Actueel vakbondsnieuws politie
22 juli 2009
Collega's over de BVH
Door: Esmé Rijs
Het nieuwe bedrijfsprocessensysteem van politie Nederland, de
basisvoorziening handhaving (BVH) blijft voor onrust zorgen op de
werkvloer.
BVH is onderwerp van gesprek tussen veel collega's, zo blijkt uit de
vele reacties die de ACP krijgt.
Sinds eind 2008 gaan steeds meer korpsen over op het werken met BVH.
Grote pre is dat eind 2009, als alle korpsen over zijn, politie
Nederland met een en hetzelfde systeem werkt. Dat betekent een einde
aan het werken met de oude systemen BPS, X-pol en Genesys.
De ACP ontvangt regelmatig e-mails waarin leden hun klachten over het
werken met de BVH uitspreken. In het laatste Politiebericht stond het
artikel `BVH houdt je van de straat'. Hierin werden ACP-leden
opgeroepen hun ervaringen met het nieuwe systeem te mailen. Gezien het
aantal reacties dat we ontvingen, kunnen we stellen dat het onderwerp
zeer actueel is op de werkvloer. Hier lees je een greep uit de
reacties.
o Wennen? Degenen die dit zeggen (en uit jullie stuk blijkt dat weer
hoofdzakelijk diegenen die er baat bij hebben en niet objectief zijn)
gebruiken het systeem niet in de praktijk. Als ik in een nieuw systeem
de juiste formulieren, rollen etc niet kan vinden, of teksten
juridisch of inhoudelijk onjuist zijn door een verkeerde opmaak, of ik
incidenten gewoon niet kan invoeren, dan heeft dat niets met gewenning
te maken. Ik kon redelijk uit de voeten met X-pol en heb ook met BPS
gewerkt. En nu erger ik me rot aan het feit dat ik een registratie
niet fatsoenlijk op papier kan krijgen omdat meestal er iets anders
uit de printer rolt dan ik heb opgemaakt. Het kost daarbij onnoemlijk
veel onnodige tijd. BVH zou een systeem worden waarbij de sterke
punten van BPS en X-pol zouden worden vermengd. Nu is er een goedkope
oplossing gezocht door over X-pol een grafisch Windows-schil heen te
leggen.
o Wat wij niet terug zien in het artikel is dat de bazen van politie
Nederland het jaren geleden hebben laten liggen. Nu heeft de minister
gewoon gezegd wat "de heren" moesten doen. Dit had zij al voor 1994
moeten doen met de reorganisatie. De uitkomst laat zich raden. BVH is
niet het beste systeem voor politie Nederland, maar een politiek
besluit. Wij hebben zoals zo vaak het gevoel dat er naar de regio
(lees politie en OM) met de grootste mond wordt geluisterd. Loyaal
als wij zijn gaat de knop om en doen wij ons best omdat de burger
niet de dupe mag zijn van ons "beleid". Uit zelfbescherming doen wij
andere zaken dus niet meer.
o Ik wil graag een compliment maken voor het artikel over de BVH! Ik
herken het geschetste beeld en ben erg blij met de nuance die wordt
aangebracht. De verleiding is erg groot om alees wat niet lekker
loopt, of mis gaat, toe te schrijven aan het nieuwe systeem. Zo'n
benadering brengt ons alleen maar verder van huis. Het is ook niet
bemoedigend voor al die collega's die zich al maanden sterk maken voor
een goede implementatie. Regelmatig is het ook niet eerlijk en zeker
niet collegiaal. Natuurlijk is de invoering een behoorlijke uitdaging
en natuurlijk is ook niet alles onmiddellijk goed geregeld. Daarover
mogen collega's ook best kritisch zijn. Soms past echter ook
zelfkritiek en dat is niet altijd een kernkwaliteit van ons
politiemensen.
o Hierbij wil ik graag laten weten dat ik het BVH systeem voor de
politie een zeer slecht systeem vind. Er valt niet mee te werken.
Onlogisch, niet te begrijpen, zeer gebruiksonvriendelijk. Kost veel
meer tijd. Weg ermee en zo snel mogelijk terug naar BPS!
o Ik ben werkzaam binnen de Spoorwegpolitie van het KLPD, voorheen 12
jaar met BPS gewerkt en in Xpol van Amsterdam. Ik ben blij dat we
overgaan om een landelijk systeem. Niemand begrijpt het dat ik een
nummer draai vanuit mijn broekzak en dan met iemand uit Japan bel,
terwijl ik geen inzage heb ik simpele politie-informatie van mijn
buurregio.
o Ook ik ben kerninstructeur BVH, en inmiddels gebruikersondersteuner
in Brabant. De problemen zijn voor mij heel herkenbaar. Ze zijn
tweeledig:
1: De brakke techniek (traag, te veel vastlopers en foutmeldingen,
desastreus als je een systeem wil laten omarmen en accepteren door de
diender die te weinig tijd heeft).
2: Inderdaad bij gebruikers het gebrek aan inzicht van de STRUCTUUR
van BVH en de opzet/werking ervan.
o Natuurlijk is het een kwestie van gewenning. Het zal zeker beter
gaan; hoewel BVH oude wijn in nieuwe zakken is. Veel erger is echter
dat men pretendeert dat het een landelijk systeem is. Maar ik en mijn
mensen werken bij de Bovenregionale Recherche en dagelijks zouden wij
graag minimaal het systeem in de verschillende regio's willen
raadplegen en niet alleen dat, wij moeten ook de mogelijkheid hebben
tot invoer, omdat we verdachten aanhouden en in verzekering stellen in
het hele gebied, maar men vertikt het om de BR voor alle regio's in
ons gebied te autoriseren. Er worden allerlei argumenten genoemd, van
het systeem kan het niet aan tot het is te veel werk. Het zal wel tot
de kinderziektes behoren, maar bij mijn mensen is er veel onbegrip
voor deze situatie.
o Waar ik me nog het meest aan stoor is de opstelling van de ACP. Met
name het stukje over de oudere collega's die de meeste problemen
zouden hebben met de BVH. Toevallig vallen een groot aantal collega's
in de leeftijdscategorie 35 - 45 jaar en sommigen zelfs nog ouder. Een
nieuw
systeem prima maar als na 7 maanden gebruik collega's, ook
jonge collega's nog steeds veel moeite hebben met BVH klopt er iets
niet. Een nieuw systeem prima maar dan wel om de werkdruk te
verminderen en de mensen juist op straat te krijgen. Dit systeem is
daar absoluut niet in
geslaagd. Bij menig collega daalt de motivatie maar zeker
het werkplezier.
o Ik heb gisteren mijn eerste verkeersdossiertje weggewerkt, na veel
pijn en moeite. Ik heb hem 4 keer moeten vullen omdat BVH vastliep en
ik opnieuw kon beginnen. In eerste instantie was het een ongeval
letsel en zo was de info ook in BVH gevuld. Het werd later duidelijk
dat er in het ziekenhuis geen letsel geconstateerd was, dus dit wilde
ik invullen in de registratieset. Dit ging niet, ik moest de regset nu
opmaken als materieel en kon dus wederom opnieuw beginnen. Verdrietig
moment dus..
o De grootste denkfout hierbij is, dat dit een
gegevensgeörienteerd pakket moet zijn. Door deze opvatting typt de
politiemens zich nu lang en ingewikkeld te pletter aan de invoering
van gegevens, terwijl ook hier trouwens de burger centraal zou moeten
staan. Gegevens zijn een bijkomende en ondergeschikte zaak, als het
gaat om vastlegging. Ze horen er wel bij natuurlijk. Het moet echter
gaan om personen en hetgeen hen is overkomen, dus de feiten en
omstandigheden, zeg maar de 7 gouden w-vragen die uiteindelijk tot
bewijs kunnen dienen. Dat we vervolgens ook nog eens zaken willen
vastleggen die bijvoorbeeld gestolen of ontvreemd zijn o.i.d. is ook
belangrijk. Met andere woorden: BVH is bij de invoering al verouderd,
het is geen intuïtief, innovatief gemakkelijk te volbrengen systeem.
Het is het oude X-pol met een inferieure grafische schil. Inferieure
grafische schil is een synoniem voor een zwaar verouderde Windows
applicatie.
NB. Je kunt ervan uit gaan dat alle reacties die wij ontvangen met
zorg worden gelezen en bijdragen aan de standpuntvorming van de ACP.
Ook worden de reacties allemaal ongewijzigd en anoniem in het
zwartboek geplaatst dat de ACP samenstelt (lees hieronder).
Hoe nu verder?
Strikt genomen is de BVH een onderwerp dat thuishoort aan de OR-tafel
(bedrijfsvoering). De ACP is echter van mening dat op het moment dat
zoveel collega's hinder ondervinden van het nieuwe systeem en
bijvoorbeeld vermijdend gedrag gaan vertonen (om niet met het systeem
te hoeven werken) dat uiteindelijk voor een groot deel het werkplezier
en de effectiviteit in de weg staat, wij niet alleen naar de OR kunnen
blijven verwijzen. Daarom verzamelen wij de reacties die wij van leden
ontvangen. Hiervan maken we een zwartboek, dat wij aanbieden aan de
verantwoordelijken van het project BVH. Op deze manier stelt de ACP
het probleem landelijk aan de orde en zullen wij waar mogelijk
aandringen op oplossingen. Het kan in onze ogen niet zo zijn dat
collega's maanden de dupe zijn van een systeem dat - om welke reden
dan ook - niet functioneert, los van het feit dat het werken met de
BVH voor een groot deel gewenning zal zijn. Om met de woorden van een
collega af te sluiten: "Wennen doe je aan iets nieuws, niet aan een
regen van fouten. Daar irriteer je je aan."
---
Politiebond ACP