Nederlandse Zorgautoriteit
Marktmodel ambulancezorg
Publicatiedatum: 21-07-2009
De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) adviseert de minister van VWS om
per 2013 in de ambulancezorg te kiezen voor prestatiebekostiging. De
vergunningverlener stelt op basis van benchmarking een vaste
vergoeding (lumpsum) vast voor de te leveren zorg. De ambulancezorg
werkt dan met gesimuleerde concurrentie. In 2011 en 2012 adviseert de
NZa een lumpsumvergoeding met een bandbreedte. De ondergrens van de
bandbreedte waarborgt de continuïteit en kwaliteit van de
ambulancezorg. Dit stimuleert aanbieders om doelmatig te werken en
voorkomt tegelijkertijd dat aanbieders hun diensten ten koste van de
kwaliteit voor te lage prijs aanbieden om de vergunning te verkrijgen.
Uitgangspunt bij het advies is dat de continuïteit van acute zorg
nooit in het geding mag zijn.
Doel van de Wet op de Ambulancezorg (WAZ) is te komen tot kwalitatief
goede ambulancezorg voor een betaalbare prijs. Doel van de minister
daarbij is gelijktijdig met de invoering van de WAZ een nieuw
marktmodel voor de ambulancezorg te introduceren dat meer
transparantie biedt en een grotere prikkel tot doelmatigheid bevat.
Prijs is daarbij niet het belangrijkste criterium voor het uit te
werken bekostigingsmodel, maar het borgen van de continuïteit en
kwaliteit van de zorg. Volgens de WAZ wordt per veiligheidsregio één
vergunninghouder geselecteerd. De minister geeft per 1 januari 2011
een vergunning voor onbepaalde tijd per veiligheidsregio af, op basis
van een Programma van Eisen1. Een onderdeel van dit Programma van
Eisen is een bekostigingsmodel. De minister heeft de NZa gevraagd om
een advies over dit bekostigingsmodel
Advies van de NZa is om in de transitieperiode 2011 en 2012 de
aanbieder te selecteren op basis van een lumpsumvergoeding met een
bandbreedte. Omdat de continuïteit van acute zorg nooit in het geding
mag zijn adviseert de NZa te werken met een bandbreedte. De ondergrens
is noodzakelijk om de continuïteit en kwaliteit niet teveel
afhankelijk te maken van de prikkel om doelmatig te zijn. De
bovengrens om de kosten niet bovenmatig te laten stijgen. Vanaf 2013
adviseert de NZa een vaste lumpsum waarbij eventueel een
prestatiemarge kan worden geïntroduceerd om vergunninghouders
(financieel) te prikkelen tot doelmatigheid. De hoogte van vergoeding
wordt onder meer bepaald op basis van kostenonderzoek en informatie
uit een continue benchmark. Met die benchmark kunnen
continuïteitsproblemen vroegtijdig worden gesignaleerd en kunnen best
practices als leidraad gaan gelden. Indien de minister het advies
overneemt kan de NZa die benchmark nader uitwerken. Voor de
definitieve vaststelling wordt de lumpsum voorgelegd aan de betrokken
partijen. De minister stelt de hoogte van de lumpsumvergoeding vast.
Advies van de NZa is om in de transitieperiode 2011 en 2012 het
huidige financieringssysteem op basis van ritten te hanteren. De NZa
is van mening dat de financiering voor de periode 2011 van
ambulancezorg publiek moet worden belegd. Verzekeraars zouden door hun
kennis en rol in de inkoop van de totale (acute) zorgketen een
positieve bijdrage kunnen leveren aan de kwaliteit van de zorg. De NZa
ziet deze rol echter niet terugkomen in de Wet op de Ambulancezorg
(WAZ). Ten eerste omdat de minister het Programma van Eisen (PvE) met
normen over kwaliteit en de lumpsumvergoeding vaststelt. Ten tweede
vanwege de monopoliepositie (voor onbepaalde tijd) van de
ambulancevoorziening in de regio, oftewel de vergunninghouder. Ten
derde vanwege de beperkte prikkel voor zorgverzekeraars om individueel
in te kopen. Ambulancezorg moet immers in alle regioâs
vertegenwoordigd zijn. Door de financiering van ambulancezorg vanaf
2013 publiek te beleggen worden de risicoâs beperkt en kan de inkoop
eenvoudiger tot stand komen.
Bijlage:
Zie het origineel
* Advies Marktmodel ambulancezorg
1 Voor meer details over het Programma van Eisen verwijzen wij naar de
website www.wetambulancezorg.nl van het ministerie van VWS.
---