Consumentenbond
---
20 juli 2009
Meldpunt oneerijke wervingen energiebedrijven
Veel consumenten ergeren zich aan de verkoopmethoden van
energiebedrijven. De Consumentenbond opent deze zomer het meldpunt
Oneerlijke Werving energiebedrijven en roept consumenten die zich
misleid of agressief benaderd voelen op om zich te melden. Oneerlijke
handelspraktijken zoals misleidende of agressieve werving zijn
verboden, de bond vindt het van groot belang dat de toezichthouder
Consumentenautoriteit dit verbod ook streng en effectief handhaaft.
De vele meldingen die de Consumentenbond dagelijks binnenkrijgt over
de wervingsmethoden van energiebedrijven hebben de bond doen besluiten
dit meldpunt te openen. De recente inval van de Consumentenautoriteit
en de OPTA bij de Nederlandse Energiemaatschappij toont des te meer de
noodzaak aan van onderzoek naar de wervingsmethoden van
energiebedrijven. De signalen uit het meldpunt kunnen als basis dienen
voor de Consumentenautoriteit, maar ook voor de Energiekamer
(toezichthouder Energiesector), om nader onderzoek te doen en zo nodig
handhavend in te grijpen. Het meldpunt Oneerlijke Werving moet de bond
een indruk geven hoeveel consumenten zich misleid voelen door
energiebedrijven, of er een lijn in deze klachten te ontdekken is en
of er notoire overtreders zijn.
OHP
Sinds de inwerkingtreding van de Wet Oneerlijke Handelspraktijken op
15 oktober 2008 zijn misleidende en agressieve verkoopmethoden
verboden. De Consumentenautoriteit houdt toezicht op het naleven van
deze wet en kan zonodig handhavend optreden.
Meer informatie over Oneerlijke Werving energiebedrijven is te vinden
op www.consumentenbond.nl/meldpuntenergiebedrijven.