Gemeente Winschoten
Winschoters geven de gemeente een voldoende voor uitvoering Wmo
Zoals ieder jaar heeft de gemeente Winschoten de uitvoering van de Wet
maatschappelijke ondersteuning (Wmo) laten onderzoeken door een
onafhankelijk onderzoeksbureau. Uit de resultaten blijkt dat de
gemeente op alle onderzochte punten een ruime voldoende scoort.
Respondenten geven gemiddeld een 7,6 voor de aanvraagprocedure. Wat
betreft de toegang tot ondersteuning zijn cliënten het meest tevreden
over de 'deskundigheid bij aanvraag' (96%). Iets minder tevreden is
men over de 'wachttijd tot levering'.
Cliënten die huishoudelijke verzorging ontvangen geven gemiddeld een
8,1 voor de hulp bij het huishouden. Over de keuzemogelijkheden tussen
aanbieders is 95% tevreden. Wat betreft de organisatie van de hulp bij
het huishouden is men het meest tevreden (98%) over 'planning van de
hulp'. Iets minder tevreden (13%) is men over 'wisselingen van
medewerkers'.
Het gemiddelde rapportcijfer voor voorzieningen (zoals rolstoelen,
scootmobielen en woonvoorzieningen) is een 7,7. Binnen de
referentiegroep (afgezet tegen het landelijk gemiddelde) geeft men
gemiddeld een 7,4. Het meest tevreden is men over de 'rolstoel' (97%).
Het rapportcijfer voor het collectief vervoer binnen de gemeente
Winschoten bedraagt 6,9.
In totaal gaf 45% van de cliënten aan wel eens van de Wmo-raad (of
vergelijkbaar) te hebben gehoord. Dit is boven het landelijk
gemiddelde van 35%. Van de respondenten die bekend zijn met de
Wmo-raad is 86% tevreden over de mate waarin de raad opkomt voor het
belang van de cliënten.
Voor de meeste cliënten voldoet de ondersteuning aan de verwachtingen
(96%). Ook zijn cliënten positief over de mate waarin ondersteuning
helpt bij het zelfstandig wonen en meedoen aan de maatschappij (93%).