Ingezonden persbericht


PERSBERICHT
24 juli 2009

Recessie treft dakenbranche hard
Duurzaam bouwen en EPDM lichtpuntjes in krimpende markt

Almelo ­ De dakenbranche verkeert in zwaar weer. Over het jaar 2009 verwacht 40 procent van de dakdekkerbedrijven een omzetdaling en een daling van het netto bedrijfsresultaat. Voor het jaar 2010 zijn de vooruitzichten niet beter; ruim de helft - 56 procent - van de dakdekkers verwacht dan een daling van het netto bedrijfsresultaat. Dit blijkt uit het Marketingrapport Dakenbranche 2009 van Van Es Marketing Services. Het rapport geeft een onafhankelijk, actueel en compleet overzicht van marktontwikkelingen in de dakenbranche.

De dakenbranche wordt hard getroffen door de huidige economische recessie. Onderstaand figuur toont het percentage van de dakdekkerbedrijven dat een nominale stijging van de omzet in het desbetreffende jaar heeft gerealiseerd of verwacht te gaan realiseren ten opzichte van het voorgaande jaar. De gegevens over het jaar 2004 zijn gerealiseerde cijfers. De andere jaren zijn verwachtingen die men in de loop van het jaar heeft uitgesproken (2008 en 2010 voor aanvang van het jaar uitgesproken).

60% 57%

49%
50% 48%

40% 38%
36%
32%
30% 27%

22%

20%
2001 2003 2004 2005 2007 2008 2009 2010

Tot 2008 was er sprake van een sterk stijgende lijn in de omzetontwikkeling van dakdekkerbedrijven. De vooruitzichten voor 2009 en 2010 zijn bijzonder slecht. De verschillen in omzetontwikkeling tussen de diverse type dakdekkerbedrijven (platte daken, hellende daken, rietdekkers) zijn minimaal en niet significant. Over de gehele linie is de recessie voelbaar.

Bijna de helft van de dakdekkerbedrijven verwacht als gevolg van de crisis een afname van het aantal nieuwe klanten. Ook de investeringsbereidheid in de onderneming en de omvang van het personeelsbestand gaan gebukt onder de huidige crisis. En voor de toeleveranciers is er ook slecht nieuws; de prijsconcurrentie zal sterk toenemen. Als gevolg van de recessie gaat maar liefst 61 procent van de dakdekkers meer aandacht besteden aan inkoopprijzen van producten.

Lichtpuntjes
Ondanks de recessie zijn er wel enkele lichtpuntjes te bespeuren in de dakenbranche. Er wordt een sterke groei verwacht in het gebruik van EPDM/kunststof dakbedekking. Dit wordt mede aangewakkerd door de wet- en regelgeving op het gebied van de brandveiligheid. Daarnaast wordt een toenemende vraag geconstateerd naar duurzaam bouwen, zoals het toepassen van duurzame producten, geïntegreerde energiewinning op daken en groendaken.

Aan het onderzoek onder dakdekkerbedrijven hebben 200 ondernemingen deelgenomen. Het onderzoek is middels een gecombineerde telefonische en online enquête uitgevoerd in de maand juni 2009. De respondenten vallen onder de SBI-code 4391 van de Kamers van Koophandel. In het marketingrapport worden veel onderzoeksresultaten vergeleken met de resultaten van de onderzoeken onder dakdekkerbedrijven uit 2003, 2005 en 2007.





Van Es Marketing Services is een gerenommeerd onderzoeksbureau en is gespecialiseerd in brancheonderzoeken op het gebied van inkoopgedrag. Meer informatie vindt u op www.marktdata.nl.

E I N D E P E R S B E R I C H T