Port of Rotterdam

Meicijfers containerrederijen geven hoop

21-07-2009

Na vele maanden van kelderende cijfers, kunnen de grote containerrederijen enige hoop putten uit de volumeontwikkeling in mei. In zowel Nederland, Duitsland, Spanje, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk (VK) noteerde de 'European Liner Affairs Association' (ELAA) groei ten opzichte van mei 2008.

Van Europa naar Azië bedroeg de groei in mei 8% tot 488.000 TEU. De Duitse havens gingen 5% vooruit, waardoor de krimp over de eerste vijf maanden afnam tot 11%. Voor Nederland waren de cijfers respectievelijk +13% en -12%. De veel grotere stroom van Azië náár Europa daalde in mei echter nog met 20% (tot 933.000 TEU), vijf procent minder slecht dan de cijfers over april. De kleine vertraging van de neergang was het duidelijkst in het VK: -11% in mei en -22% over de eerste vijf maanden als geheel.

Voor Duitsland was er minder verschil, met -16% in mei en -17% over vijf maanden. Aan de vertrekkant in Azië moeten er grote verschillen zijn per land. Zo rapporteert de ELAA voor Japanse export richting Europa over de eerste vijf maanden -47%.

De ELAA-leden die ook binnen Europa actief zijn, in het "feederverkeer', zagen ook een lichtpuntje. Noordwaarts kende mei een plus van 12% en zuidwaarts bedroeg deze 7%. Op de vaart tussen Europa en Noord-Amerika geven de meicijfers echter nog weinig reden voor optimisme: -38% (tot 197.000 TEU) oostwaarts en -18% (tot 235.000 TEU) westwaarts.

Voorts wisten de rederijen naar Azië iets hogere tarieven door te voeren, gedeeltelijk door de krapte aan containers in Europa. Deze werd en wordt weer veroorzaakt door de zwakke export vanuit Azië waardoor er in Europa minder boxen beschikbaar zijn. (1)


* Afgaande op de informatie uit de Rotterdamse haven, betreft de toegenomen lading van Europa naar Azië vooral oud papier, plastics en schroot van metalen. Dit duidt op aantrekken van de Aziatische economie, waar vooral het oud papier nodig is voor verpakking van exportproducten. Deze komen zo vanaf september weer aan in Europa voor verkoop in de eindejaarsperiode.
* Het ietsje gunstiger cijfer voor het VK, zou kan er op duiden dat de vroeger ingetreden neergang, vroeger herstel betekent.
* Het tekort aan containers en daardoor stijgende transportprijzen, lijkt vooral te spelen in het verder weg gelegen achterland. In Rotterdam is de voorraad lege containers nog groot. Extra herpositionering oostwaarts is bij de huidige vrachtprijzen waarschijnlijk nog te duur. Dit in combinatie met de verwachting van de rederijen dat de vraag in West-Europa en het Baltisch gebied sneller en sterker toeneemt. Het is dan logisch om de boxen zo dicht mogelijk 'bij zee' te houden.

(1) Bron: Lloyds List, 16 juli 2009