betreffende wet- en regelgeving wordt nageleefd. In dit licht
vindt nu ook een onderzoek plaats naar de Nederlandse Energie Maatschappij. Zie
hierover verder het antwoord op vraag 5.
In de periodieke overleggen die mijn ministerie met de Consumentenbond voert,
zullen de betreffende energieaangelegenheden een vast onderdeel van de
bespreekpunten uitmaken. Over de uitkomsten van dat overleg zal ik uw Kamer
voor het einde van dit kalenderjaar informeren. Zie voor uw vraag over extra
maatregelen mijn antwoord op vraag 4.
4
Is het waar dat het totaal aantal klachten over klantenwerving door
energiebedrijven bij de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) - ondanks
boetes - niet afneemt? Zo ja, concludeert u dat de hoogte van de boetes voor
energiebedrijven blijkbaar niet genoeg reden is om hun wervingsstrategie te
wijzigen? Welke extra sancties heeft u in petto voor energiebedrijven die zich
structureel niet houden aan de regels voor een fatsoenlijke klantenwerving? Zo
nee, kunt u een overzicht geven van de ontwikkeling van het aantal klachten in de
afgelopen jaren?
Antwoord
Zoals in het antwoord op vraag 1 is aangegeven, is het aantal signalen over
werving door energiebedrijven de laatste maanden afgenomen.
Het opleggen van een bestuurlijke boete, een last onder dwangsom of een
bindende aanwijzing is een ultiem middel in het toezicht door de NMa. De NMa
heeft de afgelopen jaren vooral toezicht gehouden door leveranciers op hun
gedrag aan te spreken. Dergelijke gesprekken hebben volgens de NMa tot de
juiste gedragsveranderingen geleid. Het toezicht is volgens de NMa in de meeste
gevallen adequaat gebleken. Alleen in maart 2005 is een boete opgelegd aan
Durion. Specifiek met betrekking tot de Nederlandse Energiemaatschappij heeft
de NMa in de zomer van 2005 de colportage door de Nederlandse
Energiemaatschappij onderzocht. Volgend op dit onderzoek heeft de NMa eind
2005 in de vergunning van de Nederlandse Energiemaatschappij aanvullende
vergunningvoorschriften opgenomen. Deze hadden als doel om eventuele
onduidelijkheden die kunnen ontstaan bij de werving van potentiële klanten te
voorkomen.
Op korte termijn treden beleidsregels van de Minister van Economische Zaken in
werking, die hogere boeteoplegging door de NMa mogelijk maken. Dit vergroot de
afschrikwekkende werking van het toezicht, hetgeen bijdraagt aan het
kabinetsstreven om te komen tot een high-trust benadering van toezicht:
middelen in de opsporing en detectie worden efficiënter en meer
risicogeoriënteerd ingezet en tegen overtredingen wordt hard opgetreden.
Overigens hebben - zoals hiervoor ook aangegeven - de OPTA en de
Consumentenautoriteit ook een toezichthoudende taak als het gaat om werving.
Zij hebben ieder hun eigen sanctieregime.
5
Bent u bereid de Consumentenautoriteit te laten onderzoeken of de klantwerving
van NL Energie rechtmatig is?2
2 Kamerstuk 24 095, nr. 238
Antwoord
Er loopt zoals in verschillende dagbladen inmiddels is gemeld (en door de
Nederlandse Energie Maatschappij bevestigd) een onderzoek van de
Consumentenautoriteit en OPTA naar de Nederlandse Energie Maatschappij.
Het betreft een onderzoek naar de naleving van de Wet handhaving
consumentenbescherming waar het gaat om regels omtrent telemarketing en de
Telecomwet. Het onderzoek zal moeten uitwijzen of er sprake is van een
overtreding van genoemde wetgeving. Overigens heeft de Nederlandse Energie
Maatschappij aangegeven dat zij per 2 juli is gestopt met haar
telemarketingactiviteiten.
6
Is de bewering uit de reclamecampagne van NL Energie waar dat Nederland
jaarlijks 1 miljard euro kan besparen? Zo ja, waarop baseert u dit? Zo nee, bent u
bereid de Consumentenautoriteit tevens te verzoeken te onderzoeken of hier
sprake is van misleiding?
Antwoord
Ik laat het aan de daartoe bevoegde instanties over om uitspraken te doen over
reclamecampagnes van individuele bedrijven. Ingeval van misleidende reclames
kan de Reclame Code Commissie (RCC) uitspraak doen. De
Consumentenautoriteit handhaaft - zoals hiervoor ook aangegeven - de Wet
oneerlijke handelspraktijken.
De Stichting Reclame Code heeft de regels inzake oneerlijke handelspraktijken
verwerkt in de Nederlandse Reclamecode. Zodra een aanbieder onjuiste of
misleidende (reclame-) mededelingen doet over de kenmerken van door hem
aangeboden producten kan sprake zijn van een oneerlijke handelspraktijk. Dit is
het geval als een gemiddelde consument ertoe wordt gebracht of kan worden
gebracht een keuze te maken omtrent een aankoop die hij anders wellicht niet
had genomen. De rol van de Consumentenautoriteit bij misleidende reclame komt
met name aan de orde indien sprake is van herhaalde overtreding door een
bepaalde aanbieder of indien er andere redenen zijn waarom de collectieve
consumentenrechten in het gedrang komen.
(w.g.) Maria J.A. van der Hoeven
Minister van Economische Zaken