Nationale Ombudsman
Den Haag, 21 juli 2009
Ombudsman met Bureaus Jeugdzorg in gesprek over klachtbehandeling
De Nationale ombudsman, Alex Brenninkmeijer, is een project gestart samen
met drie Bureaus Jeugdzorg om de kwaliteit van hun klachtbehandeling te
verbeteren. Mensen die met Jeugdzorg te maken hebben moeten goed gehoor
vinden voor hun klachten. Op dit moment verloopt de klachtbehandeling bij de
Bureaus heel verschillend. Het mag niet afhankelijk zijn van de provincie
waar iemand woont, hoe zijn klacht wordt behandeld.
De contacten tussen ouders en kinderen en de Bureaus Jeugdzorg zijn
vaak niet gemakkelijk. Daarom is het belangrijk dat voldoende aandacht
aan de kwaliteit van die contacten wordt besteed. Klachtrecht is een
goed middel om voeling te houden met de tevredenheid over de
kwaliteit van de contacten. De Nationale ombudsman ontvangt regelmatig
klachten over de vijftien Bureaus Jeugdzorg in Nederland en drie
landelijk werkende instellingen. Uit deze klachten blijkt dat de
klachtbehandeling per bureau verschillend verloopt. Dit verschil kan
bijvoorbeeld zitten in de onderwerpen waarover geklaagd kan worden,
wie de klacht kan indienen of de manier waarop een klacht wordt
behandeld.
Doel: optimale klachtbehandeling
De ombudsman gaat samen met drie Bureaus Jeugdzorg verkennen hoe de
klachtbehandeling nu geregeld is. Het onderzoek heeft alleen
betrekking op deze drie Bureaus. Doel van het project is om met de
Bureaus Jeugdzorg vast te stellen wat bij klachtbehandeling van de
Bureaus minimaal verwacht mag worden en hoe klachten op een
behoorlijke manier behandeld kunnen worden. Daarnaast komt aan de orde
hoe de Bureaus Jeugdzorg het beste kunnen leren van klachten die ze
ontvangen en hoe zij hun klachten meer op eenzelfde manier kunnen
behandelen. Het streven is dat de resultaten bijdragen aan een
verbetering van de klachtbehandeling bij alle Bureaus Jeugdzorg.
Noot voor de redactie,