Barco
Barco blijft goede kasstromen genereren. Grote contracten voor digitale
cinema zijn een goed voorteken voor de toekomst
Gereglementeerde informatie
Kortrijk, België, 22 juli 2009 - Barco (Euronext: BAR; Reuters:
BARBt.BR; Bloomberg: BAR BB) maakte vandaag de resultaten bekend voor
het kwartaal en de jaarhelft die afliepen op 30 juni 2009. 1
In zijn commentaar bij de resultaten van het tweede kwartaal van 2009
benadrukte dhr. Van Zele, CEO, nogmaals dat Barco's strategie om te
focussen op het genereren van cash en op een gezonde balans vruchten
bleef afwerpen in het tweede kwartaal van 2009. De vrije kasstroom die
in het tweede kwartaal van 2009 werd gegenereerd bedroeg 12,4 miljoen
euro, dit is 8,2 miljoen euro meer dan in hetzelfde kwartaal van 2008,
dankzij een positieve bedrijfskasstroom van 8,5 miljoen euro en de
verdere daling van het bedrijfskapitaal. Ook de bedrijfsuitgaven
daalden met 11,8 miljoen euro in het tweede kwartaal van 2009, zodat
de totale kostendaling voor de eerste helft van 2009 26 miljoen euro
bedraagt. Op het eind van het kwartaal had Barco een netto cashpositie
van 36,9 miljoen euro ten opzichte van 24 miljoen euro op het eind van
vorig kwartaal.
De omzet daalde met 12 miljoen euro of 6,8% ten opzichte van hetzelfde
kwartaal vorig jaar, maar was niettemin 20 miljoen euro hoger ten
opzichte van het eerste kwartaal van 2009. Alle bedrijfsdivisies zagen
hun omzet stijgen ten opzichte van het vorige kwartaal, behalve de
medische divisie, waar de omzet gelijk bleef.
Het totale orderboek van Barco bleef op het eind van het kwartaal
gezond op 336,7 miljoen euro, dit is 1,6% meer dan vorig jaar. Dit
orderboek weerspiegelt echter nog niet enkele grote digitale
cinemacontracten die werden ondertekend tijdens het kwartaal en die de
tekorten in de events markt zullen helpen goedmaken. Deze contracten
hebben een potentiële verkoopwaarde voor de komende jaren van ruim 250
miljoen euro.
De inkomende bestellingen van het bedrijf voor het kwartaal daalden
met 22,7% naar 140,7 miljoen euro, de recente grote contracten in
digital cinema niet meegerekend. Dit is een tekort van 41,7 miljoen
euro ten opzichte van het tweede kwartaal van 2008, vooral in de
events en traffic en surveillance markten.
De bruto winstmarge was jaar op jaar lager en bleef nog steeds onder
de doelstelling, vooral door aanzienlijke inventarisafschrijvingen.
Toch was ze beter ten opzichte van het eerste kwartaal van 2009. De
EBITDA bedroeg 8,4 miljoen euro in vergelijking met 21,4 miljoen euro
in het tweede kwartaal van 2008. De gerapporteerde EBIT bedroeg min
5,5 miljoen euro voor het kwartaal, en werd omlaag gebracht door
niet-cash lasten zoals lagere kapitalisatie en hogere
voorraadafschrijvingen. Zonder deze niet-cash lasten zou de EBIT
positief zijn geweest voor het kwartaal.
Dhr. Van Zele sloot zijn commentaar bij de resultaten van het tweede
kwartaal van 2009 af door te zeggen dat het economische klimaat naar
verwachting moeilijk zal blijven in de tweede helft van het jaar.
Niettemin heeft Barco een hele gezonde balans en is het bedrijf van
plan dit zo te houden. Bovendien zal de verdere aandacht van het
management om de "operational excellence" nog te verbeteren, verder
zijn vruchten afwerpen. Voor de rest van 2009 verwacht hij ook dat de
digitale cinemamarkt de omzetdaling zal blijven opvangen in andere
markten, die momenteel te lijden hebben onder de economische crisis.
Dhr. Van Zele kondigde ook aan dat Barco onlangs een doorlopende
kredietfaciliteit van 85 miljoen euro heeft ondertekend bij banken
waarmee het bedrijf een belangrijke relatie heeft. Deze overeenkomst
verlengt de bestaande vervaldagen met twee en een half jaar.
GECONSOLIDEERDE RESULTATEN VOOR HET KWARTAAL
Tweede kwartaal 2009: Financiële hoogtepunten op basis van de
verdergezette operaties:
* Het orderboek bedroeg eind juni 2009 336,7 miljoen euro. Dit is
een toename van 1,6% in vergelijking met het orderboek van 331,2
miljoen euro het jaar ervoor. De inkomende bestellingen voor het
kwartaal daalden met 22,7% naar 140,7 miljoen euro.
* De omzet bedroeg 164,7 miljoen euro, dit is jaar op jaar een
daling van 6,8%.
* Het brutoresultaat daalde met 22,2% van 60,4 miljoen euro vorig
jaar naar 47,0 miljoen euro. De bruto winstmarge bedroeg 28,5%.
Het brutoresultaat bedroeg 39,0 miljoen in het eerste kwartaal van
2009, een brutowinstmarge van 26,9%.
* De EBITDA bedroeg 8,4 miljoen euro in vergelijking met 21,4
miljoen euro in het tweede kwartaal van 2008.
* De EBIT bedroeg min 5,5 miljoen euro tegenover 6,7 miljoen euro
vóór herstructurering in het tweede kwartaal van 2008. De EBIT
werd beïnvloed door niet-cash lasten zoals lagere R & D
kapitalisatie versus een hogere afschrijving en toegenomen
voorraad-afschrijvingen.
* De netto-inkomsten, met inbegrip van inkomsten uit stopgezette
activiteiten, bedroegen min 5,2 miljoen euro. In het tweede
kwartaal van 2008 was dit 4,6 miljoen euro.
* Het netto resultaat per aandeel bedroeg min 0,44 euro ten opzichte
van 0,39 euro in het tweede kwartaal van 2008.
* De vrije kasstroom op het eind van het kwartaal bedroeg 12,4
miljoen euro ten opzichte van 4,2 miljoen euro het jaar ervoor.
in EUR miljoen 2K 2009 2K 2008 Mutatie 2K09/2K08
Orderboek 336,7 331,2 1,6%
Bestellingen 140,7 182,0 (22,7%)
Omzet 164,7 176,7 (6,8%)
Brutowinst 47,0 60,4 (22,2%)
EBIT** (5,5) 6,7
EBIT % (3,4%) 3,8%
NETTO-INKOMSTEN (5,2) 4,6
EBITDA 8,4 21,4 (60,8%)
NETTO EPS (in euro) (0,44) 0,39
Vrije kasstroom 12,4 4,2 195,2%
Financiële hoogtepunten van het tweede kwartaal van 2009 op basis van
de gerapporteerde resultaten*:
in EUR miljoen 2K 2009 2K 2008 Mutatie 2K09/2K08
Omzet 164,7 193,7 (15,0%)
Brutoresultaat 47,0 68,3 (31,2%)
EBIT** (5,7) 8,0
EBIT % (3,5%) 4,1%
* Inclusief de medische geavanceerde visualisatie businessunit Voxar
** Tweede kwartaal 2008 vóór herstructurering
De volgende financiële gegevens zijn gebaseerd op de "verdergezette
operaties"
Omzet en inkomende bestellingen
De omzet voor het kwartaal bedroeg 164,7 miljoen euro, dit is jaar op
jaar een daling van 6,8%. In vergelijking met het eerste kwartaal van
2009 bleef de omzet gelijk in de medische divisie, maar kende ze een
stijging in alle andere divisies.
De omzet in Europa, het Midden-Oosten en Afrika vertegenwoordigde
46,8% van de geconsolideerde omzet, terwijl 33,6% van de omzet werd
gerealiseerd in Amerika en 19,6% in de Asia Pacific regio.
De bestellingen in het tweede kwartaal van 2009 bedroegen 140,7
miljoen euro, dit is een daling van 22,7% ten opzichte van hetzelfde
kwartaal vorig jaar.
Het orderboek bedroeg op het eind van het kwartaal 336,7 miljoen euro,
dit is 1,6 % meer dan op het eind van het tweede kwartaal van 2008.
Evolutie orderboek
2K09 1K09 4K08 3K08 2K08 1K08
Orderboek 336,7 366,5 351,3 343,5 331,2 323,9
Brutoresultaat
Het brutoresultaat daalde jaar op jaar met 22,2% naar 47,0 miljoen
euro. De brutowinstmarge bedroeg 28,5% tegen 34,2% in hetzelfde
kwartaal vorig jaar. Elementen die bijdroegen tot deze daling waren
een minder gunstige mix, de uitverkoop van traag verkopende producten
en aanzienlijke inventarisafschrijvingen (vooral in het segment
events).
EBIT
De EBITDA was positief en bedroeg 8,4 miljoen euro. De EBIT daalde
echter naar min 5,5 miljoen euro van 6,7 miljoen euro (voor
herstructurering) vorig jaar. Dit komt vooral door niet-cash items
zoals netto hogere afschrijvingen van gekapitaliseerde R & D en
inventaris-afschrijvingen.
De uitgaven voor Research & Development stegen jaar op jaar van 18,3
miljoen euro naar 19,2 miljoen euro, of van 10,3% naar 11,7% van de
omzet. De 18,3 miljoen euro in het tweede kwartaal van 2008 bestond
uit 20,5 miljoen R & D cashuitgaven en een netto positieve impact van
kapitalisatie versus afschrijving van R & D voor een bedrag van 2,2
miljoen euro. In het tweede kwartaal van 2009 bedroegen de
cashuitgaven 15,6 miljoen euro en was er een netto negatieve impact
van 3,6 miljoen euro van kapitalisatie versus afschrijvingen. De
uitgaven voor Sales & Marketing daalden van 28,6 miljoen euro naar
24,5 miljoen euro, respectievelijk 16,2% en 14,9% van de omzet. De
algemene en administratiekosten daalden ook van 11,9 miljoen euro of
6,7% van de omzet naar 10,6 miljoen euro of 6,4% van de omzet.
De andere bedrijfsopbrengsten bedroegen 1,9 miljoen euro. In het
tweede kwartaal van 2008 waren de andere bedrijfsopbrengsten 5,1
miljoen euro.
Nettoresultaat
Het nettoresultaat voor het kwartaal daalde naar min 5,2 miljoen euro
van 4,6 miljoen euro voor het tweede kwartaal van 2008. Deze bedragen
houden rekening met het nettoresultaat uit stopgezette operaties. De
netto marge voor het kwartaal bedroeg 3,2% in vergelijking met 2,6%
één jaar eerder.
De nettowinst per gewoon aandeel (EPS) bedroeg min 0,44 euro, dit is
een daling tegenover de 0,39 euro in het tweede kwartaal van 2008. Na
verwatering daalde de nettowinst per aandeel van 0,36 euro naar min
0,41 euro.
RESULTATEN VAN DE DIVISIES VOOR HET TWEEDE KWARTAAL VAN 2009
Divisie Media & Entertainment
De omzet in de Divisie Media & Entertainment bleef in het tweede
kwartaal van 2009 nagenoeg gelijk in vergelijking met hetzelfde
kwartaal het jaar ervoor. De omzet stabiliseert en bereikt een
dieptepunt in de segmenten video & lighting en media, maar blijft zwak
in het events segment. De omzet in de digitale cinemamarkt kende
opnieuw bijna een verdubbeling ten opzichte van het tweede kwartaal
van 2008, maar werd nog afgeremd door tekorten in de
toeleveringsketen. In vergelijking met het eerste kwartaal van 2009
groeide de omzet voor de divisie met 15,7%.
De inkomende bestellingen daalden met 26,7% voor de divisie ten
opzichte van het tweede kwartaal van 2008, met een duidelijke
neerwaartse trend van bestellingen van verhuurbedrijven. De inkomende
bestellingen bleven stabiel bij de vaste installaties. In de digitale
cinemamarkt hangen de bestellingen af van de financieringsstructuren.
Deze structuren worden verder ontwikkeld, en er werden erg grote
kaderovereenkomsten gemaakt met belangrijke integratoren en
bioscoopexploitanten over de hele wereld.
Het orderboek bedroeg eind juni 79,4 miljoen euro, dit is 2,8% meer
dan het jaar ervoor.
Het brutoresultaat daalde jaar op jaar sterk door een daling van de
bruto marge, die in grote mate te wijten was aan een verschuiving naar
producten met een kleinere marge en de sterke uitverkoop van voorraden
in de media markt. Bovendien waren er ook versnelde
voorraadafschrijvingen in het media segment. De EBIT voor het tweede
kwartaal van 2009 bedroeg min 7,8 miljoen euro ten opzichte van min
0,9 miljoen euro het jaar ervoor. Er worden nog maatregelen genomen om
de kosten in te dijken. Er vond een verdere personeelsinkrimping
plaats en de middelen en mensen worden herverdeeld tussen de
verschillende marktsegmenten van de divisie Media & Entertainment.
Divisie Security & Monitoring
De omzet in de divisie Security & Monitoring daalde jaar op jaar met
17,1%, ondanks een sterke prestatie in de defensie markt, meer bepaald
in de EMEA (Europa, Midden-Oosten, Afrika) en de APAC (Asian-Pacific)
regio's. Deze goede omzetprestatie was het gevolg van de sterke
inkomende bestellingen in 2008. Anderzijds leidden de lage inkomende
bestellingen in het eerste kwartaal van 2009 tot een lage omzet voor
de divisie in civiele toepassingen in Noord-Amerika. De omzet heeft
over het algemeen te kampen met uitstel van projecten van klanten. In
vergelijking met het eerste kwartaal van 2009 groeide de omzet bijna
24%.
De inkomende bestellingen voor de divisie daalden jaar op jaar met
16%, vooral door de slechter wordende marktomstandigheden in de regio
APAC. Vooral op de civiele markten is er sterke druk van lokale
concurrentie.
Het orderboek bedroeg op het eind van het kwartaal 130,8 miljoen euro,
dit is jaar op jaar een stijging van 9,1%.
Het brutoresultaat daalde in vergelijking met het tweede kwartaal van
2008 omdat de positieve marge-evolutie in de defensie markt werd
teniet gedaan door de prijzendruk in de civiele markten. Ondanks de
daling van het brutoresultaat bleef de EBIT op een break-even niveau
omdat de lagere marges werden gecompenseerd door sterke dalingen van
de bedrijfsuitgaven. Er was ook een stijging in de
voorraadafschrijvingen van 1 miljoen euro en een garantieverplichting
voor 0,7 miljoen euro.
Divisie Medical Imaging
De omzet in de Medical Imaging divisie bleef gelijk ten opzichte van
het vorige kwartaal, maar kende jaar op jaar een daling van 11,0%. De
EMEA en APAC regio's presteerden goed. De omzet in Noord-Amerika was
lager dan het jaar ervoor, maar deze markt vertoont tekenen van
herstel.
De inkomende bestellingen daalden met 3,4% ten opzichte van het tweede
kwartaal van 2008 omdat het omzetpotentieel van verschillende grote
systeemintegratoren in alle regio's daalde tijdens het kwartaal. Als
we echter vergelijken met het eerste kwartaal van 2009, merken we een
bescheiden herstel.
Het orderboek bedroeg op het eind van het kwartaal 46,4 miljoen euro,
dit is jaar op jaar een stijging van 11,3%.
Het brutoresultaat steeg van 38,7% in het tweede kwartaal van 2008,
naar 40% dankzij gunstige veranderingen in de productmix, positieve
wisselkoerseffecten en een betere bedrijfsefficiëntie. De EBIT-marge
was sterk met 12,7% dankzij de positieve evolutie van het
brutoresultaat en door een daling van de bedrijfsuitgaven.
Divisie Avionics & Simulation
De omzet in de Divisie Avionics & Simulation steeg jaar op jaar met
17,3%, met een sterke groei van 38,2% in de simulatiemarkt. De
Avionics markt daalde dan weer met 29,1% ten opzichte van het tweede
kwartaal van 2008. In vergelijking met het vorige kwartaal steeg de
omzet met bijna 10%.
De inkomende bestellingen voor de divisie daalden in lijn met de
wereldwijde slechte situatie van de luchtvaartmarkt en omdat klanten
hun beslissingen in de simulatiemarkt uitstellen.Er zijn echter
tekenen die wijzen op een sterkere vraag in de Avionics markt in de
tweede helft van 2009, met een verwacht vroeg herstel van de upgrade
en retrofit markt.
Het orderboek bedroeg eind juni 2009 81,3 miljoen euro, dit is jaar op
jaar een daling van 13,3%
Het brutoresultaat steeg zowel in het avionics als in het simulation
segment, wat leidde tot een stijging van 7,8 percentagepunten in de
bruto winstmarge voor de divisie. De EBIT bedroeg 1,1 miljoen euro. De
bedrijfsuitgaven in het avionics segment werden drastisch
teruggebracht.
GECONSOLIDEERDE RESULTATEN VOOR HET EERSTE HALFJAAR
Eerste helft van 2009: financiële hoogtepunten op basis van de
verdergezette operaties
in EUR miljoen 1H 2009 1H 2008 Mutatie 1H09/1H08
Orderboek 336,7 331,2 1,6%
Bestellingen 298,7 378,1 (21,0%)
Omzet 309,5 339,7 (8,9%)
Brutowinst 86,0 121,5 (29,2%)
EBIT** (11,6) 12,6
EBIT % (3,7%) 3,7%
NETTO-INKOMSTEN (6,1) 11,2
EBITDA 15,7 40,9 (61,5%)
NETTO EPS (in euro) (0,51) 0,94
Vrije kasstroom 49,1 1,3 3.676,9%
Financiële hoogtepunten van de eerste helft van 2009 op basis van de
gerapporteerde resultaten *:
in EUR miljoen 1H 2009 1H 2008 Mutatie 1H09/1H08
Omzet 310,0 375,8 (17,5%)
Brutoresultaat 86,3 139,5 (38,1%)
EBIT** (11,6) 17,3
EBIT % (3,7%) 4,6%
* Inclusief de medische geavanceerde visualisatie businessunit Voxar
** 2de helft van 2008 vóór herstructurering
BALANS
Eind juni 2009 had Barco een netto cashpositie van 36,9 miljoen euro,
in vergelijking met een netto schuldpositie van 32,8 miljoen euro op
31 december 2008 en een netto cashpositie van 24,0 miljoen euro op 31
maart 2009. Barco kocht geen eigen aandelen terug in de eerste helft
van 2009 2. Op 30 juni 2009 bedroegen de uitstaande vorderingen 122,2
miljoen euro, dit is 46,1 miljoen euro minder dan op 31 december 2008
en 6,0 miljoen euro minder dan op het eind van het eerste kwartaal van
2009. Eind juni bedroeg de DSO 67 dagen, dit is minder dan de 89 dagen
het jaar ervoor, namelijk een daling van 25%. De voorraden bedroegen
161,6 miljoen euro, dit is 19,1 miljoen minder dan eind maart 2009. De
handelsschulden bedroegen 53,4 miljoen euro, dit is 7,2 miljoen euro
minder dan eind maart 2009. De Capex voor de eerste helft van 2009,
zonder gekapitaliseerde R & D, bedroeg 1,8 miljoen euro.
VOORUITZICHTEN VOOR 2009
De volgende verklaringen zijn toekomstgericht en de eigenlijke
resultaten kunnen aanzienlijk verschillen.
Het management verwacht dat het economische klimaat moeilijk blijft in
de tweede helft van 2009. Niettemin wijst het management op de erg
gezonde balans van het bedrijf en zijn voortgezette inspanningen om de
"operational excellence" te verbeteren, wat vruchten zal blijven
afwerpen. Het management verwacht ook dat de digitale cinemamarkt de
omzetdaling in andere markten zal blijven opvangen, die momenteel te
lijden hebben onder de economische crisis.
CONFERENCE CALL
Op 22 juli 2009 om 16.30 uur Belgische tijd (10.30 uur EST) zal Barco
een conference call houden met investeerders en analisten om de
resultaten voor het kwartaal te bespreken. Eric van Zele, CEO, Dirk De
Man, CFO en JP Tanghe, IRO, zullen de vergadering voorzitten.
Een audiocast van deze conference call zal beschikbaar zijn op de
website van de onderneming www.barco.com om 20:00 uur. Brusselse tijd
(14:00 uur EST).
OVER BARCO
Barco, een internationaal technologie bedrijf, ontwerpt en ontwikkelt
visualisatieproducten voor verscheidene professionele markten. Barco
heeft eigen vestigingen voor Sales & Marketing, Customer Support,
Research & Development en Manufacturing in Europa, Noord- Amerika en
Zuidoost-Azië.
Barco (NYSE Euronext Brussels: BAR) heeft zijn hoofdkantoor in België
en is aanwezig in meer dan 90 landen met ongeveer 3300 medewerkers
wereldwijd.
Meer informatie en het volledige rapport `kwartaal en halfjaar
eindigend op 30 juni 2009' kunt u vinden op de website van de
onderneming: website www.barco.com
---
1 Volgens de IFRS-regels moeten vergelijkingen worden gemaakt op basis
van "verdergezette operaties". Dit betekent dat de resultaten van de
medische geavanceerde visualisatieactiviteiten van de businessunit
Voxar worden weergegeven als een aparte lijn ("resultaten uit
beëindigde bedrijfsactiviteiten") en toegevoegd aan de nettoresultaten
van de verdergezette operaties Alle financiële gegevens die verder
voorkomen in deze aankondiging zijn gebaseerd op "voortgezette
bedrijfsactiviteiten", tenzij anders aangegeven. Barco verkocht Voxar
aan Toshiba Medical Systems Corporation, Tokyo, Japan, in het eerste
kwartaal van 2009.
2 De onderneming bezit nu 737.963 van haar eigen aandelen of 5,82%
vóór verwatering. Het terugkoopplan ging van start in 2003. In de
eerste helft van 2009 kocht Barco geen eigen aandelen terug.
For more information, please contact
JP Tanghe
Vice President Barco
President Corporate Communication & Investor Relations
Barco nv
Phone:+32 56 26 23 22
Fax:+32 56 26 22 62
jp.tanghe@barco.com