Consumentenbond


---

20 juli 2009

Meldpunt oneerijke wervingen energiebedrijven

Veel consumenten ergeren zich aan de verkoopmethoden van energiebedrijven. De Consumentenbond opent deze zomer het meldpunt Oneerlijke Werving energiebedrijven en roept consumenten die zich misleid of agressief benaderd voelen op om zich te melden. Oneerlijke handelspraktijken zoals misleidende of agressieve werving zijn verboden, de bond vindt het van groot belang dat de toezichthouder Consumentenautoriteit dit verbod ook streng en effectief handhaaft.

De vele meldingen die de Consumentenbond dagelijks binnenkrijgt over de wervingsmethoden van energiebedrijven hebben de bond doen besluiten dit meldpunt te openen. De recente inval van de Consumentenautoriteit en de OPTA bij de Nederlandse Energiemaatschappij toont des te meer de noodzaak aan van onderzoek naar de wervingsmethoden van energiebedrijven. De signalen uit het meldpunt kunnen als basis dienen voor de Consumentenautoriteit, maar ook voor de Energiekamer (toezichthouder Energiesector), om nader onderzoek te doen en zo nodig handhavend in te grijpen. Het meldpunt Oneerlijke Werving moet de bond een indruk geven hoeveel consumenten zich misleid voelen door energiebedrijven, of er een lijn in deze klachten te ontdekken is en of er notoire overtreders zijn.

OHP
Sinds de inwerkingtreding van de Wet Oneerlijke Handelspraktijken op 15 oktober 2008 zijn misleidende en agressieve verkoopmethoden verboden. De Consumentenautoriteit houdt toezicht op het naleven van deze wet en kan zonodig handhavend optreden.

Meer informatie over Oneerlijke Werving energiebedrijven is te vinden op www.consumentenbond.nl/meldpuntenergiebedrijven.