Ingezonden persbericht
beantwoording van SV 2009, nr. 78 inzake snelheid berechting van overtreders van het samenscholingsverbod in Zuilen-oost.
2009 SCHRIFTELIJKE VRAGEN
78 Vragen van de heer V. Oldenborg
(ingekomen 17 juni 2009)
In het AD/UN van woensdag 17 juni 2009 staat een artikel over de uitvoering van het samenscholingsverbod
dat onlangs is ingevoerd in de wijk Zuilen. In het artikel wordt melding gemaakt van het uitdelen van een
aantal dagvaardigingen aan overtreders van het verbod met de toevoeging dat zij zich op 2 september
moeten verantwoorden bij de kantonrechter. Deze informatie leidt de fractie van stadspartij Leefbaar Utrecht
tot de volgende vragen.
1. Is de in het AD/UN gegeven informatie juist?
Ja
2. Zo ja, is het College zich bewust van het feit dat in het verleden door het College meermalen is
uitgeproken dat het bij de aanpak van jongerenoverlast van het grootste belang is om lik op stuk beleid
te voeren?
Ja
3. Is het juist dat er in het verleden met de partners in het veiligheidshuis afspraken zijn gemaakt over een
snelle procedure met betrekking tot jeugdige overtreders teneinde te benadrukken dat het stadsbestuur
terugdringen van onacceptabel gedrag zeer serieus neemt?
Voor de de zogenaamde top 43 van Zuilen - minderjarigen en meerderjarigen - is afgesproken dat de
misdrijven versneld worden afgedaan via het Veiligheidshuis. Dat betekent zonodig ingelaste
taakstrafzittingen en/of plaatsen op een snelrechtzitting. Voor wat betreft overtredingen van het
samenscholingsverbod in Zuilen geldt dat de verdachten in beginsel na aanhouding direct een
dagvaardiging mee krijgen voor de kantonrechter en dat deze verdachten niet eerst een transactie krijgen
aangeboden.
Het OM wil deze overtreders van het samenscholingsverbod dus wel degelijk zo snel mogelijk voor de
rechter brengen. Gelet op de vakantieperiode bij politie / OM / rechterlijke macht kon dat echter in dit
geval niet eerder dan op 2 september.
4. Is het College met de fractie van stadspartij Leefbaar Utrecht van mening dat een belangrijk onderdeel
van het lik op stuk beleid is gelegen in een snelle veroordeling van overtreders zodat niet de
beeldvorming kan ontstaan dat wandaden toch niet bestraft worden?
Wij zijn het met u eens dat snelle bestraffing, zeker bij jongeren, bijdraagt aan de effectiviteit van de
straf.
5. Is het College met stadspartij Leefbaar Utrecht van mening dat een verantwoording voor de rechter, ruim
2 maanden na de gepleegde overtreding, een volstrekt verkeerd signaal is in de richting van de
overtreders?
Mede gelet op het feit dat de betrokken overtreders van het samenscholingsverbod al een lik-op-stuk
effect hebben ondervonden doordat zij - na hun aanhouding - direct een nacht in de cel hebben moeten
doorbrengen, delen wij die mening niet. Voorts hechten wij ook zeer aan een snelle berechting.
6. Indien vraag 4 en 5 bevestigend beantwoord worden, welke maatregelen is het College dan van plan te
nemen teneinde een snellere berechting te stimuleren?
Gezien ons antwoord op vraag 4 en 5 zien wij geen aanleiding voor nadere stappen.
---- --