Consumentenbond
---
22 juli 2009
Consumens erger je niet: aandacht voor rechten consument!
50% van alle Nederlandse consumenten is niet goed op de hoogte van de
regels bij ruilen en retourneren. Ruilen is namelijk geen wettelijk
recht. Daarnaast denkt een kwart van alle consumenten ten onrechte
geld terug te kunnen eisen als een wasmachine direct na aankoop kapot
gaat. Omdat veel consumenten maar ook winkeliers niet goed op de
hoogte blijken te zijn van rechten en plichten bij koop en garantie
roept de Consumentenbond iedereen op om op donderdag 23 juli 2009
`Consumens erger je niet' te komen spelen. Dit spel geeft consumenten
inzicht in hun rechten en plichten bij koop en garantie.
De Consumentenbond is op 23 juli 2009 aanwezig in:
* Amersfoort, Varkensmarkt: 10:30-16:00 uur
* Almere, Stadshart: 10:30-12:30 uur
* Hilversum, Groest: 13:30-16:00 uur
Consumens erger je niet geeft bijvoorbeeld antwoord op de vraag `Kun
je een aanbetaling voor een zonnebank nog terugkrijgen als je elders
een goedkopere zonnebank hebt gezien?' of `Bij wie moet je zijn als
jouw splinternieuwe mobiele telefoon na 3 weken kapot gaat?' of `De
deur van jouw nieuwe oven gaat kapot, krijg je dan meteen je geld
terug?'. Consumenten kunnen op 23 juli het spel meespelen of een
exemplaar ter plekke ophalen om thuis te spelen.
Peiling
De Consumentenbond vindt het belangrijk dat consumenten niet alleen
recht hebben, maar ook recht krijgen. Daarom is het van belang dat
consumenten zelf ook goed weten waar ze recht op hebben. Uit onderzoek
van de bond onder 3000 consumenten blijkt dat gelukkig meer dan
driekwart van de deelnemers inmiddels weet dat het onzin is als een
winkelier je weigert te helpen met een kapotte digitale camera omdat
je geen extra garantie hebt bijgekocht. Ruim 80% scoort een voldoende
in de laatste peiling `Wat weet jij van je rechten?'.