Ingezonden persbericht


Persbericht

Eindhoven, 22 juli 2009

Flinke omzetgroei voor Essilor International in eerste halfjaar 2009

Essilor International heeft in het eerste halfjaar van 2009 een omzet gerealiseerd van 1.663,4 miljoen euro, hetgeen een stijging betekent van 9,4% ten opzichte van het eerste halfjaar van 2008. De omzetstijging was voornamelijk te danken aan het positieve wisselkoerseffect (4,1%) en de consolidatie van overnames (6,0%), die eind 2008 en begin 2009 plaatsvonden. Zonder deze effecten zou de omzet in het eerste halfjaar van 2009 met 0,7% marginaal gedaald zijn. Het wereldwijde marktaandeel van Essilor bleef op peil dankzij de introductie van nieuwe producten zoals de Crizal Forte® anti-reflecterende coating en de Essilor Transitions® VI variabel-gekleurde coating. Ook de verdere versterking van het distributienetwerk en de gerichte overnamestrategie droegen bij aan de goede resultaten. Essilor verwacht, dat omzet en winst in 2009 op het peil van 2008 blijven.

De omzetontwikkeling varieerde per regio. In Europa werd de groei negatief beïnvloed door de zeer ongunstige economie, met name in het Verenigd Koninkrijk en Spanje. In Nederland viel de omzet tegen na de zeer goede verkopen eind 2008 onder invloed van de aangekondigde verandering van de fiscale aftrekbaarheid van optische hulpmiddelen. Duitsland en Frankrijk bleven stabiel, terwijl de omzet in Rusland, Finland, Oostenrijk en Zwitserland sterk steeg. De verkoop van instrumenten beleefde in Europa tegen het einde van het eerste halfjaar een enorme opleving na een teleurstellend begin als gevolg van de vertragingen in de levering van een nieuwe slijpmachine. De verkoop van laboratoriumapparatuur viel iets tegen, omdat er door de receptenlaboratoria minder anti-reflecterende cacheermachines en apparatuur voor oppervlaktebehandeling werden aangeschaft. Desalniettemin bleek Satisloh, een van de grootste leveranciers van apparatuur voor oogoptische producten, die in 2008 werd overgenomen, in staat het marktaandeel te vergroten.

In Noord-Amerika en Canada bleef de omzet op peil, terwijl Azië -en met name India en Zuid-Korea- uitstekende prestaties rapporteerden. Ook in Australië was er sprake van een sterke groei. In Midden- en Zuid-Amerika nam de groei in de eerste helft van 2009 af, maar dat was gezien de scherpe stijging van 17,6% in de eerste helft van 2008 niet verrassend. Brazilië en Mexico deden het in de regio goed.

Overnames
Essilor zette haar actieve overnamebeleid in het eerste half jaar van 2009 voort. In het tweede kwartaal verwierf Essilor drie nieuwe receptenlaboratoria in de Verenigde Staten: ABBA Optical, Barnett & Ramel Optical en McLeod Optical, die samen een omzet van 22 miljoen dollar vertegenwoordigen. In Canada vergrootte Nikon Optical Canada haar aandeel in receptenlaboratorium TechCite van 50% naar 100%. In juni rondde Essilor ook de overname af van WLC, een in het Verenigd Koninkrijk gevestigde groothandel/distributeur met een omzet van bijna 12 miljoen euro. Daarnaast werden vijf andere overnames aangekondigd, die in de tweede helft van 2009 geconsolideerd worden. Het gaat om De Ceunynck in België, Amico in het Midden-Oosten en Apex Optical, Vision Pointe Optical en OptiSource International in de Verenigde Staten. Tot dusverre rondde Essilor in 2009 veertien overnames af, die samen 64 miljoen euro aan omzet toevoegen.


---