Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
Inhoud pagina: Denk Vooruit-campagne dit najaar voortgezet
23 juli 2009
Vanochtend verscheen in het Nederlands Dagblad een artikel over de Denk
Vooruit-campagne van het ministerie van BZK. In dat artikel staat
onjuiste informatie over de campagne.
Dit najaar voert het ministerie opnieuw een Denk Vooruit-campagne.
Minister Ter Horst vindt het belangrijk dat mensen beseffen dat ook in
Nederland noodsituaties kunnen ontstaan en dat het verstandig is om je
hierop voor te bereiden.
De Denk Vooruit-campagne zal daarom ook dit jaar in het teken staan
van de voorbereiding op noodsituaties. Een belangrijk hulpmiddel
daarbij is het noodpakket..Voor de campagne wordt gebruik gemaakt van
tv-spots, radiocommercials, banners en de website www.denkvooruit.nl
(extern) .
Uit evaluatieonderzoek blijkt dat de vorig jaar gehouden Denk
Vooruit-campagne succesvol is geweest. Driekwart (75%) van de
Nederlanders weet door de campagne dat de overheid adviseert een
noodpakket in huis te halen. Evenzoveel mensen (74%) vinden het
belangrijk dat de overheid informatie geeft over het voorbereiden op
noodsituaties; 68% vindt het ook voor zichzelf een belangrijk
onderwerp.
Nederlanders staan redelijk positief tegenover het noodpakket: de
meerderheid (56%) vindt het handig om een noodpakket in huis te
hebben. Vier van de tien (42%) mensen geeft aan interesse te hebben in
een compleet noodpakket als dit in de winkel te koop is. Als
voornaamste reden om geen compleet noodpakket aan te willen schaffen,
geeft men aan dat `men al veel ervan in huis heeft'.
En dat is goed. Het doel van de campagne is niet om mensen aan te
zetten tot de aanschaf van een kant-en-klaar noodpakket. Net als vorig
jaar gaat het erom dat mensen zich bewust zijn dat er iets kan
gebeuren en dat het goed is je daarop voor te bereiden. Dat kan met
een kant-en-klaar noodpakket, maar ook door thuis een aantal spullen
bij elkaar te zoeken en op een handige plek te bewaren.
De feitelijke boodschap `zorg dat je een noodpakket in huis hebt'
blijft ongewijzigd. Wel is besloten om in de campagne van dit jaar
meer aandacht te besteden aan het feit dat mensen al veel spullen in
huis hebben en dat het verstandig is die op één plek te bewaren. En
natuurlijk kunnen mensen nog steeds een kant-en-klaar noodpakket kopen
in de winkel. Dat wordt ook steeds gemakkelijker, omdat er steeds meer
aanbieders van noodpakketten op de markt zijn.