Gemeente Haaksbergen


Driekwart inwoners trots op Haaksbergen

22-07-2009 Driekwart inwoners trots op Haaksbergen Driekwart van de inwoners van Haaksbergen is trots op zijn woonplaats. Deze conclusie kan worden getrokken uit de resultaten van de tweede peiling onder het Haaksbergenpanel. De tweede peiling onder het digitale burgerpanel van de gemeente Haaksbergen ging over het imago, oftewel het beeld dat de inwoners van hun eigen gemeente hebben, én over de gemeentelijke website. Die laatste werd door de leden van het burgerpanel gewaardeerd met een
7,0.

De resultaten van de peiling onder het burgerpanel zijn vooral de kenmerken `gemoedelijk' en `nuchter' van toepassing op de inwoners van toepassing.
Zonder enige uitzondering noemden de panelleden het mooie buitengebied als belangrijkste kenmerk voor de plaats Haaksbergen, direct gevolgd door `goede fiets- en wandelmogelijkheden' (99%) en `compleet aanbod van dagelijkse voorzieningen'. De kenmerken `groen' en de landelijke ligging zijn volgens het panel het meest geschikt om (de gemeente) Haaksbergen mee te promoten. Het museum Buurtspoorweg, de watermolen en het buitengebied zijn de belangrijkste toeristische trekpleisters van Haaksbergen. De Kennedymars is het belangrijkste georganiseerde evenement.
Bijna driekwart is van mening dat de gemeente geen nieuwe slogan hoeft te gaan gebruiken in de promotie-uitingen van de gemeente. Jarenlang wordt als slogan `Haaksbergen, Ster in Twente' gebruikt. Ongeveer de helft is van mening dat de gemeente het imago van Haaksbergen moet verbeteren. Dit kan dan volgens hem vooral door `het aanpakken van het centrum'.

Website
Twee jaar geleden - in 2007 - hield de gemeente ook al peiling naar de tevredenheid over de gemeentelijke website. Omdat de site eind vorig jaar werd aangepast, wilde de gemeente dit nogmaals meten.
Daarbij bleek dat de site in vergelijking met twee jaar geleden, vaker wordt bezocht. Dat gebeurt vooral voor privé-doeleinden. Bijvoorbeeld voor het zoeken van (specifieke) informatie, zoals de openingstijden van het gemeentehuis, paspoorten, rijbewijzen en afvalinzameling.
Ook de waardering was met 7,0 hoger dan twee jaar geleden. Toen was die nog 6,7.
Een kwart van de bezoekers van de site gaf aan dat zij het doel van hun bezoek niet bereikten, doordat de gezochte informatie niet aanwezig was of doordat men het niet kon vinden. Driekwart van de panelleden gaf aan de beschikking te hebben over een DigiD-inlogcode. Deze wordt door een kleine minderheid van hen gebruikt om via de site van de gemeente Haaksbergen producten of diensten aan te vragen.


- Volledige rapportage Haaksbergenpanel, Resultaten 2e peiling 2009