Stadsdeel Amsterdam Centrum
Wachten wordt iets aangenamer
24 juli 2009
Iedere burger weet dat je soms een tijdje moet wachten voordat je aan
een loket wordt geholpen. En aan wachten heeft bijna iedereen een
hekel. Een floormanager moet het leed in het stadhuis wat verzachten.
Niemand zit voor zijn plezier lang te wachten tot-ie eindelijk aan de
beurt is. Stadsdeel Cenrtrum zoekt dan ook naar manieren om de
wachttijden bij de balies van het stadsdeel te verkorten.
Floormanagers moeten er bovendien voor zorgen dat de tijd die mensen
dan toch moeten wachten, iets prettiger verloopt.
Grote waardering
Bij wijze van pilot heeft stadsdeel Centum tot 1 september
floormanagers rondlopen bij de afdeling Burgerzaken en het
Voorlichtingsloket in het stadhuis. Vooral in de zomermaanden kunnen
de wachttijden hier immers flink oplopen. De vier floormanagers werken
om en om vijf dagen per week en zijn er om de wachttijd bij alle
balies op de begane grond zo prettig mogelijk te laten verlopen. De
floormanager is er om informatie over wachttijden te geven, vragen te
beantwoorden, maar voorziet de wachtenden ook van een glaasje drinken.
Voor de kleintjes zijn er bijvoorbeeld kleurplaten. Het wachten wordt
zo net even aangenamer. Dat dit initiatief op grote waardering kan
rekenen, blijkt wel uit de enthousiaste reacties van mensen: Wat een
goed initiatief! en Goeie service! klinkt het voortdurend in de hal.
Pilot
De pilot is onderdeel van het binnen stadsdeel Centrum lopende project
Verbetering dienstverlening fysieke loketten. Klantgerichtheid en
dienstverlening staan dan ook hoog in het vaandel bij de
floormanagers. Ze houden een logboek bij om hun ervaringen te delen en
voorstellen te doen voor aanpassingen of aankopen. De pilot loopt van
15 juni tot 1 september en zal tussentijds en aan het einde worden
geëvalueerd. Het kan zijn dat aan u als bezoeker van het stadhuis nog
een aantal vragen worden voorgelegd. Begin september wordt bepaald of
en hoe de floormanager structureel bij stadsdeel Centrum wordt
ingezet.