GVB
Goede communicatie cruciaal bij invoering OV-chipkaart
22 juli 2009
Volgens de klantacceptatiemonitor van OV-ambassadeur Jeltje van
Nieuwenhoven is communicatie cruciaal bij de invoering van de
OV-chipkaart. De monitor volgt de ontwikkeling in de bekendheid en
acceptatie van de OV-chipkaart. Een aantal weken geleden werd het
onderzoek uit de maand april naar de Tweede Kamer gestuurd door het
ministerie van Verkeer en Waterstaat.
Veel werk verricht
GVB sluit op donderdag 27 augustus de poortjes in de Amsterdamse
metro. De OV-chipkaart is dan het enige vervoerbewijs in de metro.
Strippenkaarten en andere papieren vervoerbewijzen kunnen vanaf 27
augustus niet meer in de metro worden gebruikt. GVB communiceert sinds
april 2009 over de sluiting van de metro. Dat gebeurt door middel van
de eigen website, posters in voertuigen en metrostations, bannering op
websites, advertorials in de huis-aan-huisbladen, gratis dagblad Spits
en het Parool, commercials op AT5, promotieteams op de metrostations
en ruim een miljoen folders. Daarnaast zullen vanaf eind juli extra
medewerkers op de stations aanwezig zijn om reizigers met de
OV-chipkaart te helpen. In de week dat de metropoortjes sluiten, staan
er dagelijks zelfs bijna 600 extra medewerkers om reizigers te helpen
met het aanschaffen en opladen van de OV-chipkaart en het in- en
uitchecken.
OV-chipkaartgebruikers zijn enthousiast
Het onderzoek dat in oktober 2008 is gestart en in april in Rotterdam
en Amsterdam is herhaald laat zien dat mensen pas enthousiast worden
over de kaart als ze hem gebruiken. Reizigers die hem gebruiken zijn
positiever. Een ander gegeven dat daarmee naar voren komt is dat de
klantacceptatie geen voorwaarde kan zijn voor het afschaffen van het
papieren vervoersbewijs. Het blijkt eerder andersom te liggen. De
algemene bekendheid van de komst van de OV-chipkaart is verder zeer
groot; kennis over specifieke kenmerken en mogelijkheden is in april
nog beperkt.