Ingezonden persbericht


Media Alert

Leaserijder verkiest trekhaak boven technisch vernuft

Hoofddorp, 22 juli 2009 - Autofabrikanten brengen steeds meer innovatieve accessoires op de markt, maar de leaserijder kiest nog steeds voor degelijke toevoegingen op zijn auto. Leasemaatschappij ALD Automotive heeft een top-10 samengesteld van meest gekozen opties en accessoires en bovenaan staan de trekhaak en de metallic lak. De leasemaatschappij bemerkt echter wel een groeiende interesse in elektronische accessoires.

Met name toepassingen zoals een automatisch schuifdak en elektrisch bedienbare buitenspiegels en stoelen stijgen in populariteit. Het steeds groter wordende aanbod van dergelijke accessoires is hier medeverantwoordelijk voor. Ook de multimedia aansluiting voor de I-Pod en Park Distance Control zijn in korte tijd populair geworden.

Een andere ontwikkeling is dat leaserijders steeds vaker een navigatiesysteem en lederen bekleding als accessoire laten toevoegen. Hierdoor vallen deze extra's buiten de bpm en fiscale bijtelling, wat zowel werkgever als leaserijder voordeelt biedt. Onverwachte stijger is het reservewiel. Omdat veel nieuwe auto's zonder reservewiel worden geleverd, vangen leaserijders dit gat op door hem als accessoire te bestellen.

"Wij merken dat leaserijders voor kleinere en zuiniger auto's kiezen, maar op opties en accessoires wordt niet bespaard", zegt Lonneke van der Horst, marketingmanager van ALD Automotive. "We zien een groeiende belangstelling, maar ook een groeiende bestellijst. Bijkomend voordeel is dat veel opties een positief effect hebben op de restwaarde, en dus op het leasetarief van de auto."

De top tien van meest gekozen opties en accessoires (pakketten en standaardopties uitgesloten) is als volgt:


1. Metallic lak

2. Trekhaak

3. Navigatiesysteem

4. Lichtmetalen velgen

5. Carkit

6. Park Distance Control

7. Lederen bekleding

8. Dakdrager/dakreling

9. Reservewiel

10. Alarm