Rectificatie: Nederlanders waarderen de klantgerichtheid in Nederland 24/07/2009 12:50

Integron B.V.

Rectificatie: In het bericht verzonden op 23 juli 2009 om 13:48 stond op nummer 10 NEM vermeld. Het betrof echter niet de NEM, maar de Nederlandse Energie Maatschappij.
-NEM is een leverancier op de wereldmarkt voor oplossingen op het gebied van energieopwekking met ultramoderne stoomtechnologie.
-De Nederlandse Energie Maatschappij is de grootste onafhankelijke energieleverancier in de Nederlandse markt. Transparantie, voordeel en service zijn de steekwoorden van onze bedrijfsvisie.

Nederlanders waarderen de klantgerichtheid in Nederland
Rabobank meest klantgerichte organisatie van Nederland


- klantgerichtheid organisaties bedroevend

- organisaties doen niet wat ze beloven

- organisaties niet integer en eerlijk

Rotterdam, 23 juli 2009 - De Rabobank is de meest klantgerichte organisatie in Nederland, gevolgd door Eneco en SNS. Dit blijkt uit het landelijk onderzoek naar de klantgerichtheid van organisaties in Nederland door Integron. De volgende vijf stellingen zijn voorgelegd aan consumenten die in 2009 contact hebben gehad met een landelijk bekende consumentenorganisatie. Is de organisatie bereikbaar, geeft de organisatie snel en direct antwoord, is de organisatie klantvriendelijk, is de organisatie integer en eerlijk en doet de organisatie wat ze belooft? Het meest belangrijk zijn de aspecten 'doe wat je belooft' en 'integer en eerlijk handelen'. Juist op deze twee gebieden is het slecht gesteld. Doen wat je belooft krijgt een 6.5 en integer en eerlijk handelen een 6.6. De bereikbaarheid en klantvriendelijkheid worden met een 6.9 beter maar nog steeds marginaal gewaardeerd. In totaal zijn 1132 beoordelingen gegeven voor 604 organisaties. De gemiddelde score van een 6.7 is ronduit bedroevend te noemen. De volgende 10 organisaties zijn het meest en minimaal 50 keer beoordeeld.


1)Rabobank 7,3

2)Eneco 7,1

3)SNS 7,0

4)ING/Postbank 6,3

5)Fortis/ASR 6,3

6)ABN Amro 5,6

7)Ziggo 5,6

8)KPN/Het Net 5,6

9)Belastingdienst 5,5

10)Nederlandse Energie Maatschappij 4,8

Over het onderzoek
Voor het grootschalige onderzoek naar de klantgerichtheid in Nederland zijn in juni 2009 4.400 werkenden in elf sectoren van de Nederlandse economie ondervraagd. Het onderzoek betrof de branches bouw en installatie, detailhandel, financiële dienstverlening, groothandel, industrie, ict en telecommunicatie, transport en logistiek, overheid en non-profit, onderwijs, zakelijke dienstverlening en zorg. Integron heeft als toonaangevende partij op het gebied van klanttevredenheidsonderzoek zijn kennis toegepast om uitkomsten verder te kwalificeren. Integron wil het onderzoek jaarlijks herhalen om zo ontwikkelingen in de klantgerichtheid van organisaties in Nederland te kunnen benoemen. Meer informatie is te vinden op www.integron.nl.

Over Integron
Integron is deskundig op het gebied van tevredenheidsonderzoek onder klanten, medewerkers en interne klanten. Het onderzoeksbureau is in 1993 opgericht in Rotterdam en heeft ruim tachtig medewerkers in dienst. Integron richt zich op prestaties, maar dan wel vanuit een informele organisatie, met een bijzondere teamspirit en op basis van intensieve samenwerking. Integron werkt voor talloze organisaties, waaronder CZ Zorg Verzekeringen, KLM, Randstad, Heineken, TNT Post, GTI, RTL en Achmea. Het bureau is lid van ESOMAR, een wereldwijde organisatie voor marktonderzoekers, en MOA (MarktOnderzoekAssociatie). Inmiddels is Integron ook gevestigd in de Verenigde Staten, Australië, Groot-Brittannië, Frankrijk en Zuid-Afrika. Integron brengt jaarlijks een vijftal rapporten uit die gebaseerd zijn op landelijk onderzoek. De rapporten behandelen de staat van de medewerker-en (interne) klanttevredenheid in Nederland.





http://www.integron.nl