Eprom beloningsmonitor: bruto loon stijgt 3,1% in het 2e kwartaal 2009


DEN HAAG, 20090717 -- Het gemiddelde brutoloon is in het tweede kwartaal van 2009 met 3,1 procent flink gestegen ten opzichte van het eerste kwartaal van 2009. Daar was nog sprake van een daling van 0,7%. Op de helft van 2009, waarin de eerste tekenen van het herstel van de economie zichtbaar worden en de heroriëntatie van organisaties is begonnen, stijgt de behoefte aan strategisch commercieel personeel, R&D en betalingsspecialisten. Ongeveer de helft van de beroepsgroepen toont echter nog een dalend gemiddeld brutoloon, waaronder HR beleidsuitvoering, ontwikkeling en -welzijn.

Eprom organisatie adviseurs publiceert elk kwartaal een beloningsmonitor, waarin de top 3 van stijgers en dalers binnen de verschillende door Eprom gedefinieerde beroepscategorieën wordt aangegeven. De top 3 wordt aangevuld met verklaringen van de beloningsontwikkelingen.

Stijgers en Dalers 2e kwartaal 2009 ten opzichte van het 1e kwartaal van 2009:
Stijgers:
Categorie                              Stijging in %
Commerciële strategie                     6,9
Advisering en informatievoorziening       6,8
Financiële planning en control            6,4

Dalers:
Categorie                              Stijging in %
HR beleidsuitvoering                      -8,6
Communicatie strategie                    -6,6
Financiële administratie en organisatie   -5,7
Deze cijfers blijken uit het continue marktonderzoek van Eprom organisatie adviseurs op basis van data uit de Eprom loonindex (www.loonindex.nl). Ten behoeve van deze beloningsmonitor zijn 5.819 waarnemingen van feitelijk betaalde bruto salarissen in het 2e kwartaal van 2009 vergeleken met 4.067 waarnemingen van feitelijk betaalde bruto salarissen in het 1e kwartaal van 2009.

Behoefte aan commercieel strategisch personeel boven communicatie strategen

In de categorieën commerciële strategie en organisatie hebben wij een stijging waargenomen van 6,9% in het 1e kwartaal. Als we inzoomen op de beroepsgroepen die hiervan deel uitmaken dan valt het volgende op. Zowel accountmanagement en verkoop, verkoopondersteuning als service laten een stijging zien van resp. 4,2%, 5,0% en 5,2%. "Dit toont het belang van relatiebeheer en aandacht voor klanten", aldus beloningsadviseur Loes de Cock. Dit wijst erop dat organisaties het moeilijk hebben als gevolg van de huidige arbeidsmarkt en de kredietcrisis. De afgenomen of uitgestelde vraag naar producten vraagt een andere aanpak naar klanten t.b.v. het realiseren gestelde omzetdoelstellingen. Daarnaast verklaart een stijging in de betalingsspecialisten het belang van het optimaliseren van de broodnodige liquiditeit in organisaties.
Alhoewel de communicatie strategen dit kwartaal achterblijven, is dit het tegenovergestelde bij PR en voorlichting en R&D. Innovatie lijkt het toverwoord in deze tijd. Opvallend is dat daarbij sociale innovatie daarbij op dit moment nog achterblijft. Is dit een opstartfase?

De ICT branche blijft kwetsbaar

De ICT gerelateerde beroepen laten in het 1e kwartaal een lichte daling zien van 0,8%, waarbij een halt is gekomen aan eerdere, steeds afnemende, groei. Als we inzoomen op de beroepsgroepen die hiervan deel uitmaken dan valt ons het volgende op.
Bij het strategisch ICT personeel zien we nog wel schaarste, de stijging van 3,2% ligt hoger dan de voorlaatste twee kwartalen. Echter de bruto salarissen van systeemontwikkelaars (-3,6%) en de ICT beheerders (-1,1) zijn gedaald. Het blijven rare en onzekere tijden, ook voor deze branche.

Overige trends medio 2009; voorzichtig maar breed herstel

Wat verder nog opvalt zijn dat alle sectoren herstel laten zien, behalve de overheid en het toerisme. Opvallende stijgers zijn de sectoren kunst, cultuur en wetenschap, handel en transport. Daarachter komen de landbouw, zorgdiensten, onderwijs en horeca.
Zijn dit de eerste tekenen van economisch herstel? Of is dit slechts een tijdelijke opleving?

Sterke regio's

In relatie tot de trends medio 2009 is het interessant om naar de volgende door ons waargenomen regionale bewegingen te kijken. Met name in de provincies Utrecht, Flevoland en Noord-Brabant, gevolgd door Zuid-Holland en Gelderland, nemen wij een positieve beweging waar in het 2e kwartaal van 2009. In deze provincies is er blijkbaar veel vraag naar sales experts.
Provincie       % groei van de gemiddelde beloning

Utrecht          7,0                            
Flevoland        6,6                            
Noord-Brabant    5,8                            
Zuid-Holland     4,2                            
Friesland        3,4                            
Gelderland       0,3                            
Noord-Holland   -4,4                            
Bron: www.loonindex.nl


Eprom organisatieadviseurs

Eprom organisatieadviseurs is gespecialiseerd in resultaatgerichtheid en beloningsvraagstukken. Bij organisatieadvies richten wij ons op het versterken van personeelsprestaties en het goed in balans brengen van beloning met feitelijke toegevoegde waarde van medewerkers voor hun organisatie. Eprom bestaat sinds 1991, is gevestigd in Den Haag en werkt voor klanten in diverse sectoren, zoals:
- grote ondernemingen zoals CORUS, KPN, ABN AMRO, AKZO NOBEL, SMURFIT KAPPA en KLM
- gemeenten en provincies
- zorginstellingen
- bedrijven in het MKB-segment.
Eprom heeft momenteel een omvang van zestien adviseurs.
Meer informatie is te vinden op www.eprom.nl