Persbericht
Onderzoek Alcatel-Lucent: consument beschouwt breedbandinternet als essentiële service Breedbanddiensten bijna volledig recessiebestendig
Rijswijk, Hilversum, 18 juli 2009 â¤* Consumenten met een breedbandverbinding thuis zijn niet bereid daarop te besparen nu de economie in een negatieve spiraal terecht is gekomen. Zij beschouwen hun breedbandverbinding als een essentiële service. Als zij gedwongen zouden worden te bezuinigen, staan als eerste uitgaan en reizen op de lijst van mogelijke besparingsposten. De breedbandverbinding (44%) staat op de laatste plaats, nog na de vaste (60%) en mobiele telefoon (63%). ()
Dat blijkt uit een wereldwijd onderzoek dat Alcatel-Lucent heeft uitgevoerd binnen zijn Market Advantage Program (MAP). Alcatel-Lucent werkte voor het onderzoek samen met de onderzoeksbureaus Penn, Schoen & Berland Associates en Ipsos MediaCT. Doel was vast te stellen welke prioriteiten consumenten stellen op het gebied van huishoudelijke uitgaven nu er sprake is van een recessie. Respondenten kwamen uit Europa, de Verenigde Staten, Azië en Zuid-Amerika.
Het onderzoek wijst uit dat breedbanddiensten nagenoeg volledig recessiebestendig zijn. Maar liefst 84 procent van de respondenten beschouwt zijn breedbandverbinding als essentieel. De verbinding komt daardoor niet in aanmerking als besparingspost. De studie geeft juist aan dat consumenten meer diensten willen afnemen of hun abonnementen opwaarderen, terwijl ze wel op andere uitgaven besparen. De belangrijkste redenen om meer diensten af te nemen of abonnementen op te waarderen, zijn het terugdringen van woon/werkverkeer en andere milieu-initiatieven. Daarnaast wijzen respondenten op de steeds sterkere afhankelijkheid van het web als informatiebron, zakelijk hulpmiddel, sociaal netwerk en middel ter ontspanning.
'Dit onderzoek laat duidelijk zien dat consumenten breedbandtoegang als een centraal deel van hun sociaal en economisch leven zien', zegt Tim Krause, Chief Marketing Officer bij Alcatel-Lucent. 'Nu wereldwijd gezocht wordt naar manieren om tegelijkertijd economische groei te realiseren en de klimaatverandering te beperken, laat dit onderzoek zien dat breedband en de digitale economie hoog op de agenda staan.'
Het onderzoek wijst verder uit dat de houding ten opzichte van breedband binnen alle regio's en sociaaleconomische groepen ongeveer dezelfde is. Wel zijn er duidelijke regionale verschillen in de beoordeling van de economie. In de westerse wereld (Europa en de VS) is de impact van de crisis volgens de respondenten in deze regio's groter dan in de opkomende markten. De respondenten in die opkomende markten zijn ook optimistischer over de toekomst dan die in de westerse wereld. Twee derde van alle consumenten zegt dat zij op dit moment bezuinigen op hun huishoudelijke uitgaven. Van de consumenten in de opkomende landen zegt 85 procent dat zijn financiële situatie volgend jaar hetzelfde of beter zal zijn. In de gevestigde markten is dat 64 procent. Met 73 procent is Europa optimistischer dan de Verenigde Staten, waar iets meer dan de helft van de respondenten verwacht dat het volgend jaar hetzelfde of beter zal zijn.
Het onderzoek vond plaats in het kader van het Market Advantage Program van Alcatel-Lucent. Dit programma is gericht op het verzamelen en analyseren van marktgegevens die Alcatel-Lucent beschikbaar stelt aan klanten. Zij kunnen op basis van de uitkomsten nieuwe producten en diensten ontwikkelen, die aansluiten bij markttrends en ontwikkelingen. Meer informatie over het programma is beschikbaar op
####
Over Alcatel-Lucent
Alcatel-Lucent (Euronext Paris en NYSE: ALU) levert oplossingen die serviceproviders, ondernemingen en overheden wereldwijd in staat stellen om spraak-, data- en videocommunicatiediensten aan eindgebruikers aan te bieden. Alcatel-Lucent is een leider op het vlak van vaste, mobiele en geconvergeerde breedbandnetwerken, IP-technologieën, applicaties en services. Het bedrijf profiteert van de ongeëvenaarde technische en wetenschappelijke expertise van Bell Labs, een van de grootste innovatieorganisaties in de communicatiemarkt. Met activiteiten in meer dan 130 landen en het meest ervaren wereldwijde serviceteam in deze sector is Alcatel-Lucent een lokale partner met een wereldwijd bereik. Alcatel-Lucent realiseerde in 2008 een omzet van 16,98 miljard euro en het hoofdkantoor bevindt zich in Parijs. Voor meer informatie zie
Ingezonden persbericht