Antwoorden op kamervragen van Agema over (NPCF)
Kamerstuk, 22 juli 2009
De Voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA DEN HAAG
MC-K-U-2938710
22 juli 2009
Antwoorden van minister Klink op de vragen van het Kamerlid Agema
(PVV) over het bericht dat de Nederlandse Patiënten en Consumenten
Federatie (NPCF) bijna een kwart miljoen euro subsidie heeft ontvangen
voor het betalen van een interim-directeur terwijl de oude directeur
voor VWS is gaan werken (2009Z11375).
Vraag 1
Zijn de berichten "Rel: 2,3 ton subsidie patiëntenclub" 1) en "2,3 Ton
voor NPCF-bestuurder ad interim" waar? 2)
Antwoord 1
Ja, de toenmalige Stichting Fonds PGO heeft over de periode april
2008-maart 2009 deze aanvullende subsidie aan de NPCF verstrekt voor
de kosten van een interim-directeur.
Vraag 2
Wist u dit?
Antwoord 2
De desbetreffende aanvullende subsidies zijn verstrekt door het
bestuur van de toenmalige Stichting Fonds PGO. Het bestuur heeft
daarover contact gehad met VWS.
Vraag 3
Deelt u de mening dat het onacceptabel is dat de NPCF 230.00 euro
extra krijgt voor een interim-bestuurder bovenop de reguliere
subsidie, terwijl er geld tekort is in de zorg en exorbitante
beloningen in de zorg sowieso bestreden moeten worden?
Antwoord 3
De NPCF heeft in 2008 aanvullende subsidie gevraagd aan de toenmalige
Stichting Fonds PGO na het vertrek van de voorgaande directeur. De
gevraagde bedragen waren bedoeld voor de bekostiging van een
interim-directeur in de periode april 2008 tot en met maart 2009.
Behalve de kosten van de interim-directeur omvatten de genoemde
bedragen ook de kosten voor BTW, een tarief van ongeveer 20% voor het
bureau dat de interim-manager uithuurt, de kosten voor pensioen- en
arbeids¬ongeschiktheids¬verzekeringen en dergelijke. Overigens zijn er
voor de vergoedingen voor interim-managers vooralsnog geen
gereguleerde maxima.
De NPCF gaf de voorkeur aan tijdelijke inhuur van een
interim-functionaris, omdat men met het oog op de toekomst een gedegen
tussenfase wilde inlassen, alvorens de vacante directeursfunctie
opnieuw definitief in te vullen. De NPCF heeft in de eerste
subsidieaanvraag aangegeven dat ze haar federatie-structuur en de
managementprofielen tegen het licht wilde houden en zo nodig omvormen.
In het voorjaar van 2008, ontwikkelde de NPCF, daarnaast tezamen met
de CG-Raad, het CSO, het Landelijk Platform GGz en het Platform VG,
een plan voor één `brancheorganisatie' voor de pgo-sector. Dit proces
was voor de NPCF een tweede aanleiding voor de tijdelijke inhuur van
een interim-directeur.
De toenmalige Stichting Fonds PGO heeft besloten de aanvullende
subsidies toe te kennen, omdat de NPCF zich anders in de geschetste
onzekere situatie langdurig had moeten vastleggen door een nieuwe
manager in dienstverband aan te trekken. De Stichting Fonds PGO heeft
willen bijdragen aan het functioneren van de NPCF in het bijzonder en
het pgo-veld in den brede, mede in het licht ook van het streven naar
één brancheorganisatie, door de NPCF aanvullend te subsidiëren voor de
kosten van tijdelijke invulling van de directeursvacature met een
interim-manager. Overigens heeft de NPCF op 1 juni 2009 weer een
directeur in dienstverband aangesteld, gesalarieerd volgens de
gangbare directieschalen van de CAO Welzijn.
De toentertijd geldende subsidie¬regeling bood het Fonds PGO de ruimte
om tot zijn besluit te komen. De Stichting Fonds PGO beschikte in het
jaar 2008 binnen haar subsidiemiddelen over een budget voor
projectsubsidies. De onderhavige subsidies zijn verstrekt op basis van
de (inmiddels niet meer geldende) Algemene Subsidiebepalingen
Stichting Fonds PGO. Inmiddels is per 1 januari 2009 de nieuwe
Subsidieregeling PGO ingevoerd. Deze regeling omvat instellings- en
projectsubsidies, waarbij toekenning van de laatste plaatsvindt op
basis van het advies van een onafhankelijke Programmaraad.
Op grond van het advies van de Commissie-Dijkstal `Normeren en
Waarderen' wordt op dit moment wetgeving voorbereid. Op basis daarvan
zal ook de normering van de inkomens van de topfunctionarissen in het
VWS-veld gestalte krijgen. Bij de voorbereiding van de bedoelde
wetgeving zijn de vergoedingen voor onder meer interim-managers een
punt van aandacht.
Vraag 4
Deelt u de mening dat de schijn van vriendjespolitiek hier aanwezig
is, aangezien de extra subsidie bij VWS vandaan komt, waar de
oud-directeur is gaan werken? Hoe gaat u dit herstellen?
Antwoord 4
Er is geen enkel verband tussen de beide aangelegenheden. Ook ben ik
overigens van oordeel dat de besluitvorming door de Stichting Fonds
PGO aan de eisen van zorgvuldigheid voldoet.
1) AD, 12 juni 2009
2) Zorgvisie, 12 juni 2009
Toelichting:
Deze vragen dienen ter aanvulling op eerdere vragen ter zake van het
lid Leijten (SP), ingezonden 15 juni 2009 (vraagnummer 2009Z11261)
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport