Barco


Barco blijft goede kasstromen genereren. Grote contracten voor digitale cinema zijn een goed voorteken voor de toekomst

Gereglementeerde informatie
Kortrijk, België, 22 juli 2009 - Barco (Euronext: BAR; Reuters: BARBt.BR; Bloomberg: BAR BB) maakte vandaag de resultaten bekend voor het kwartaal en de jaarhelft die afliepen op 30 juni 2009. 1

In zijn commentaar bij de resultaten van het tweede kwartaal van 2009 benadrukte dhr. Van Zele, CEO, nogmaals dat Barco's strategie om te focussen op het genereren van cash en op een gezonde balans vruchten bleef afwerpen in het tweede kwartaal van 2009. De vrije kasstroom die in het tweede kwartaal van 2009 werd gegenereerd bedroeg 12,4 miljoen euro, dit is 8,2 miljoen euro meer dan in hetzelfde kwartaal van 2008, dankzij een positieve bedrijfskasstroom van 8,5 miljoen euro en de verdere daling van het bedrijfskapitaal. Ook de bedrijfsuitgaven daalden met 11,8 miljoen euro in het tweede kwartaal van 2009, zodat de totale kostendaling voor de eerste helft van 2009 26 miljoen euro bedraagt. Op het eind van het kwartaal had Barco een netto cashpositie van 36,9 miljoen euro ten opzichte van 24 miljoen euro op het eind van vorig kwartaal.

De omzet daalde met 12 miljoen euro of 6,8% ten opzichte van hetzelfde kwartaal vorig jaar, maar was niettemin 20 miljoen euro hoger ten opzichte van het eerste kwartaal van 2009. Alle bedrijfsdivisies zagen hun omzet stijgen ten opzichte van het vorige kwartaal, behalve de medische divisie, waar de omzet gelijk bleef.

Het totale orderboek van Barco bleef op het eind van het kwartaal gezond op 336,7 miljoen euro, dit is 1,6% meer dan vorig jaar. Dit orderboek weerspiegelt echter nog niet enkele grote digitale cinemacontracten die werden ondertekend tijdens het kwartaal en die de tekorten in de events markt zullen helpen goedmaken. Deze contracten hebben een potentiële verkoopwaarde voor de komende jaren van ruim 250 miljoen euro.

De inkomende bestellingen van het bedrijf voor het kwartaal daalden met 22,7% naar 140,7 miljoen euro, de recente grote contracten in digital cinema niet meegerekend. Dit is een tekort van 41,7 miljoen euro ten opzichte van het tweede kwartaal van 2008, vooral in de events en traffic en surveillance markten.

De bruto winstmarge was jaar op jaar lager en bleef nog steeds onder de doelstelling, vooral door aanzienlijke inventarisafschrijvingen. Toch was ze beter ten opzichte van het eerste kwartaal van 2009. De EBITDA bedroeg 8,4 miljoen euro in vergelijking met 21,4 miljoen euro in het tweede kwartaal van 2008. De gerapporteerde EBIT bedroeg min 5,5 miljoen euro voor het kwartaal, en werd omlaag gebracht door niet-cash lasten zoals lagere kapitalisatie en hogere voorraadafschrijvingen. Zonder deze niet-cash lasten zou de EBIT positief zijn geweest voor het kwartaal.

Dhr. Van Zele sloot zijn commentaar bij de resultaten van het tweede kwartaal van 2009 af door te zeggen dat het economische klimaat naar verwachting moeilijk zal blijven in de tweede helft van het jaar. Niettemin heeft Barco een hele gezonde balans en is het bedrijf van plan dit zo te houden. Bovendien zal de verdere aandacht van het management om de "operational excellence" nog te verbeteren, verder zijn vruchten afwerpen. Voor de rest van 2009 verwacht hij ook dat de digitale cinemamarkt de omzetdaling zal blijven opvangen in andere markten, die momenteel te lijden hebben onder de economische crisis.

Dhr. Van Zele kondigde ook aan dat Barco onlangs een doorlopende kredietfaciliteit van 85 miljoen euro heeft ondertekend bij banken waarmee het bedrijf een belangrijke relatie heeft. Deze overeenkomst verlengt de bestaande vervaldagen met twee en een half jaar.

GECONSOLIDEERDE RESULTATEN VOOR HET KWARTAAL

Tweede kwartaal 2009: Financiële hoogtepunten op basis van de verdergezette operaties:

* Het orderboek bedroeg eind juni 2009 336,7 miljoen euro. Dit is een toename van 1,6% in vergelijking met het orderboek van 331,2 miljoen euro het jaar ervoor. De inkomende bestellingen voor het kwartaal daalden met 22,7% naar 140,7 miljoen euro.


* De omzet bedroeg 164,7 miljoen euro, dit is jaar op jaar een daling van 6,8%.


* Het brutoresultaat daalde met 22,2% van 60,4 miljoen euro vorig jaar naar 47,0 miljoen euro. De bruto winstmarge bedroeg 28,5%. Het brutoresultaat bedroeg 39,0 miljoen in het eerste kwartaal van 2009, een brutowinstmarge van 26,9%.


* De EBITDA bedroeg 8,4 miljoen euro in vergelijking met 21,4 miljoen euro in het tweede kwartaal van 2008.


* De EBIT bedroeg min 5,5 miljoen euro tegenover 6,7 miljoen euro vóór herstructurering in het tweede kwartaal van 2008. De EBIT werd beïnvloed door niet-cash lasten zoals lagere R & D kapitalisatie versus een hogere afschrijving en toegenomen voorraad-afschrijvingen.


* De netto-inkomsten, met inbegrip van inkomsten uit stopgezette activiteiten, bedroegen min 5,2 miljoen euro. In het tweede kwartaal van 2008 was dit 4,6 miljoen euro.


* Het netto resultaat per aandeel bedroeg min 0,44 euro ten opzichte van 0,39 euro in het tweede kwartaal van 2008.


* De vrije kasstroom op het eind van het kwartaal bedroeg 12,4 miljoen euro ten opzichte van 4,2 miljoen euro het jaar ervoor.

in EUR miljoen 2K 2009 2K 2008 Mutatie 2K09/2K08 Orderboek 336,7 331,2 1,6%
Bestellingen 140,7 182,0 (22,7%)
Omzet 164,7 176,7 (6,8%)
Brutowinst 47,0 60,4 (22,2%)
EBIT** (5,5) 6,7
EBIT % (3,4%) 3,8%
NETTO-INKOMSTEN (5,2) 4,6
EBITDA 8,4 21,4 (60,8%)
NETTO EPS (in euro) (0,44) 0,39
Vrije kasstroom 12,4 4,2 195,2%

Financiële hoogtepunten van het tweede kwartaal van 2009 op basis van de gerapporteerde resultaten*:
in EUR miljoen 2K 2009 2K 2008 Mutatie 2K09/2K08 Omzet 164,7 193,7 (15,0%)
Brutoresultaat 47,0 68,3 (31,2%)
EBIT** (5,7) 8,0
EBIT % (3,5%) 4,1%


* Inclusief de medische geavanceerde visualisatie businessunit Voxar


** Tweede kwartaal 2008 vóór herstructurering

De volgende financiële gegevens zijn gebaseerd op de "verdergezette operaties"

Omzet en inkomende bestellingen

De omzet voor het kwartaal bedroeg 164,7 miljoen euro, dit is jaar op jaar een daling van 6,8%. In vergelijking met het eerste kwartaal van 2009 bleef de omzet gelijk in de medische divisie, maar kende ze een stijging in alle andere divisies.

De omzet in Europa, het Midden-Oosten en Afrika vertegenwoordigde 46,8% van de geconsolideerde omzet, terwijl 33,6% van de omzet werd gerealiseerd in Amerika en 19,6% in de Asia Pacific regio.

De bestellingen in het tweede kwartaal van 2009 bedroegen 140,7 miljoen euro, dit is een daling van 22,7% ten opzichte van hetzelfde kwartaal vorig jaar.

Het orderboek bedroeg op het eind van het kwartaal 336,7 miljoen euro, dit is 1,6 % meer dan op het eind van het tweede kwartaal van 2008.

Evolutie orderboek
2K09 1K09 4K08 3K08 2K08 1K08
Orderboek 336,7 366,5 351,3 343,5 331,2 323,9

Brutoresultaat

Het brutoresultaat daalde jaar op jaar met 22,2% naar 47,0 miljoen euro. De brutowinstmarge bedroeg 28,5% tegen 34,2% in hetzelfde kwartaal vorig jaar. Elementen die bijdroegen tot deze daling waren een minder gunstige mix, de uitverkoop van traag verkopende producten en aanzienlijke inventarisafschrijvingen (vooral in het segment events).

EBIT

De EBITDA was positief en bedroeg 8,4 miljoen euro. De EBIT daalde echter naar min 5,5 miljoen euro van 6,7 miljoen euro (voor herstructurering) vorig jaar. Dit komt vooral door niet-cash items zoals netto hogere afschrijvingen van gekapitaliseerde R & D en inventaris-afschrijvingen.

De uitgaven voor Research & Development stegen jaar op jaar van 18,3 miljoen euro naar 19,2 miljoen euro, of van 10,3% naar 11,7% van de omzet. De 18,3 miljoen euro in het tweede kwartaal van 2008 bestond uit 20,5 miljoen R & D cashuitgaven en een netto positieve impact van kapitalisatie versus afschrijving van R & D voor een bedrag van 2,2 miljoen euro. In het tweede kwartaal van 2009 bedroegen de cashuitgaven 15,6 miljoen euro en was er een netto negatieve impact van 3,6 miljoen euro van kapitalisatie versus afschrijvingen. De uitgaven voor Sales & Marketing daalden van 28,6 miljoen euro naar 24,5 miljoen euro, respectievelijk 16,2% en 14,9% van de omzet. De algemene en administratiekosten daalden ook van 11,9 miljoen euro of 6,7% van de omzet naar 10,6 miljoen euro of 6,4% van de omzet.

De andere bedrijfsopbrengsten bedroegen 1,9 miljoen euro. In het tweede kwartaal van 2008 waren de andere bedrijfsopbrengsten 5,1 miljoen euro.

Nettoresultaat

Het nettoresultaat voor het kwartaal daalde naar min 5,2 miljoen euro van 4,6 miljoen euro voor het tweede kwartaal van 2008. Deze bedragen houden rekening met het nettoresultaat uit stopgezette operaties. De netto marge voor het kwartaal bedroeg 3,2% in vergelijking met 2,6% één jaar eerder.

De nettowinst per gewoon aandeel (EPS) bedroeg min 0,44 euro, dit is een daling tegenover de 0,39 euro in het tweede kwartaal van 2008. Na verwatering daalde de nettowinst per aandeel van 0,36 euro naar min 0,41 euro.

RESULTATEN VAN DE DIVISIES VOOR HET TWEEDE KWARTAAL VAN 2009

Divisie Media & Entertainment

De omzet in de Divisie Media & Entertainment bleef in het tweede kwartaal van 2009 nagenoeg gelijk in vergelijking met hetzelfde kwartaal het jaar ervoor. De omzet stabiliseert en bereikt een dieptepunt in de segmenten video & lighting en media, maar blijft zwak in het events segment. De omzet in de digitale cinemamarkt kende opnieuw bijna een verdubbeling ten opzichte van het tweede kwartaal van 2008, maar werd nog afgeremd door tekorten in de toeleveringsketen. In vergelijking met het eerste kwartaal van 2009 groeide de omzet voor de divisie met 15,7%.

De inkomende bestellingen daalden met 26,7% voor de divisie ten opzichte van het tweede kwartaal van 2008, met een duidelijke neerwaartse trend van bestellingen van verhuurbedrijven. De inkomende bestellingen bleven stabiel bij de vaste installaties. In de digitale cinemamarkt hangen de bestellingen af van de financieringsstructuren. Deze structuren worden verder ontwikkeld, en er werden erg grote kaderovereenkomsten gemaakt met belangrijke integratoren en bioscoopexploitanten over de hele wereld.

Het orderboek bedroeg eind juni 79,4 miljoen euro, dit is 2,8% meer dan het jaar ervoor.

Het brutoresultaat daalde jaar op jaar sterk door een daling van de bruto marge, die in grote mate te wijten was aan een verschuiving naar producten met een kleinere marge en de sterke uitverkoop van voorraden in de media markt. Bovendien waren er ook versnelde voorraadafschrijvingen in het media segment. De EBIT voor het tweede kwartaal van 2009 bedroeg min 7,8 miljoen euro ten opzichte van min 0,9 miljoen euro het jaar ervoor. Er worden nog maatregelen genomen om de kosten in te dijken. Er vond een verdere personeelsinkrimping plaats en de middelen en mensen worden herverdeeld tussen de verschillende marktsegmenten van de divisie Media & Entertainment.

Divisie Security & Monitoring

De omzet in de divisie Security & Monitoring daalde jaar op jaar met 17,1%, ondanks een sterke prestatie in de defensie markt, meer bepaald in de EMEA (Europa, Midden-Oosten, Afrika) en de APAC (Asian-Pacific) regio's. Deze goede omzetprestatie was het gevolg van de sterke inkomende bestellingen in 2008. Anderzijds leidden de lage inkomende bestellingen in het eerste kwartaal van 2009 tot een lage omzet voor de divisie in civiele toepassingen in Noord-Amerika. De omzet heeft over het algemeen te kampen met uitstel van projecten van klanten. In vergelijking met het eerste kwartaal van 2009 groeide de omzet bijna 24%.

De inkomende bestellingen voor de divisie daalden jaar op jaar met 16%, vooral door de slechter wordende marktomstandigheden in de regio APAC. Vooral op de civiele markten is er sterke druk van lokale concurrentie.

Het orderboek bedroeg op het eind van het kwartaal 130,8 miljoen euro, dit is jaar op jaar een stijging van 9,1%.

Het brutoresultaat daalde in vergelijking met het tweede kwartaal van 2008 omdat de positieve marge-evolutie in de defensie markt werd teniet gedaan door de prijzendruk in de civiele markten. Ondanks de daling van het brutoresultaat bleef de EBIT op een break-even niveau omdat de lagere marges werden gecompenseerd door sterke dalingen van de bedrijfsuitgaven. Er was ook een stijging in de voorraadafschrijvingen van 1 miljoen euro en een garantieverplichting voor 0,7 miljoen euro.

Divisie Medical Imaging

De omzet in de Medical Imaging divisie bleef gelijk ten opzichte van het vorige kwartaal, maar kende jaar op jaar een daling van 11,0%. De EMEA en APAC regio's presteerden goed. De omzet in Noord-Amerika was lager dan het jaar ervoor, maar deze markt vertoont tekenen van herstel.

De inkomende bestellingen daalden met 3,4% ten opzichte van het tweede kwartaal van 2008 omdat het omzetpotentieel van verschillende grote systeemintegratoren in alle regio's daalde tijdens het kwartaal. Als we echter vergelijken met het eerste kwartaal van 2009, merken we een bescheiden herstel.

Het orderboek bedroeg op het eind van het kwartaal 46,4 miljoen euro, dit is jaar op jaar een stijging van 11,3%.

Het brutoresultaat steeg van 38,7% in het tweede kwartaal van 2008, naar 40% dankzij gunstige veranderingen in de productmix, positieve wisselkoerseffecten en een betere bedrijfsefficiëntie. De EBIT-marge was sterk met 12,7% dankzij de positieve evolutie van het brutoresultaat en door een daling van de bedrijfsuitgaven.

Divisie Avionics & Simulation

De omzet in de Divisie Avionics & Simulation steeg jaar op jaar met 17,3%, met een sterke groei van 38,2% in de simulatiemarkt. De Avionics markt daalde dan weer met 29,1% ten opzichte van het tweede kwartaal van 2008. In vergelijking met het vorige kwartaal steeg de omzet met bijna 10%.

De inkomende bestellingen voor de divisie daalden in lijn met de wereldwijde slechte situatie van de luchtvaartmarkt en omdat klanten hun beslissingen in de simulatiemarkt uitstellen.Er zijn echter tekenen die wijzen op een sterkere vraag in de Avionics markt in de tweede helft van 2009, met een verwacht vroeg herstel van de upgrade en retrofit markt.

Het orderboek bedroeg eind juni 2009 81,3 miljoen euro, dit is jaar op jaar een daling van 13,3%

Het brutoresultaat steeg zowel in het avionics als in het simulation segment, wat leidde tot een stijging van 7,8 percentagepunten in de bruto winstmarge voor de divisie. De EBIT bedroeg 1,1 miljoen euro. De bedrijfsuitgaven in het avionics segment werden drastisch teruggebracht.

GECONSOLIDEERDE RESULTATEN VOOR HET EERSTE HALFJAAR

Eerste helft van 2009: financiële hoogtepunten op basis van de verdergezette operaties
in EUR miljoen 1H 2009 1H 2008 Mutatie 1H09/1H08 Orderboek 336,7 331,2 1,6%
Bestellingen 298,7 378,1 (21,0%)
Omzet 309,5 339,7 (8,9%)
Brutowinst 86,0 121,5 (29,2%)
EBIT** (11,6) 12,6
EBIT % (3,7%) 3,7%
NETTO-INKOMSTEN (6,1) 11,2
EBITDA 15,7 40,9 (61,5%)
NETTO EPS (in euro) (0,51) 0,94
Vrije kasstroom 49,1 1,3 3.676,9%

Financiële hoogtepunten van de eerste helft van 2009 op basis van de gerapporteerde resultaten *:
in EUR miljoen 1H 2009 1H 2008 Mutatie 1H09/1H08 Omzet 310,0 375,8 (17,5%)
Brutoresultaat 86,3 139,5 (38,1%)
EBIT** (11,6) 17,3
EBIT % (3,7%) 4,6%


* Inclusief de medische geavanceerde visualisatie businessunit Voxar


** 2de helft van 2008 vóór herstructurering

BALANS

Eind juni 2009 had Barco een netto cashpositie van 36,9 miljoen euro, in vergelijking met een netto schuldpositie van 32,8 miljoen euro op 31 december 2008 en een netto cashpositie van 24,0 miljoen euro op 31 maart 2009. Barco kocht geen eigen aandelen terug in de eerste helft van 2009 2. Op 30 juni 2009 bedroegen de uitstaande vorderingen 122,2 miljoen euro, dit is 46,1 miljoen euro minder dan op 31 december 2008 en 6,0 miljoen euro minder dan op het eind van het eerste kwartaal van 2009. Eind juni bedroeg de DSO 67 dagen, dit is minder dan de 89 dagen het jaar ervoor, namelijk een daling van 25%. De voorraden bedroegen 161,6 miljoen euro, dit is 19,1 miljoen minder dan eind maart 2009. De handelsschulden bedroegen 53,4 miljoen euro, dit is 7,2 miljoen euro minder dan eind maart 2009. De Capex voor de eerste helft van 2009, zonder gekapitaliseerde R & D, bedroeg 1,8 miljoen euro.

VOORUITZICHTEN VOOR 2009

De volgende verklaringen zijn toekomstgericht en de eigenlijke resultaten kunnen aanzienlijk verschillen.

Het management verwacht dat het economische klimaat moeilijk blijft in de tweede helft van 2009. Niettemin wijst het management op de erg gezonde balans van het bedrijf en zijn voortgezette inspanningen om de "operational excellence" te verbeteren, wat vruchten zal blijven afwerpen. Het management verwacht ook dat de digitale cinemamarkt de omzetdaling in andere markten zal blijven opvangen, die momenteel te lijden hebben onder de economische crisis.

CONFERENCE CALL

Op 22 juli 2009 om 16.30 uur Belgische tijd (10.30 uur EST) zal Barco een conference call houden met investeerders en analisten om de resultaten voor het kwartaal te bespreken. Eric van Zele, CEO, Dirk De Man, CFO en JP Tanghe, IRO, zullen de vergadering voorzitten.

Een audiocast van deze conference call zal beschikbaar zijn op de website van de onderneming www.barco.com om 20:00 uur. Brusselse tijd (14:00 uur EST).

OVER BARCO

Barco, een internationaal technologie bedrijf, ontwerpt en ontwikkelt visualisatieproducten voor verscheidene professionele markten. Barco heeft eigen vestigingen voor Sales & Marketing, Customer Support, Research & Development en Manufacturing in Europa, Noord- Amerika en Zuidoost-Azië.
Barco (NYSE Euronext Brussels: BAR) heeft zijn hoofdkantoor in België en is aanwezig in meer dan 90 landen met ongeveer 3300 medewerkers wereldwijd.

Meer informatie en het volledige rapport `kwartaal en halfjaar eindigend op 30 juni 2009' kunt u vinden op de website van de onderneming: website www.barco.com

---


1 Volgens de IFRS-regels moeten vergelijkingen worden gemaakt op basis van "verdergezette operaties". Dit betekent dat de resultaten van de medische geavanceerde visualisatieactiviteiten van de businessunit Voxar worden weergegeven als een aparte lijn ("resultaten uit beëindigde bedrijfsactiviteiten") en toegevoegd aan de nettoresultaten van de verdergezette operaties Alle financiële gegevens die verder voorkomen in deze aankondiging zijn gebaseerd op "voortgezette bedrijfsactiviteiten", tenzij anders aangegeven. Barco verkocht Voxar aan Toshiba Medical Systems Corporation, Tokyo, Japan, in het eerste kwartaal van 2009.


2 De onderneming bezit nu 737.963 van haar eigen aandelen of 5,82% vóór verwatering. Het terugkoopplan ging van start in 2003. In de eerste helft van 2009 kocht Barco geen eigen aandelen terug.

For more information, please contact

JP Tanghe
Vice President Barco
President Corporate Communication & Investor Relations Barco nv

Phone:+32 56 26 23 22
Fax:+32 56 26 22 62
jp.tanghe@barco.com