Ingezonden persbericht
PERSBERICHT
75% houdt rekening met dierenwelzijn bij vakantiekeuze
Nederlandse toerist wil diervriendelijke vakantie
Den Haag, 20 juli 2009 - De Nederlandse toerist houdt veel rekening met dierenwelzijn bij de organisatie en invulling van haar vakantie. Dat blijkt uit onderzoek van onderzoeksbureau CentERdata in opdracht van WSPA (World Society for the Protection of Animals) Nederland. Ruim de helft van de Nederlanders beschouwt zichzelf als een zeer diervriendelijke reiziger en handelt daar ook naar. Zo is de aanwezigheid van een dierenwelzijnsbeleid van invloed op de keuze van de reisorganisatie, neemt vrijwel niemand meer souvenirs van wilde dieren mee en eet men bijna geen exotisch vlees. Dierenwelzijnsproblemen die nog relatief onbekend zijn worden door de Nederlandse toerist minder goed geadresseerd. De uitkomsten van het onderzoek bevestigen voor WSPA de noodzaak van haar nieuwe campagne 'Diervriendelijk Reizen' en een standaard indicatie of keurmerk voor diervriendelijke reizen.
Zo'n 75% van de ondervraagden geeft aan rekening te houden met dierenwelzijn bij de keuze van vakantiebestemming en uitstapjes. De helft van de respondenten (50%) gaat sneller in zee met een reisorganisatie die een dierenwelzijnsbeleid hanteert.
Optredens
Het merendeel van de panelleden (81,3%) heeft de afgelopen 2,5 jaar geen optredens van getrainde dieren als dansende beren of een stierengevecht bijgewoond op vakantie. Wanneer ze wel een optreden bijwoonden, was het meestal een dolfijnenshow (12,7%). Andere optredens die werden bezocht waren getrainde dieren in het circus of roofvogeldemonstraties.
Op de foto met een krokodil
De Nederlandse toerist gaat niet of nauwelijks op de foto met wilde dieren op vakantie: slechts 1,5% zegt dit de afgelopen jaren te hebben gedaan. WSPA is blij met dit lage percentage omdat er achter een foto met een wild dier veel leed schuil kan gaan. Naast het feit dat het dier in gevangenschap zijn natuurlijke gedrag niet kan vertonen, worden vaak maatregelen genomen om te voorkomen dat het dier mensen verwondt. De dieren worden bijvoorbeeld gedrogeerd, de tanden worden uitgetrokken of de bek wordt afgetapet. Het laatste werd recentelijk bij WSPA gemeld: toeristen in Sunny Beach, Bulgarije kunnen daar op de foto met een baby krokodil waarvan de bek uit voorzorg is afgetapet. Momenteel worden stappen gezet om deze 'attractie' aan te pakken.
Souvenirs en exotisch vlees
Slechts 1,8% heeft de afgelopen jaren wel eens exotisch vlees, afkomstig van in het wild gevangen dieren zoals walvissen of apen en schildpadden, gegeten op vakantie. Souvenirs gemaakt van wilde dieren worden vrijwel niet (0,5%) van vakantie meegenomen.
Zwerfdieren
Ongeveer 12% heeft de afgelopen jaren op vakantie een zwerfhond of zwerfkat eten of drinken gegeven op vakantie. Hoewel het voeren van zwerfdieren voortkomt uit goede bedoelingen, is het juist niet in hun belang. Na de vakantieperiode krijgen de dieren geen eten meer en worden ze door de lokale bevolking - vaak op een wrede manier - verjaagd. WSPA adviseert in plaats van de dieren te voeren, een erkende dierenwelzijnsorganisatie te steunen die lokaal actief is. Zij kunnen een structurele oplossing bieden, waaronder het steriliseren van de dieren.
Onbekend dolfijnenleed
Veel mensen weten dat stierengevechten en optredens van dansende beren gepaard gaan met dierenleed. Van sommige andere attracties is dat minder goed bekend. Zo zegt de helft (50%) van de respondenten dat er bij dolfijnenshows geen sprake is van dierenleed. Dit bevestigt volgens WSPA dat men niet weet hoe ongeschikt dolfijnen zijn om in gevangenschap te houden. Sandra Cnossen, directeur WSPA Nederland: "Dolfijnen hebben een enorme actieradius; in het wild zwemmen ze wel 80 kilometer per dag. Een bassin is daar te klein voor. Daarnaast worden ze getraind om onnatuurlijke en risicovolle stunts uit te voeren en lopen ze ernstige verbrandingen op doordat hun gevoelige huid niet bestand is tegen de zon. Al met al veroorzaakt dit leven de dolfijnen veel pijn en stress. En het is het geld van toeristen dat dit soort attracties in stand houdt."
Campagne Diervriendelijk Reizen
De resultaten bevestigen dat het voor Nederlanders steeds vanzelfsprekender wordt om rekening te houden met dierenwelzijn, maar ook dat voorlichting daarin een cruciale rol speelt. Sandra Cnossen: "Zodra mensen weten dat een attractie of vakantie gepaard gaat met dierenleed, is de keuze snel gemaakt. Voorwaarde is wel dat men wordt voorgelicht." Om deze reden start WSPA deze zomer de meerjarige campagne Diervriendelijk Reizen. De campagne heeft tot doel de Nederlandse toerist bewust(er) te maken van (verborgen) dierenleed tijdens de vakantie en concrete tips te geven over diervriendelijk reizen. Op de
Keurmerk
Ook een standaard indicatie, zoals een keurmerk voor diervriendelijke vakanties en uitjes, is van groot belang volgens WSPA. Sandra Cnossen: "Er zijn diverse initiatieven voor duurzaam en/of ecologisch reizen. Het zou niet meer dan logisch zijn dat dierenwelzijn daar standaard onderdeel van uit gaat maken." De verantwoordelijkheid voor zo'n standaard indicatie ligt bij de reisbranche volgens WSPA.
Over het onderzoek
Het onderzoek is uitgevoerd door onderzoeksbureau CentERdata, in week 23 en 24 van 2009 onder 1753 respondenten van 16 jaar en ouder.
Over WSPA
WSPA (World Society for the Protection of Animals) is de grootste alliantie van dierenwelzijnsorganisaties ter wereld. Als partner van honderden dierenwelzijnsorganisaties maken we ons sterk voor dierenwelzijn en streven we ernaar wreedheden tegen dieren stoppen. We opereren daarbij op alle niveaus, van individuen tot overheden. Om dierenwelzijn wereldwijd te verbeteren ondersteunen en ontwikkelen we grote campagnes, wetenschappelijk onderbouwde projecten en innovatieve educatie-initiatieven. Samen met de lidorganisaties, overheden en internationale organisaties bieden we ook noodhulp aan dieren in gebieden die door (natuur)rampen zijn getroffen.