Ingezonden persbericht

Duizenden ballonnen voor kinderen in Sierra Leone

Landelijke Footzy Ballonnendag voor War Child

Donderdag 30 juli 2009 worden op 110 vakantieparken in heel Nederland ballonnen voor 1 euro verkocht en gezamenlijk om 19.00 uur opgelaten. De gehele opbrengst van de verkochte ballonnen gaat naar de War Child projecten in Sierra Leone. De Nationale Ballonnendag wordt elk jaar georganiseerd door Footzy.nl, de officiële verzamelsite van de Nederlandse recreatiebranche.

Kinderen helpen kinderen
Met deze Ballonnendag willen de vakantieparken bereiken dat de vele kinderen die in Nederland vakantie vieren en plezier hebben, ook iets doen voor kinderen die het minder goed getroffen hebben. Het is de 8e keer dat de Nederlandse recreatiesector de Ballonnendag organiseert. In totaal is er in de afgelopen jaren ruim een half miljoen euro ingezameld. "Een geweldig bedrag waarmee War Child al veel kinderen in oorlogsgebieden heeft kunnen helpen," aldus Mark Vogt, directeur van War Child. "Het is fantastisch dat Footzy al zoveel jaar meedoet en met hun actie ook andere mensen enthousiast maakt om hun steentje bij te dragen."

Kindvriendelijke gemeenschappen
Dit jaar komt de opbrengst van de Ballonnendag ten goede aan de projecten van War Child in Sierra Leone. Inwoners daar ondervinden nog steeds de gevolgen van een burgeroorlog die tien jaar duurde en de samenleving ontwrichtte. War Child ondersteunt dorpen bij hun wederopbouw. Met creatieve middelen wordt gewerkt aan de opbouw van vreedzame gemeenschappen, waarin de rechten van het kind worden nageleefd. Ook krijgen jongeren de kans alfabetiseringslessen te volgen en een vak te leren.

Koop een ballon voor War Child!
Footzy en War Child roepen iedereen op mee te doen met de Ballonnendag. Aan de actie is een ballonnenwedstrijd verbonden. Iedereen die een ballon voor War Child heeft opgelaten, maakt dus ook kans op mooie prijzen. Op www.ballonnendag.nl is een overzicht te vinden van alle vakantieparken waar je voor één euro een ballon voor War Child kunt kopen. Dankzij hoofdsponsor RWE en co-sponsor Lipton Ice Tea, die alle vaste kosten voor hun rekening nemen, gaat de volledige opbrengst dus ¤1,- per verkochte ballon naar War Child. De ballonnen zijn geheel biologisch afbreekbaar en niet schadelijk voor natuur en milieu. De deelnemers kunnen na 30 juli op www.ballonnendag.nl nagaan of hun ballon al is gevonden.
---

Noot voor de redactie,