Filebestrijding op het water
maandag 20 juli 2009
We worden steeds mobieler. Spoorwegen, autowegen en vaarwegen raken
verstopt. Vooral daar waar de verschillende soorten wegen zich kruisen
zoals bij bruggen, sluizen en spoorwegovergangen. Een lang gesloten
brug betekent voor de scheepvaart een grote opstopping. Een vaak
geopende sluis betekent voor het spoor- en wegverkeer een stremming.
Het Watersportverbond ziet de noodzaak nog betere afspraken te maken
over een efficiënte doorstroming.
Uit recent onderzoek van het Watersportverbond blijkt dat er meerdere
opties zijn om de doorvaart van zogenaamde kunstwerken (bruggen en
sluizen etc.) efficiënter en veiliger te maken. Voornamelijk in de
volgende varianten ziet het Watersportverbond veel mogelijkheden:
1. Gebruik dynamisch route-informatiepaneel
2. Aanpassing van de lichtsignalen bruggen en sluizen
3. Automatische hoogtemeting bij kunstwerk
Het dynamische route informatie paneel (DRIP) is voor automobilisten
een bekend verschijnsel. Ze zijn een onmisbare bron van informatie en
verbeteren de doorstroming op de snelweg. Voor vaarweggebruikers is
het ook belangrijk om goede route-informatie te hebben. Niet alleen om
files op het water te voorkomen, maar om te voorkomen dat lang
openstaande bruggen en/of sluizen langdurige opstoppingen veroorzaken
voor de weggebruiker. Rijkswaterstaat heeft onder andere langs de
âStaande Mast Routeâ al enkele route informatiepanelen geïnstalleerd
om schippers beter te informeren. Deze eerste DRIPs zijn door de
recreatieschipper zeer enthousiast ontvangen.
De variant aanpassen van lichtsignalen moet nog verder uitgewerkt
worden. Automatische hoogtemeting wordt nog weinig gebruikt op de
Nederlandse vaarwegen. Volgens het Watersportverbond bieden ook deze
twee varianten mogelijkheden tot efficiënter doorvaren op zowel
kleine als grote vaarwegen.
Voor een succesvolle inzet van deze nieuwe maatregelen ziet het
Watersportverbond graag dat vaarwegbeheerders consequent kiezen voor
deze drie oplossingen. Deze uniformiteit bespoedigt de bekendheid van
de maatregelen en komt de veiligheid ten goede. Dit laatste omdat een
schipper de situatie en de oplossingen gaat herkennen.
KNWV