Werkgeversvereniging Facilitaire Callcenters
NEM stopt met telefonische klantenwerving
Vrijdag 17 juli 2009
De Nederlandse Energie Maatschappij is gestopt met de veelbesproken
telefonische klantenwerving.
Sinds 2 juli wordt er niemand meer gebeld om klant te worden. Naar
eigen zeggen was de Nederlandse Energie Maatschappij (NL Energie) de
grootste opdrachtgever in de Nederlandse telemarketingbranche. ''Een
gemiddelde Nederlander werd 2,5 à 3 keer per jaar door de Nederlandse
Energie Maatschappij gebeld'', vertelt directeur Harald Swinkels.
De Tweede Kamer stelde vragen naar aanleiding van de agressieve
telefonische klantenwerving van het bedrijf. Telefonisten zouden vaak
agressief te werk gaan, waardoor klanten tegen hun wil aan het bedrijf
vast kwamen te zitten.
De twee directeuren hebben drie redenen waarom het bedrijf is gestopt
met telefonische klantenwerving. Ten eerste is de publieke druk op de
telemarketing van belang. Daarnaast is de reclamecampagne met daarin
opiniepeiler Maurice de Hond een succes. Ten slotte zijn Nederlanders
belmoe geworden.
De directeuren stelden onlangs per brief minister Van der Hoeven
(Economische Zaken) op de hoogte van het besluit. Toch stonden er op 8
juli twee toezichthouders voor de deur: de OPTA en de
Consumentenautoriteit. De Nederlandse Energie Maatschappij zou de
regels van het consumentenrecht hebben overtreden, schrijft het AD.