Ingezonden persbericht


beantwoording van SV 2009, nr. 78 inzake snelheid berechting van overtreders van het samenscholingsverbod in Zuilen-oost.

2009 SCHRIFTELIJKE VRAGEN

78 Vragen van de heer V. Oldenborg (ingekomen 17 juni 2009)

In het AD/UN van woensdag 17 juni 2009 staat een artikel over de uitvoering van het samenscholingsverbod dat onlangs is ingevoerd in de wijk Zuilen. In het artikel wordt melding gemaakt van het uitdelen van een aantal dagvaardigingen aan overtreders van het verbod met de toevoeging dat zij zich op 2 september moeten verantwoorden bij de kantonrechter. Deze informatie leidt de fractie van stadspartij Leefbaar Utrecht tot de volgende vragen.


1. Is de in het AD/UN gegeven informatie juist?

Ja


2. Zo ja, is het College zich bewust van het feit dat in het verleden door het College meermalen is uitgeproken dat het bij de aanpak van jongerenoverlast van het grootste belang is om lik op stuk beleid te voeren?

Ja


3. Is het juist dat er in het verleden met de partners in het veiligheidshuis afspraken zijn gemaakt over een snelle procedure met betrekking tot jeugdige overtreders teneinde te benadrukken dat het stadsbestuur terugdringen van onacceptabel gedrag zeer serieus neemt?

Voor de de zogenaamde top 43 van Zuilen - minderjarigen en meerderjarigen - is afgesproken dat de misdrijven versneld worden afgedaan via het Veiligheidshuis. Dat betekent zonodig ingelaste taakstrafzittingen en/of plaatsen op een snelrechtzitting. Voor wat betreft overtredingen van het samenscholingsverbod in Zuilen geldt dat de verdachten in beginsel na aanhouding direct een dagvaardiging mee krijgen voor de kantonrechter en dat deze verdachten niet eerst een transactie krijgen aangeboden.
Het OM wil deze overtreders van het samenscholingsverbod dus wel degelijk zo snel mogelijk voor de rechter brengen. Gelet op de vakantieperiode bij politie / OM / rechterlijke macht kon dat echter in dit geval niet eerder dan op 2 september.


4. Is het College met de fractie van stadspartij Leefbaar Utrecht van mening dat een belangrijk onderdeel van het lik op stuk beleid is gelegen in een snelle veroordeling van overtreders zodat niet de beeldvorming kan ontstaan dat wandaden toch niet bestraft worden?

Wij zijn het met u eens dat snelle bestraffing, zeker bij jongeren, bijdraagt aan de effectiviteit van de straf.


5. Is het College met stadspartij Leefbaar Utrecht van mening dat een verantwoording voor de rechter, ruim
2 maanden na de gepleegde overtreding, een volstrekt verkeerd signaal is in de richting van de overtreders?

Mede gelet op het feit dat de betrokken overtreders van het samenscholingsverbod al een lik-op-stuk effect hebben ondervonden doordat zij - na hun aanhouding - direct een nacht in de cel hebben moeten doorbrengen, delen wij die mening niet. Voorts hechten wij ook zeer aan een snelle berechting.

6. Indien vraag 4 en 5 bevestigend beantwoord worden, welke maatregelen is het College dan van plan te nemen teneinde een snellere berechting te stimuleren?

Gezien ons antwoord op vraag 4 en 5 zien wij geen aanleiding voor nadere stappen.


---- --