Gemeente 's-Hertogenbosch

22-07-2009
Economische impuls via vakopleidingen en innovatienetwerken

Het college van 's-Hertogenbosch wil een extra impuls geven aan de Bossche economie met investeringen in passende vakopleidingen en de ontwikkeling van innovatienetwerken in kansrijke sectoren. Dit blijkt uit het nieuwe economisch actieplan dat het college voorlegt aan de gemeenteraad. Het actieplan is tot stand gekomen na overleg met zo'n vijftig vertegenwoordigers uit het Bossche bedrijfsleven en onderwijsinstellingen. Het college stelt de gemeenteraad voor om een extra jaarlijks budget voor economie beschikbaar te stellen van EUR 150.000,-.

Eén van de actiepunten is het gericht investeren in het opzetten van nieuwe mbo- en hbo-opleidingen. Die moeten bijdragen aan het versterken van de lokale en regionale economische structuur. Opleidingen die hierbij prioriteit krijgen zijn biologie en chemie, mediation, projectmanagement, hygiëne en ICT. Dit blijken de opleidingen te zijn waaraan het bedrijfsleven in de regio de sterkste behoefte heeft.

Innovatie
Ook is het de bedoeling nieuwe innovatienetwerken te ontwikkelen. Het gaat daarbij om samenwerking tussen bedrijven en instellingen die nieuwe producten ontwikkelen. Gepland zijn een regionaal platform `zorg-innovatie' en een regionaal netwerk `nieuwe energie'. De gemeente heeft ervaring opgedaan met deze manier van werken in onder andere het samenwerkingsverband Fhealinc. Dit is een innovatieprogramma waarin het Jeroen Bosch Ziekenhuis, ZLTO, HAS Den Bosch, Avans Hogeschool en de gemeente samenwerken. Het doel van Fhealinc is nieuwe producten en bedrijven opzetten op het snijvlak van `voeding' en `gezondheid' en daarmee het ontwikkelen van nieuwe banen voor stad en regio.

Uitwerking
Het actieplan is een uitwerking van het Economisch Mission Statement dat voor de gemeente 'sHertogenbosch is opgesteld. In dit statement is vastgelegd dat de gemeente gaat voor economische groei van binnenuit. Daarbij staan vier economische groeikernen centraal: stad van instellingen, spil in de groene sector, cultuurstad en knooppunt van corridors. De groei van binnenuit moet vooral komen van kleine en groeiende bedrijven, van regionale economische samenwerking en door het gericht promoten van de stad in kansrijke groeimarkten.