Ingezonden persbericht
Reactie CBL op Supermarktmonitor Vlees en Vleesvervangers
Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL), de koepelorganisatie van de supermarkten in Nederland, is blij met de positieve resultaten van de Supermarktmonitor van Milieudefensie en Varkens in Nood. Hieruit blijkt dat er steeds meer belangstelling is voor biologisch en vleesvervangers en dat consumenten steeds meer keuze hebben. Supermarkten bieden immers alleen die producten aan waar vraag naar is, om voedselverspilling te voorkomen. Het CBL is blij met de aandacht voor de duurzaamheidinspanningen van de supermarktbranche.
Bovendien zouden Milieudefensie en Varkens in Nood een weging in hun resultaten moeten aanbrengen. Als je het aantal aanbiedingen afzet tegen de grootte van het assortiment dan zie je volgens het CBL dat het percentage aanbiedingen voor vlees versus vegetarisch en biologisch nagenoeg gelijk is. Relatief gezien wordt er dus evenveel reclame gemaakt voor vegetarisch en biologisch als voor gangbaar vlees.
De monitoring van Milieudefensie en ViN geeft een belangrijk maar wel een beperkt beeld. "In de supermarkt zijn ook steeds meer producten te vinden die niet onder de noemer biologisch vallen maar wel duurzamer zijn dan het reguliere assortiment, zoals bijvoorbeeld vlees met het Beter Leven keurmerk van de Dierenbescherming", aldus Marlijn Somhorst, beleidsmedewerker Duurzaamheid van het CBL. "Ook wordt het assortiment steeds duurzamer. Te denken valt aan: het verdoofd castreren van biggen, koeien in de wei, scharreleieren, duurzame soja, verduurzaming van het visassortiment en de verbetering van arbeidsomstandigheden."
Duurzaamheidbeleid supermarktbranche
Het CBL is actief betrokken bij Het Platform Verduurzaming Voedsel van het ministerie van LNV en bij het Convenant Tussensegment waar alle ketenpartijen bij zijn betrokken. Dit moet leiden tot meer aanbod van duurzamere producten. Het supermarktassortiment wordt ieder jaar duurzamer, met als gevolg dat consumenten steeds duurzamere boodschappen doen.
Ter ondersteuning van de activiteiten van individuele supermarktorganisaties, voert het CBL een duurzaamheidagenda uit. Ieder jaar worden hier enkele nieuwe agendapunten aan toegevoegd en worden er samen met ketenpartners, overheden en maatschappelijke organisaties projecten opgezet om de voedselketen duurzamer te maken. Duurzaamheidactiviteiten zijn voor de supermarktbranche te verdelen in twee onderdelen: het betreft assortimentsgerelateerde onderwerpen en onderwerpen gericht op de bedrijfsvoering.
-----------einde reactie-----------
Ingezonden persbericht