Politiebond ACP

Actueel vakbondsnieuws politie

22 juli 2009

Collega's over de BVH

Door: Esmé Rijs

Het nieuwe bedrijfsprocessensysteem van politie Nederland, de basisvoorziening handhaving (BVH) blijft voor onrust zorgen op de werkvloer.

BVH is onderwerp van gesprek tussen veel collega's, zo blijkt uit de vele reacties die de ACP krijgt.

Sinds eind 2008 gaan steeds meer korpsen over op het werken met BVH. Grote pre is dat eind 2009, als alle korpsen over zijn, politie Nederland met een en hetzelfde systeem werkt. Dat betekent een einde aan het werken met de oude systemen BPS, X-pol en Genesys.

De ACP ontvangt regelmatig e-mails waarin leden hun klachten over het werken met de BVH uitspreken. In het laatste Politiebericht stond het artikel `BVH houdt je van de straat'. Hierin werden ACP-leden opgeroepen hun ervaringen met het nieuwe systeem te mailen. Gezien het aantal reacties dat we ontvingen, kunnen we stellen dat het onderwerp zeer actueel is op de werkvloer. Hier lees je een greep uit de reacties.

o Wennen? Degenen die dit zeggen (en uit jullie stuk blijkt dat weer hoofdzakelijk diegenen die er baat bij hebben en niet objectief zijn) gebruiken het systeem niet in de praktijk. Als ik in een nieuw systeem de juiste formulieren, rollen etc niet kan vinden, of teksten juridisch of inhoudelijk onjuist zijn door een verkeerde opmaak, of ik incidenten gewoon niet kan invoeren, dan heeft dat niets met gewenning te maken. Ik kon redelijk uit de voeten met X-pol en heb ook met BPS gewerkt. En nu erger ik me rot aan het feit dat ik een registratie niet fatsoenlijk op papier kan krijgen omdat meestal er iets anders uit de printer rolt dan ik heb opgemaakt. Het kost daarbij onnoemlijk veel onnodige tijd. BVH zou een systeem worden waarbij de sterke punten van BPS en X-pol zouden worden vermengd. Nu is er een goedkope oplossing gezocht door over X-pol een grafisch Windows-schil heen te leggen.

o Wat wij niet terug zien in het artikel is dat de bazen van politie Nederland het jaren geleden hebben laten liggen. Nu heeft de minister gewoon gezegd wat "de heren" moesten doen. Dit had zij al voor 1994 moeten doen met de reorganisatie. De uitkomst laat zich raden. BVH is niet het beste systeem voor politie Nederland, maar een politiek besluit. Wij hebben zoals zo vaak het gevoel dat er naar de regio (lees politie en OM) met de grootste mond wordt geluisterd. Loyaal als wij zijn gaat de knop om en doen wij ons best omdat de burger niet de dupe mag zijn van ons "beleid". Uit zelfbescherming doen wij andere zaken dus niet meer.

o Ik wil graag een compliment maken voor het artikel over de BVH! Ik herken het geschetste beeld en ben erg blij met de nuance die wordt aangebracht. De verleiding is erg groot om alees wat niet lekker loopt, of mis gaat, toe te schrijven aan het nieuwe systeem. Zo'n benadering brengt ons alleen maar verder van huis. Het is ook niet bemoedigend voor al die collega's die zich al maanden sterk maken voor een goede implementatie. Regelmatig is het ook niet eerlijk en zeker niet collegiaal. Natuurlijk is de invoering een behoorlijke uitdaging en natuurlijk is ook niet alles onmiddellijk goed geregeld. Daarover mogen collega's ook best kritisch zijn. Soms past echter ook zelfkritiek en dat is niet altijd een kernkwaliteit van ons politiemensen.

o Hierbij wil ik graag laten weten dat ik het BVH systeem voor de politie een zeer slecht systeem vind. Er valt niet mee te werken. Onlogisch, niet te begrijpen, zeer gebruiksonvriendelijk. Kost veel meer tijd. Weg ermee en zo snel mogelijk terug naar BPS!

o Ik ben werkzaam binnen de Spoorwegpolitie van het KLPD, voorheen 12 jaar met BPS gewerkt en in Xpol van Amsterdam. Ik ben blij dat we overgaan om een landelijk systeem. Niemand begrijpt het dat ik een nummer draai vanuit mijn broekzak en dan met iemand uit Japan bel, terwijl ik geen inzage heb ik simpele politie-informatie van mijn buurregio.

o Ook ik ben kerninstructeur BVH, en inmiddels gebruikersondersteuner in Brabant. De problemen zijn voor mij heel herkenbaar. Ze zijn tweeledig:
1: De brakke techniek (traag, te veel vastlopers en foutmeldingen, desastreus als je een systeem wil laten omarmen en accepteren door de diender die te weinig tijd heeft).
2: Inderdaad bij gebruikers het gebrek aan inzicht van de STRUCTUUR van BVH en de opzet/werking ervan.

o Natuurlijk is het een kwestie van gewenning. Het zal zeker beter gaan; hoewel BVH oude wijn in nieuwe zakken is. Veel erger is echter dat men pretendeert dat het een landelijk systeem is. Maar ik en mijn mensen werken bij de Bovenregionale Recherche en dagelijks zouden wij graag minimaal het systeem in de verschillende regio's willen raadplegen en niet alleen dat, wij moeten ook de mogelijkheid hebben tot invoer, omdat we verdachten aanhouden en in verzekering stellen in het hele gebied, maar men vertikt het om de BR voor alle regio's in ons gebied te autoriseren. Er worden allerlei argumenten genoemd, van het systeem kan het niet aan tot het is te veel werk. Het zal wel tot de kinderziektes behoren, maar bij mijn mensen is er veel onbegrip voor deze situatie.

o Waar ik me nog het meest aan stoor is de opstelling van de ACP. Met name het stukje over de oudere collega's die de meeste problemen zouden hebben met de BVH. Toevallig vallen een groot aantal collega's in de leeftijdscategorie 35 - 45 jaar en sommigen zelfs nog ouder. Een nieuw
systeem prima maar als na 7 maanden gebruik collega's, ook jonge collega's nog steeds veel moeite hebben met BVH klopt er iets niet. Een nieuw systeem prima maar dan wel om de werkdruk te verminderen en de mensen juist op straat te krijgen. Dit systeem is daar absoluut niet in
geslaagd. Bij menig collega daalt de motivatie maar zeker het werkplezier.

o Ik heb gisteren mijn eerste verkeersdossiertje weggewerkt, na veel pijn en moeite. Ik heb hem 4 keer moeten vullen omdat BVH vastliep en ik opnieuw kon beginnen. In eerste instantie was het een ongeval letsel en zo was de info ook in BVH gevuld. Het werd later duidelijk dat er in het ziekenhuis geen letsel geconstateerd was, dus dit wilde ik invullen in de registratieset. Dit ging niet, ik moest de regset nu opmaken als materieel en kon dus wederom opnieuw beginnen. Verdrietig moment dus..

o De grootste denkfout hierbij is, dat dit een gegevensgeörienteerd pakket moet zijn. Door deze opvatting typt de politiemens zich nu lang en ingewikkeld te pletter aan de invoering van gegevens, terwijl ook hier trouwens de burger centraal zou moeten staan. Gegevens zijn een bijkomende en ondergeschikte zaak, als het gaat om vastlegging. Ze horen er wel bij natuurlijk. Het moet echter gaan om personen en hetgeen hen is overkomen, dus de feiten en omstandigheden, zeg maar de 7 gouden w-vragen die uiteindelijk tot bewijs kunnen dienen. Dat we vervolgens ook nog eens zaken willen vastleggen die bijvoorbeeld gestolen of ontvreemd zijn o.i.d. is ook belangrijk. Met andere woorden: BVH is bij de invoering al verouderd, het is geen intuïtief, innovatief gemakkelijk te volbrengen systeem. Het is het oude X-pol met een inferieure grafische schil. Inferieure grafische schil is een synoniem voor een zwaar verouderde Windows applicatie.

NB. Je kunt ervan uit gaan dat alle reacties die wij ontvangen met zorg worden gelezen en bijdragen aan de standpuntvorming van de ACP. Ook worden de reacties allemaal ongewijzigd en anoniem in het zwartboek geplaatst dat de ACP samenstelt (lees hieronder).

Hoe nu verder?
Strikt genomen is de BVH een onderwerp dat thuishoort aan de OR-tafel (bedrijfsvoering). De ACP is echter van mening dat op het moment dat zoveel collega's hinder ondervinden van het nieuwe systeem en bijvoorbeeld vermijdend gedrag gaan vertonen (om niet met het systeem te hoeven werken) dat uiteindelijk voor een groot deel het werkplezier en de effectiviteit in de weg staat, wij niet alleen naar de OR kunnen blijven verwijzen. Daarom verzamelen wij de reacties die wij van leden ontvangen. Hiervan maken we een zwartboek, dat wij aanbieden aan de verantwoordelijken van het project BVH. Op deze manier stelt de ACP het probleem landelijk aan de orde en zullen wij waar mogelijk aandringen op oplossingen. Het kan in onze ogen niet zo zijn dat collega's maanden de dupe zijn van een systeem dat - om welke reden dan ook - niet functioneert, los van het feit dat het werken met de BVH voor een groot deel gewenning zal zijn. Om met de woorden van een collega af te sluiten: "Wennen doe je aan iets nieuws, niet aan een regen van fouten. Daar irriteer je je aan."

---