Port of Rotterdam

Uniek leidingsysteem voorziet bedrijven op Maasvlakte van nutsvoorzieningen

Start intrekken van leidingen op 42 meter onder maaiveld

20-07-2009

Vanmiddag is de eerste leiding van een nieuw leidingsysteem op de Maasvlakte, op 42 meter diepte naar de overkant van de Yangtzehaven getrokken. Dit havenbekken wordt in de toekomst doorgetrokken naar Maasvlakte 2. Het leidingsysteem wordt aangelegd om de bedrijven op het noorden van de Maasvlakte te blijven voorzien van nutsvoorzieningen. De werkzaamheden startten afgelopen weekeinde en zijn uniek vanwege de combinatie van diepte, lengte en diameter.

Het terrein aan het einde van de Yangtzehaven wordt, als toegangsweg voor schepen naar Maasvlakte 2, in 2012 en 2013 weggegraven. Het doorbreken van de Yangtzehaven vereist een oplossing voor die kabels en leidingen, die het ondergrondse leidingsysteem biedt.

Voorbereidingswerkzaamheden
De boormachine voor het leidingsysteem staat aan het einde van de Yangtzehaven, aan de kant van de Euromaxterminal. Door middel van horizontaal gestuurde boringen maakt de boorkop van noord naar zuid een zestal gaten, waarna leidingen met ieder een lengte van 1,2 kilometer de grond in gaan. De eerste boring was al voltooid en vandaag zijn de eerste leiding naar de overkant getrokken. De komende maanden volgen de overige vijf boringen.

Foto's: Carel Kramer

Leidingsysteem
Uiteindelijk vormen zes tunnels, van ieder 1,2 kilometer lang en met doorsneden variërend van 40 centimeter tot ruim 1 meter, samen de leidingenstraat die de noordzijde van de Maasvlakte voorziet van nutsvoorzieningen. De zes tunnels liggen 42 meter onder het maaiveld, diep genoeg om onder de kademuur van de Euromaxterminal door te kunnen. Door de tunnelbuizen onder de Yangtzehaven worden negen elektriciteitskabels, diverse datacommunicatiekabels, een persriool, een drinkwaterleiding en twee gasleidingen 'ingetrokken'. De werkzaamheden van de boringen voor de leidingenpassage duren tot 30 november 2009 en worden uitgevoerd door Visser & Smit Hanab bv.

Meer informatie:
Feiten en cijfers Havenbedrijf Rotterdam N.V. en de Rotterdamse haven