Ingezonden persbericht

PERSBERICHT

Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen goed voor het milieu

Bataafsche Teeken Maatschappij als eerste ontwerpbureau in Europa gecertificeerd met ISO 14001

De Bataafsche Teeken Maatschappij (BTM) is als eerste ontwerpbureau in Europa gecertificeerd met ISO 14001. Deze wereldwijd aanvaarde norm 'Environmental Management Systems' geeft zeer specifieke richtlijnen voor Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) en milieumanagement systemen.

Directeur Ruud Boer en zijn medewerkers zijn bijzonder trots op de certificering, die behalve een commitment ook een stimulans is om milieuvriendelijkheid tot een kunst te verheffen. "Wij beschouwen het als onze opdracht om niet alleen op ons bedrijf de regels toe te passen maar die vooral ook uit te dragen naar onze klanten, in de hele keten dus. Daar kunnen we het meeste effect realiseren", aldus directeur Boer.

BTM is een dynamisch vooraanstaand ontwerpbureau uit Rotterdam. "ISO 14001 heeft onze creativiteit niet beperkt maar juist vergroot: naast de door de klant verwachte voorstellen, proberen we ook milieuvriendelijker voorstellen te ontwerpen. Bijvoorbeeld met composteerbare folie, minder verpakkingsmateriaal, FSC papier, natuurlijke inkten voor brochures, etc."

BTM ontwerpt onder andere complete huisstijlen voor dienstverlenende organisaties en verpakkingen voor product merken. Veel van de ontworpen verpakkingen zijn terug te vinden in de schappen van grote supermarktketens als AH, C1000, Super de Boer en Jumbo. Zoals recentelijk voor Coebergh, de meest gedronken vrouwendrank van Nederland, met nieuwe verpakkingen voor Coebergh Classic, Red Fruit en het nieuwe product Coebergh Sparkle.

"Ons beleid in MVO is gebaseerd op vier pijlers", vertelt Ruud Boer. "Verantwoordelijkheid nemen binnen de keten, het ondersteunen van maatschappelijke projecten, het voldoen aan wet- en regelgeving en het streven naar continue verbetering". De maatschappelijke betrokkenheid blijkt ook uit het werk voor Fair Trade Original. Tegen gereduceerde kosten is een nieuw logo ontworpen en zijn meer dan 100 krachtige en herkenbare verpakkingen ontwikkeld. Mede hierdoor kon Fair Trade Original met succes de stap maken van de Wereldwinkels naar het supermarktkanaal en daar veel jonge en moderne consumenten aanspreken. Met als resultaat meer inkomsten voor de coöperaties en boeren in Afrika, Zuid-Amerika en Azië.

Ruud Boer benadrukt dat de ISO certificering ook gestimuleerd is door de motivatie van alle BTM medewerkers. "Bij ons staan alle neuzen dezelfde kant op. We zien een grote toekomst voor MVO. Vanaf 2010 zal de Rijksoverheid voor 100% duurzaam moeten inkopen. Lagere overheden volgen gefaseerd. Ook andere non-profitorganisaties als ziekenhuizen en instellingen zullen deze normen in de nabije toekomst gaan hanteren. BTM voldoet nu al in ruime mate aan die nieuwe eisen en blijft zich ontwikkelen. Na ISO 14001 zijn we nu ook bezig onze organisatie in te richten op basis van ISO 26000".

Bovendien geeft de Bataafsche Teeken Maatschappij workshops om bedrijven maar ook bijvoorbeeld gemeenten te helpen hun merk en organisatie te structureren. "Steeds meer gemeenten maken gebruik van de kennis die commerciële merken allang inzetten om vanuit een heldere identiteit een sterk imago op te bouwen. Een gemeente is in feite ook een merk dat zichzelf aantrekkelijk, relevant en geloofwaardig moet maken voor bewoners en bedrijven. Wij kunnen ze daarbij op duurzame wijze helpen door de merkidentiteit helder op papier te zetten en inspirerende ontwerpen te maken voor logo, huisstijl, advertenties, brochures en website. Niet voor niets is onze slogan: BTM - voor merken die willen groeien!"