Werkgeversvereniging Facilitaire Callcenters

NEM stopt met telefonische klantenwerving

Vrijdag 17 juli 2009

De Nederlandse Energie Maatschappij is gestopt met de veelbesproken telefonische klantenwerving.

Sinds 2 juli wordt er niemand meer gebeld om klant te worden. Naar eigen zeggen was de Nederlandse Energie Maatschappij (NL Energie) de grootste opdrachtgever in de Nederlandse telemarketingbranche. ''Een gemiddelde Nederlander werd 2,5 à 3 keer per jaar door de Nederlandse Energie Maatschappij gebeld'', vertelt directeur Harald Swinkels.

De Tweede Kamer stelde vragen naar aanleiding van de agressieve telefonische klantenwerving van het bedrijf. Telefonisten zouden vaak agressief te werk gaan, waardoor klanten tegen hun wil aan het bedrijf vast kwamen te zitten.

De twee directeuren hebben drie redenen waarom het bedrijf is gestopt met telefonische klantenwerving. Ten eerste is de publieke druk op de telemarketing van belang. Daarnaast is de reclamecampagne met daarin opiniepeiler Maurice de Hond een succes. Ten slotte zijn Nederlanders belmoe geworden.

De directeuren stelden onlangs per brief minister Van der Hoeven (Economische Zaken) op de hoogte van het besluit. Toch stonden er op 8 juli twee toezichthouders voor de deur: de OPTA en de Consumentenautoriteit. De Nederlandse Energie Maatschappij zou de regels van het consumentenrecht hebben overtreden, schrijft het AD.