Ingezonden persbericht

Homo Zappiens
Generatie Einstein nader verklaard!

Opgroeien, leven en werken in een digitaal tijdperk

Veel ouders, leraren en collega's van hedendaagse jongeren bezien met verwondering hun bestaan. Zij zijn constant bereikbaar via mobiele telefoon en internet en communiceren bij voorkeur via verschillende kanalen tegelijk. Ze kijken tv, hebben op hun laptop MSN open staan en versturen tussendoor ook nog snel een sms. Kinderen uit deze generatie zijn opgegroeid in een steeds verder digitaliserend tijdperk. Zoals hun ouders zich geen leven zonder televisie kunnen voorstellen, weten deze jongeren niet hoe de wereld er zonder computers en internet uit zou zien.

Jongeren van nu zijn gewend aan hun virtuele bestaan en weten de grote hoeveelheid informatie die dagelijks op hen afkomt prima zelfstandig en kritisch te analyseren en te beoordelen. Wim Veen, hoogleraar Educatie & Technologie aan de TU Delft deed onderzoek naar deze nieuwe generatie en haar technologiegebruik en schreef hierover dit boek. Hij introduceert het begrip 'homo zappiens' als treffende definitie voor deze multitaskende jongeren. Zijn wetenschappelijk onderzoek lag eerder aan de basis van de bestseller 'Generatie Einstein'.

Homo zappiens hebben een andere kijk op hiërarchie, lossen problemen op door kennis te delen en functioneren in verschillende virtuele gemeenschappen waar zij in- en uitstappen. Intussen dringen zij in bijna alle sectoren van onze samenleving binnen. Hierbij kunnen zij een inspiratiebron vormen voor oudere generaties. Ze zijn innovatief en lijken zich al te hebben voorbereid op de organisatievormen, bedrijfsmodellen en alternatieve vormen van waardecreatie van de toekomst.

Aan de hand van concrete voorbeelden beschrijft de auteur voor de sectoren onderwijs, overheid en bedrijfsleven de veranderingen in nieuwe vormen van leren, nieuwe manieren van werken en organiseren en nieuwe verhoudingen tussen overheid en burger.

Over de auteur:
Wim Veen is hoogleraar Educatie & Technologie aan de TU Delft. Zijn onderzoek richt zich op nieuwe leerconcepten en strategieën, zowel in het bedrijfsleven als in het reguliere onderwijs.

Homo Zappiens | Wim Veen | juli 2009 | ISBN 978-90-430-1709-1 |160 pagina's | ¤ 19,95