GVB


Goede communicatie cruciaal bij invoering OV-chipkaart

22 juli 2009

Volgens de klantacceptatiemonitor van OV-ambassadeur Jeltje van Nieuwenhoven is communicatie cruciaal bij de invoering van de OV-chipkaart. De monitor volgt de ontwikkeling in de bekendheid en acceptatie van de OV-chipkaart. Een aantal weken geleden werd het onderzoek uit de maand april naar de Tweede Kamer gestuurd door het ministerie van Verkeer en Waterstaat.

Veel werk verricht
GVB sluit op donderdag 27 augustus de poortjes in de Amsterdamse metro. De OV-chipkaart is dan het enige vervoerbewijs in de metro. Strippenkaarten en andere papieren vervoerbewijzen kunnen vanaf 27 augustus niet meer in de metro worden gebruikt. GVB communiceert sinds april 2009 over de sluiting van de metro. Dat gebeurt door middel van de eigen website, posters in voertuigen en metrostations, bannering op websites, advertorials in de huis-aan-huisbladen, gratis dagblad Spits en het Parool, commercials op AT5, promotieteams op de metrostations en ruim een miljoen folders. Daarnaast zullen vanaf eind juli extra medewerkers op de stations aanwezig zijn om reizigers met de OV-chipkaart te helpen. In de week dat de metropoortjes sluiten, staan er dagelijks zelfs bijna 600 extra medewerkers om reizigers te helpen met het aanschaffen en opladen van de OV-chipkaart en het in- en uitchecken.

OV-chipkaartgebruikers zijn enthousiast
Het onderzoek dat in oktober 2008 is gestart en in april in Rotterdam en Amsterdam is herhaald laat zien dat mensen pas enthousiast worden over de kaart als ze hem gebruiken. Reizigers die hem gebruiken zijn positiever. Een ander gegeven dat daarmee naar voren komt is dat de klantacceptatie geen voorwaarde kan zijn voor het afschaffen van het papieren vervoersbewijs. Het blijkt eerder andersom te liggen. De algemene bekendheid van de komst van de OV-chipkaart is verder zeer groot; kennis over specifieke kenmerken en mogelijkheden is in april nog beperkt.