PR-man Ewold de Bruijne publiceert boekje 'Corporate Commando'


Bedrijfsleven kan veel leren van Korps Mariniers

BATENBURG, 20090721 -- Crisis of geen crisis, we moeten door. Communicatieadviseur Ewold de Bruijne laat zich inspireren door de daadkracht en doelgerichtheid van de mariniers. Hij schreef een boekje over realisatiekracht waarin hij de mariniersmentaliteit presenteert als voorbeeld voor managers in het bedrijfsleven.

In het 135 pagina's tellende werkje `Corporate Commando' geeft de in Batenburg gevestigde PR-man een karakterschets van `specialisten die in het bedrijfsleven bijzondere opdrachten uitvoeren'. Het eerste exemplaar dat van de drukpers is gekomen, biedt hij volgende week dinsdag aan aan de commandant van het Korps Mariniers, brigade-generaal Rob Verkerk.

"De sleutel tot realisatiekracht, ligt volgens mij in de combinatie van drie dingen...", stelt De Bruijne: "Jezelf motiveren, de drijfveren van anderen begrijpen en effectief inspelen op actuele, lokale omstandigheden." Waar mariniers speciaal worden getraind om strategische doorbraken te realiseren in de militaire context, hebben (interim) managers de taak om in organisaties resultaten te behalen. Volgens de auteur van Corporate Commando kunnen managers, initiatiefnemers en adviseurs in het bedrijfsleven wat leren van onze zeesoldaten.

Het boekje is echter niet alleen een ode aan het Korps Mariniers, maar vooral ook een praktisch gidsje voor leidinggevenden. Aan de orde komen thema's als leiderschap, machtsuitoefening en tirannie, strategie, omgaan met stress, motivatie en innerlijke drijfveren. Machiavelli en Gandhi komen voorbij. De lessen van Sun Tzu zijn als een soort management summary opgenomen.

De publicatie van Corporate Commando is volgens De Bruijne een goede aanleiding om ook lezingen en trainingen aan te bieden aan bedrijven en instellen. "Dat sluit goed aan op de activiteiten van Brightmen and Coolwords. Ook in mijn werk als PR-adviseur en communicatiemanager help ik mijn opdrachtgevers om momentum op te bouwen en intern en extern zaken in beweging te krijgen."

http://www.brightmenandcoolwords.com





Ingezonden persbericht