KNWV

Filebestrijding op het water

maandag 20 juli 2009

We worden steeds mobieler. Spoorwegen, autowegen en vaarwegen raken verstopt. Vooral daar waar de verschillende soorten wegen zich kruisen zoals bij bruggen, sluizen en spoorwegovergangen. Een lang gesloten brug betekent voor de scheepvaart een grote opstopping. Een vaak geopende sluis betekent voor het spoor- en wegverkeer een stremming. Het Watersportverbond ziet de noodzaak nog betere afspraken te maken over een efficiënte doorstroming.

Uit recent onderzoek van het Watersportverbond blijkt dat er meerdere opties zijn om de doorvaart van zogenaamde kunstwerken (bruggen en sluizen etc.) efficiënter en veiliger te maken. Voornamelijk in de volgende varianten ziet het Watersportverbond veel mogelijkheden:


1. Gebruik dynamisch route-informatiepaneel

2. Aanpassing van de lichtsignalen bruggen en sluizen

3. Automatische hoogtemeting bij kunstwerk

Het dynamische route informatie paneel (DRIP) is voor automobilisten een bekend verschijnsel. Ze zijn een onmisbare bron van informatie en verbeteren de doorstroming op de snelweg. Voor vaarweggebruikers is het ook belangrijk om goede route-informatie te hebben. Niet alleen om files op het water te voorkomen, maar om te voorkomen dat lang openstaande bruggen en/of sluizen langdurige opstoppingen veroorzaken voor de weggebruiker. Rijkswaterstaat heeft onder andere langs de âStaande Mast Routeâ al enkele route informatiepanelen geïnstalleerd om schippers beter te informeren. Deze eerste DRIPs zijn door de recreatieschipper zeer enthousiast ontvangen.

De variant aanpassen van lichtsignalen moet nog verder uitgewerkt worden. Automatische hoogtemeting wordt nog weinig gebruikt op de Nederlandse vaarwegen. Volgens het Watersportverbond bieden ook deze twee varianten mogelijkheden tot efficiënter doorvaren op zowel kleine als grote vaarwegen.

Voor een succesvolle inzet van deze nieuwe maatregelen ziet het Watersportverbond graag dat vaarwegbeheerders consequent kiezen voor deze drie oplossingen. Deze uniformiteit bespoedigt de bekendheid van de maatregelen en komt de veiligheid ten goede. Dit laatste omdat een schipper de situatie en de oplossingen gaat herkennen.