Stadsdeel Amsterdam Centrum


Wachten wordt iets aangenamer

24 juli 2009

Iedere burger weet dat je soms een tijdje moet wachten voordat je aan een loket wordt geholpen. En aan wachten heeft bijna iedereen een hekel. Een floormanager moet het leed in het stadhuis wat verzachten. Niemand zit voor zijn plezier lang te wachten tot-ie eindelijk aan de beurt is. Stadsdeel Cenrtrum zoekt dan ook naar manieren om de wachttijden bij de balies van het stadsdeel te verkorten. Floormanagers moeten er bovendien voor zorgen dat de tijd die mensen dan toch moeten wachten, iets prettiger verloopt.

Grote waardering
Bij wijze van pilot heeft stadsdeel Centum tot 1 september floormanagers rondlopen bij de afdeling Burgerzaken en het Voorlichtingsloket in het stadhuis. Vooral in de zomermaanden kunnen de wachttijden hier immers flink oplopen. De vier floormanagers werken om en om vijf dagen per week en zijn er om de wachttijd bij alle balies op de begane grond zo prettig mogelijk te laten verlopen. De floormanager is er om informatie over wachttijden te geven, vragen te beantwoorden, maar voorziet de wachtenden ook van een glaasje drinken. Voor de kleintjes zijn er bijvoorbeeld kleurplaten. Het wachten wordt zo net even aangenamer. Dat dit initiatief op grote waardering kan rekenen, blijkt wel uit de enthousiaste reacties van mensen: Wat een goed initiatief! en Goeie service! klinkt het voortdurend in de hal.

Pilot
De pilot is onderdeel van het binnen stadsdeel Centrum lopende project Verbetering dienstverlening fysieke loketten. Klantgerichtheid en dienstverlening staan dan ook hoog in het vaandel bij de floormanagers. Ze houden een logboek bij om hun ervaringen te delen en voorstellen te doen voor aanpassingen of aankopen. De pilot loopt van 15 juni tot 1 september en zal tussentijds en aan het einde worden geëvalueerd. Het kan zijn dat aan u als bezoeker van het stadhuis nog een aantal vragen worden voorgelegd. Begin september wordt bepaald of en hoe de floormanager structureel bij stadsdeel Centrum wordt ingezet.